Avverkning (slutavverkning)

Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

102 inlägg 18543 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Helproffs  
#759717
ulf 1 skrev:
1654154941_00_55_cm_traed.jpg
Nu får vi inte tappa fart utan vi ska gå till botten med sagorna som sprids om Svenskt skogsbruk.
Jag förstår att det är jobbigt när en dröm om något perfekt, visar sig vara ett hittepå som ljugits ihop och sakta men säkert kläs av.
Verkligheten är bra grym ibland, men väldigt nödvändig som jag konstaterat så är vår statistik fejk till stora delar, det finns glimtar som är nära sanningen, men när man ställer dom mot osanna uppgifter, så blir det svårt att inte bli avslöjad.
Då finns ett vanligt knep, ganska simpelt, man försöker närma sig sanningen långsamt, så att det efter några år inte verkar vara så stor diskrepans mellan vad man säger och vad som är sant.
Det fick vi ett stort bevis på i går, Skogstaxen har fått kalla fötter, och de 3,3 miljarder kubik vi enligt dom har i våra skogar tillväxer BETYDLIGT långsammare.
"Virkesförrådet i den svenska skogen ökar fortfarande, men nu i betydligt långsammare takt än tidigare. Det visar den inventering som SLU Riksskogstaxeringen årligen genomför av skog och mark i hela landet."
Snart kommer den givetvis inte att öka alls och Mellberg och gänget får hitta på nya ramsor att rabbla.
Det är ju så här vi beter oss i världens sämsta och lögnaktigaste skogsbruk, vi klarar inte att sköta våra skogar med en skitmetod som kalhygge helt enkelt, det finns INGA bevis för att det funkar, men det finns massor av bevis att det INTE funkar.
Vad ska vi då göra, för det första sänk ambitionerna på vad som kan tas ut ur våra skogar, varför är en sån självklar och uppenbar klarsyn tabu.
Sluta med turboplantor och annan skit, vi har halva landet planterat med "förädlade" plantor, hur tycker ni det går?.
Och sen inse det jag tjatar om, ni kan inte prata fram skogsbruk, träd gör som dom vill och vi får stå och titta på,de träd som vill växa gör det och i varje given situation så har du ett val att hänga på eller göra något efter eget huvud.
Men jag hävdar att skogsbruk är lätt, även om träden lever i en okänd värld för oss, så länge vi strävar att få maximal avkastning från träden, kommer vi att misslyckas, som vi bevisligen nu gjort.
Men släpp den tanken och jobba smartare, ...för ett maximalt fungerande ekosystem, se till att bäckarna och grundvattnets är friska, se till att så många olika träd får chansen att växa på din mark (ta bort lite granar), se till att de största träden aldrig tas bort, de garanterar mikroklimatet, se till att aldrig göra bredare blädningar än 20 meter, ren barmark, och alltid från söder till norr, se även till att sen glesa ut skuggande träd en bit in i kanterna på stråket du gör, gör detta på vintern på frusen mark, se till att få en såg i byn, en ramsåg som skapar kvalitet i sågningen, de finns att köpa i mer upplysta länder och kostar inga förmögenheter, gå ihop 5-6 personer lägg hundratusen var, så har ni skapat en infrastruktur till ert skogsbruk, räkna med 4-5 tusen per framsågad kubik och ni har tiodubblat er inkomst från träden.
Och då behöver ni inte ta ut mer än 20-30% av virket ni nu måste ta ut, men inte nog med det, vi behåller inkomsterna i glesbygd, vi kan använda skogen till turistinkomster, vi kan skapa värme och el av bakar och spån.
Tänk lite större för fan, än ett telefonummer till bolagets uppköpare intryckt i näsroten.
Varför skänker du bort din mark till en maffiakartell, och samtidigt dödar ditt skogsekosystem, obegripligt.
Det är tragikomiskt att läsa era diskussioner med Lars Lundqvist och andra sk experter, ni analyserar tillväxten med olika skogsbruksmetoder som om ni hade en susning, nej det har ni inte, ingen jävla aning faktiskt, den totala novisen eller den utmärkelsetyngda professorn, kan bara stå och se på när naturen försöker reparera sig efter alla hjärndöda övergrepp, de flesta gjorda de senaste 70åren.
Titta en gång till på mitt foto av en granstock som jag plockade ut ur min skog för två vintrar sedan, nu beskriver jag hur vi kan bli rikare på våra skogar samtidigt som vi reparerar vår skog till ett fungerande skogsekosystem igen, och samtidigt hur jävla korkade våra jägmästare är.


Skulle inte du kunna ta och göra en film när du sågar en lika stock till och lära mej som bara sågat i 40år hur jag i praktiken lyckas få till det som dej 👍

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759740 Ja jag ska såga lite framöver och lägga ut, Helproffs, ett av problemen ligger ju just där med Svenskt skogsbruk, vi har allt tunnare "timmer" att såga, vi pratar om volymen som tydligen är 3,3 miljarder kubik, vem vet, och tillväxt som som ingen heller vet, men det år inte där som förtjänsterna görs, de görs av hur du behandlar tillväxt och förråd, när du tar ut och vad du tar ut.
Mellberg skriver för en vecka sedan, angående tillväxt "Fallet är brant och vi behöver nog snarast en ny lag med mer fokus på tillväxt och kolinlagring än biologisk mångfald", det sammanfattar Lars Lundqvist och Helproffs syn på Svenskt skogsbruk och antagligen de flesta av er andras oxå.
Men vad ska vi avverka för skog, jag visade ju er alla trögskallar som tycker att vi kan såga pinnar som är 12, ibland 10 i toppen att det är dåraktigt, Helproffs har sågat i 40 år och tror inte på vad jag säger ens när jag visar bilder för att verifiera, har jag krympt läkten eller vad är det han tror jag gjort, han har väl stått vid en "bondsåg" och då är det jobbigt att hantera stora stockar om ens möjligt.
När det gäller det övriga sortimentet som inte ska sågas så är det ren förlust för skogsägaren, inga pengar alls att hämta, industrin styr det åt helvete, alla gallringar är ju ett skämt varför håller ni på, vedbränsle betalas med 100 spänn ub, vad betalar ni för att få ut det till vägen, tänk människor.
Vi är ett uland, där inget hänt i förädlingsledet på 70 år sen tokskogsbruket tog över, åk nu till Tyskland och lär er vad skogsbruk och förädling är för något, industrin har gjort er alla dumma i huvet.
Obs jag menar inte att ni ÄR dumma i huvet, jag menar att ni inte blivit upplysta och inte fått en chans att tänka rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759742 Såg att jag skrev under bark, på vedbränsle, ska vara travat mått.
När det gäller mätning så är det ju komiskt hur lite kontroll vi mesiga skogsägare har, vi bara lämnar över till industrin och deras polare på Metria att förkasta och godkänna, "köp eller försvinn" är väl förfan vad vi ska säga.
Ryck upp er människor, och sluta såga pinnar det är förnedrande att såga bort 70 % för att komma åt 30, tamefan helt hjärnskadat, det kan ungarna på dagis ägna sig åt för att träna motoriken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Sylvia Lynx  
#759748 Det är konstigt att ulf1 varnas och stängs av för ovårdad språk, när nästan alla svar i hans trådar är rena personangrepp på honom. I den här tråden borde väl 4-5 personer stängas av för detta inklusive moderatorn kan jag tycka.
Sen tycker jag själv också att inläggen är för svårlästa och rabblande.
När det gäller generaliseringen av skogsägare så är det givetvis så att det finns många sådana med några hektar som inte skövlar den efter svensk skogsbruksnorm men det är irrelevant, förr eller senare hamnar även de fastigheterna i plantagebruket vid generationsskiften t.ex. Och den stora bilden är som det är. En enorm skövling dikterad av storbolag som plockar all vinst ur det relativt sett olönsamma skogsbruket.
Här var ju frågan, kan vi lita på skogstaxeringen?
Jag har länge förundrats över hur den framställts som närmast helig, ingen ifrågasätter den utan de bemöts nästan med vördnad. Det är ett varningstecken om något. Och vilket kontrollorgan kontrollerar skogstaxen? Jag undrar verkligen? Har inte haft tid att tas reda på det, det kan väl inte vara så illa att de inte granskas?
Att deras staplar, och deras företrädare alltid försvarar svenska skogsindustrins skövling är för mig helt uppenbart.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Lars Lundqvist SLU  
#759752
Sylvia Lynx skrev:Och den stora bilden är som det är. En enorm skövling dikterad av storbolag som plockar all vinst ur det relativt sett olönsamma skogsbruket.
Här var ju frågan, kan vi lita på skogstaxeringen?
- - -
Att deras staplar, och deras företrädare alltid försvarar svenska skogsindustrins skövling är för mig helt uppenbart.

Så skälet till att du inte litar på Rikstaxen är att deras data inte visar att Sveriges skogar skövlas, och det är du helt övertygad om? Vad grundar du din åsikt på, om officiella data framtagna av en statlig myndighet, finansierat med skattemedel, inte duger? Vilka data grundar du din åsikt på?

Avatar Fallback

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

isteskog  
#759757 Ursäkta en vanlig skogsägare som arbetar i egen skog, jag har då aldrig brytt mig om Skogstaxeringen i mitt skogsbruk. Det sköter jag med egna erfarenheter, sunt förnuft och lite nya ideér som dyker upp ibland.
Trådrubriken är väl mest ett sätt för Ulf att föra ut sitt malande om samma saker som hela tiden tiden tiden tiden..........

Avatar Fallback

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

r93  
#759766
Sylvia Lynx skrev:När det gäller generaliseringen av skogsägare så är det givetvis så att det finns många sådana med några hektar som inte skövlar den efter svensk skogsbruksnorm men det är irrelevant, förr eller senare hamnar även de fastigheterna i plantagebruket vid generationsskiften t.ex. Och den stora bilden är som det är. En enorm skövling dikterad av storbolag som plockar all vinst ur det relativt sett olönsamma skogsbruket.


Vad är ett ”plantageskogsbruk”?

Själv är jag sjätte generationen på min plätt, pga jordbrukets trend med större och större maskiner har biten jordbruksmark minskat och skogsmarken ökat.

Att plantera träd brukar vara något som allmänheten tycker är bra?

På en åker har jag släppt upp Björk, där kan vi kalla monokultur, i början fanns det blandat av många trädslag, självsått, nu finns bara Björk i 7-8 meters höjd, det enda som växer på marken i trädväg är att en matta av gran börjar sprida sig.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Lars Lundqvist SLU  
#759767
Sylvia Lynx skrev:Och vilket kontrollorgan kontrollerar skogstaxen?

Det finns inget annat organ som kontrollerar om Taxen mäter rätt, förutom att dom har internkontroll - kontrollag som kontrollmäter ett stickprov av Taxens ytor.
Det finns å andra sidan inget kontrollorgan som kontrollerar Artdatabanken heller, eller Naturvårdsverket, eller som kontrollerar det som WWF/Naturskyddsföreningen/Skydda Skogen påstår, osv.

Om du vill ha ett kontrollorgan som kontrollerar myndigheter, därför att du inte litar på myndigheterna, vem ska kontrollera kontrollorganet? Eller kontrollera den som kontrollerar kontrollorganet, osv? Och hur mycket mer skatt är de beredd att betala för att olika kontrollorgan ska kontrollera alla myndigheter?

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Sylvia Lynx  
#759772 Åh herregud, har du ens hört talas om JO, JK och riksrevisionsverket?

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Lars Lundqvist SLU  
#759773 Absolut, men dom granskar inte sakinnehåll utan att myndigheter följer Myndighetsförordningen, Förvaltningslagen, osv. Alltså lagar och förordningar. Riksrevisionen kollar att myndigheter följer ekonomiska regelverk, hushållar med resurser, osv., och att årsredovisningen följer direktiven i regleringsbreven från Regeringen, osv.
Men ingen av dessa instanser tittar på detaljer i själva verksamheten. Den förväntas myndigheterna själva följa upp. Det ingår i deras uppdrag.

Du svarade inte på min första fråga. Vad grundar du misstänksamheten mot Taxen på för uppgifter? Har du tillgång till data som säger att nationella skogsinventeringar rent generellt är missvisande? Det skulle ju i såna fall gälla även andra länders data, exv de uppgifter som Ulf1 brukar redovisa från nån av Baltstaterna och som ju bygger på deras Rikstax.

Hur mycket kan du om Riksskogstaxeringen?

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759774 Jag har tjatat om att riksrevisionen ska granska skogstaxeringen, men sen är det ju så att storindustrin skapar sina egna lagar, slavar, forskare och korrumperar allt de kan korrumpera.
Att de sen har fri tillgång till politikernas skattekassa, gör ju att vi pröjsar dom för deras illdåd mot oss, den som inte känner det har nog fått ärva lite för mycket skog.
Men vi lider inte brist på granskare, vi lider brist på okorrumperade granskare.
Enligt Lars Lundqvist, så sker ju allt skogsbruk på vetenskapliga grunder, jag kan upplysa honom om att han har fel, det han säger är bara hans naiva ÅSIKT, om sakernas tillstånd, massor av vetenskap säger tvärtom att vårt skogsbruk INTE LÄNGRE bygger på vetenskap, utan borde förbjudas.
Sättet att hantera fakta som talar emot hans övertygelse, visar klart på att både självbedrägeri och grupptrycket hos produktionsforskarna har segrat över förnuft och vetenskap.
När ni träffas där uppe i Umeå, så har ni alla samma övertygelse om nuvarande metod att bruka skog på.
Det finns inte mycket som skulle kunna ändra på det, men nu har två kommit som ni ska förhålla er till, hotet mot miljön och ekosystemen är det ena, det andra är den förändrade livsföringen, som verkligen INTE inbegriper skövlande av skogar, ni är avskurna från verkligheten och hävdar att ni lever i den.
Det ni gjort är att investerat ert vetenskapliga kapital i något som nya empiriska rön håller på att smula sönder, pensionen är väl ljuset i tunneln, men det är bara tragiskt, ni behöver hjälp.
Det är

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759776 Det kommer hela tiden ny spännande forskning Lars. Jag tänker ofta, fan va folk är dumma i huvet.
Men ny forskning visar att vissa typer av kunskapsmotstånd faktiskt ÖKAR med bättre kognitiv förmåga. (alltså vår förmåga att tänka klart och intellektuellt )
Så det handlar inte om dumhet.
Smarta professorer kommer alltså INTE främst att söka sanning och kunskap, utan information som tycks bekräfta det vi redan tror.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Chainsaw Charlie  
#759783 Det var ju synd att det inte går att lita på riksskogstaxeringen. Då återstår bara att använda sina egna ögon och mätningar.

Som exempel blev jag förra sommaren ombedd att upprätta en så kallad Kalle-Anka skogsbruksplan på en medelstor fastighet en bit öster om Hällefors. Med viss tvekan åtog jag mig uppdraget.

Trovärdiga källor har nämligen gjort gällande att skogen i trakten till största delen består av "synnerligen eländig, krokig, kvistig, frodvuxen/ovuxen, upprutten, barkborreanlupen skitskog, som tamigfan knappt duger att elda med". Vem vid sina sinnes fulla bruk vill träta omkring i sådant i dagar i sträck?

Men vad som kanske kan te sig förvånande för skogsforums samlade ärthjärnor, fiberslavar och galna professorer är att verkligheten förhöll sig precis tvärtom.

Här fanns första generationens granplantering på nedlagd jordbruksmark, 60 år och ca 500 m³sk/ha. Fortfarande växtliga toppskott och inga yttre tecken på att här skulle finnas särdeles mycket röta.
$matches[2]


Björkar med högre kvalitet än vad jag är van vid i mina hemtrakter.
$matches[2]


Täta föryngringar med ungefär lika stor andel tall, gran och björk. Bara till att röja fram en blandskog efter tycke och smak.
$matches[2]


Relativt stor andel medelålders tallskog på god tallmark. En gallring till så kommer här att stå fina, feta furor vid slutavverkningen.
1654265705_img_20210728_081533.jpg


Det äldsta beståndet var en 140-årig gran och tallskog, mogen för föryngringsavverkning när andan faller på och virkespriserna är rätt. I övrigt hyffsat jämn åldersfördelning vilket ger möjlighet till ett kontinuerligt uttag i närheten av tillväxten. Litet inslag av ek och lönn vid gårdscentrat men förvånande nog inte en bok så långt ögat kunde se.

Nu är jag ju varken jägmästare eller tavelmakare så mina synpunkter kanske inte betyder så mycket i sammanhanget.
Men jag är, om jag får säga det själv, en sjujävel till skogsbrukare. Genom åren har jag stövlat över tillräckligt många hektar skog mellan Svedala och Porjus för att kunna konstatera att där det finns engagerade skogsägare där finns det fina välskötta skogar av bra kvalitet. Så ock i Hällefors, tydligen.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Ove Lindberg  
#759787 Bra förmedlat

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

totte  
#759805
ulf 1 skrev:storindustrin skapar sina egna lagar, slavar, forskare och korrumperar allt de kan korrumpera.


Vi väntar fortfarande på någon form av vederhäftiga belägg för dina anklagelser om korruption.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).