Avverkning (slutavverkning)

Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

102 inlägg 20167 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758847 Som alla förstår, så har vi ingen aning om vad vi sysslar med i vårt skogsbruk, något ljus över det får vi givetvis inte från skogstaxeringen, som lägger allt sitt krut på glättade fanziner varje år, som ska "bevisa" storheten i Svenskt skogsbruk.
Bristen på kommentarer är ett tydligt bevis på att man har inget att komma med, och de flesta tycker jag är en besvärlig jävel som ska hålla tyst, för jag vet inget, jag har ett ovårdat språk och då känns det bättre att leva i zombietillståndet vi tydligen vill bevara.
Jag bestämde mig för många år sen att inte vara bekväm för mig själv genom att bara vara nöjd att jag hade min egen plätt på jorden och bruka den på rätt sätt, och jag står fast vid den agendan.
Under dessa år så har ju ALLT förändrats, verkligheten är nu snart accepterad, även om Tomas Lundmark och andra "forskare" i produktionssekten på SLU kallar verkligheten för en attack på skogsbruket.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#758857 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#758870 Äkta verklighet är en bristvara dagens samhälle, med pengar kan du köpa en falsk verklighet som sen kan säljas vidare till politiker och allmänhet.
Det gör att du blir hjärntvättad, "alla gör så, alltså måste det vara riktigt" när t.o.m LAGSTIFTARE köpt den falska verkligheten blir det lite jobbigt, särskilt i Sverige som består av klotets mesigaste människor.
Livrädda för förändringar, lättstyrda som fan, de största fårskockarna av människor finns i detta land, ofta uppdelade på var sin sida av en järnmur som är omöjlig att ta sig över (tror dom).
Sen Älgfoderodlaren, det där med annorlunda skogsbruk, det ligger på samma nivå som taxeringen o,oo6 procent kanske istället för promille, men ändå,nää, när jag pratar om de framgångar som gjorts de senaste åren som talar jag om insikter, från forskning, politiker och allmänhet, men det är INTE detsamma som HANDLING.
Jag tar ett exempel, men innan så vill jag säga till dig att jag jobbar med skogsbruk hela tiden, men tiden räcker dock inte till de stora ändringar jag pratade om för några år sen, nu är det viktiga för mig att ta tillbaka skogsindustrin till oss skogsägare, min ramsåg är ett av många praktiska delar i det lokala skogsbruket, det gör att det blir realistiskt att leva på sin skog.
Så det ÄR inte bara snack, utan lika mycket verkstad.
Jo, exemplet ser ut så här, du ärver en skog, du får en skogsbruksplan i din hand, skapad av en människa med stor pondus, ofta en jäg eller skogsmästare, det finaste du kan utbilda dig till i den akademiska skogsvärlden.
Men nu låtsas vi att du är en rebell, du ska fan inte plantera döende granplantager som farsan gjorde, och att skogsbruksplanen säger att nu jävlar måste du avverka 3000 kubik och borde helst gjort det igår, så börjar du vackla igen, vem bråkar egentligen med så kunniga skogsmänniskor som jägmästare, du gjorde det, men hur många känner du, som gjort likadant, (hur många promille är 100 av 330 000).
OK du SKITER i jägmästaren helt, då kommer nästa järnridå, entreprenörerna, svårt att peka med hela armen åt en skördarkille som gjort slutavverkningar i 40 år men aldrig en blädning, han lär nog titta på dig med stora ögon, och dina "kunskaper" som inte automatiskt kommer med testamentet, så du blir lättmanövrerad.
Men visst nu vet många att kalhygge är dumt i teorin, jag är nöjd med det, praktiken blir ett svårare steg, det är ju det där vilken fårskock man tillhör och inte törs lämna.

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#758872 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#758954 Ja vi går vidare, den här tråden handlar om jubelidioterna som tror att skogstaxeringen är ett facit på skogens tillstånd.
När jag säger att ALLA är idioter, (det som Älgfoderodlaren ofta stör sig på) så utgår jag från att åtminstone EN skogsmänniska i Sverige skulle kommentera eller förklara mina felaktigheter i mina bevis för det bedrägeri som skogstaxeringen bedriver, men inte EN enda ifrågasätter vad dom sysslar med.
"Taxen" borde vara intresserade att dementera eller våra forskare, eller Skogsstyrelsen.
Med Skogsstyrelsen är det mycket intressant att dom har möjligheter att ta in uppgifter från industri, men väljer "Taxens löjliga 0,0006 promille, tänk nu efter förfan, tillväxt, gallringar, röjning, slutavverkningar, virkesförråd, beståndstyper, huggningsklasser.
Allt detta kallas i statistiken för "Skogsbalansen" SCB skriver "Skogsbalansen som visas här bygger helt på data från riksskogstaxeringen" ja just det, om vi tittar en gång till nu på statistiken 1999-2015 så kollar vi den här gången på de gula ringarna, nu börjar vi använda våra hjärnor, när det gäller tillväxt är förstås avverkningarna medräknade, annars blir det svårt att vara trovärdig, (om det nu skulle vara taxens prio) då ser vi att nettot varit 40 miljoner kubik, MEN sen kollar mot slutavverkningsanmälningar( det enda man kan tro på, för det har inte taxen nåt att göra med).
Vad ser man då, jo då ser man att anmälningar för slutavverkning nästan FÖRDUBBLADES mellan 1996- till 2013 från 160 tusen hektar till 290 tusen hektar, hur fan funkar detta, nä det funkar inte alls, vi berättar sagor och skiter i sanningen.
Kolla oxå den "fantastiska" ökningen av grova träd över 45 i brösthöjd på 15 år, från 92 miljoner kubik till 165 miljoner kubik, hur fan går det till, att inte avverka ett enda stort träd på 15 år i Sverige skulle inte hjälpa ett skit för att skapa en sån ökning, och har vi inte fått lärt oss av sekten i Umeå att träden slutar växa när dom blir äldre, därför ska vi avverka pinnarna när dom är 50 år.
Nu får ni förklara, eller så är ni ju bara jubelåsnor som låter er bullshittas, sluta med det, vi skogsägare har det största ansvaret för ett fungerande ekosystem, inte storkapitalet, köpta forskare och politiker, nej det är bara vi och konsumenterna som kan ändra på den här skövlingen, de andra har redan bevist sin inkompetens att göra det.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#758965 Att en översiktlig inventering av en ganska liten andel provytor givetvis kan ge ganska stora avvikelser är väl knappast någon nyhet. Det allvarliga med det du framför är att påstå att det är ett medvetet bedrägeri. Tillika framför du återigen utan tillstymmelse till bevisföring att forskare och politiker är köpta. Så har du mage att hävda att alla är idioter för att ingen försöker motbevisa dina förutfattade meningar. Det har ganska många försökt här under de år du spytt ut din galla och det har vanligen resulterat i att de blivit idiotförklarade.

Och nu har du förfallit igen till ditt sedvanliga vulgära språk och svepande anklagelser om jubelidioter och jubelåsnor om varenda en som inte håller med dig.

Du får nu en varning för obelagda, svepande och ärekränkande uttalanden och otrevligt språk

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#758998 För egen del så tycker jag Ulf mer än väl har samlat på sig för en permanent avstängning. Finns inget i hans sätt att skriva i trådarna som är normalt och bryter ofta mot forumets regler och bidrar bara till otrevlig stämning.

tallen100  
Vedproducent skrev:För egen del så tycker jag Ulf mer än väl har samlat på sig för en permanent avstängning. Finns inget i hans sätt att skriva i trådarna som är normalt och bryter ofta mot forumets regler och bidrar bara till otrevlig stämning.

Det tycker nog de flesta🙃
Men tydligen inte forumcheferna 🤔

Användarvisningsbild

Mellberg  
#759047 Ingen tar väl Ulf 1 på allvar längre. Men han roar ju oss alla som en Don Quijote med sina väderkvarnar. Ulf 1 tampas med kalhygget. Låt honom hålla på med detta och även fortsätta idiotförklara alla oss andra här på forumet. :D

De flesta inlägg här på forumet är trots allt ganska bleka och trista och sedan finns ju några riktiga surkartar också, som stör mig mer än Ulf 1. :mrgreen:

Ovårdat språk det är ju Ulf 1, utan det tappar ju hans inlägg all kraft egentligen.... 😎

Användarvisningsbild

Erre  
#759051 Man ska inte kasta bäver i trähus. 😉

Användarvisningsbild

ulf 1  
#759061 totte, inget du säger har någon relevans på vad jag skrivit här, om det nu skulle vara så att små ytor gav osäkra prognoser, så slutar man väl omedelbart att använda metoden , men här säger man ju att grova träd fördubblats på 15 år, och död ved ökat med 100% på samma tid.
Men några stora fel påstår man ju inte att man har "För skattningar med data från fem inventeringsår är den produktiva skogsmarksarealen och virkesförrådet i hela landet skattat med ett
relativt medelfel på cirka 1 procent."
Om jag säger att man är en jubelåsna, om man tror på detta, sä kan jag rent statistiskt bevisa detta, men det räcker med att vara normalbegåvad, för att förstå.
Och för detta vill du stänga av mig, liksom de flesta andra här på forumet, "Du får nu en varning för obelagda, svepande och ärekränkande uttalanden och otrevligt språk".
Vem står för kränkningar, obelagda och svepande uttalande, jo det är nog taxeringen själva varje år när sagorna berättas, för de har ingen aning faktiskt, det vi behöver är en sann berättelse, som kan ge oss en chans att rätta till saker innan det är försent.
konsekvenserna är så mycket större än vi kan ana, och klimatet har en väldigt liten del dessa konsekvenser, det är själva skogsbruket som är problemet, men det vet vi inte, pga "Taxen"

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#759094 ...

Användarvisningsbild

totte  
ulf 1 skrev:totte, inget du säger har någon relevans på vad jag skrivit här

Jag är inte intresserad av dina åsikter om skogsbruket och skogstaxen som sådana, så det stämmer att det jag skriver inte har någon relevans för själva sakinnehållet.

Däremot har det stor relevans för ditt synnerligen klandervärda sätt att argumentera. Anklagelser om köpt forskning, korruption och bedrägeri baserar du på nästan inget underlag alls. Bevis för sådana grova anklagelser som du lägger fram kräver en gedigen faktagrund och inte bara på ett par lösryckta siffror.

Det finns inget ändamål att stänga av dig. En varning har du fått nu. Förbättra argumentationen och språket så slipper du bli avstängd.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#759155 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#759321 Vad trött man blir när ingen ens vill förstå vad jag skriver, visst förstår jag varför, men man hoppas ju att det nån gång ska vända när det är så uppenbart vart felet är.
Hur kan de sanningar jag skriver bli så tråkiga, borde de inte öppna ögonen till en ny bättre värld.
För ett tag sen skev jag att skogsbruk är enkelt men träd mycket komplicerade, jag tänkte att det skulle lätta upp tankevärden lite, kanske tom göra att jag fick några vettiga nyfikna frågor, men dödstyst och de vanliga klagomålen som babblar bort alla viktiga felaktigheter jag pekar på, ni vill tydligen bara höra sagor om ert skogsbruk, allt annat ska bort, ingen kan förklara rent grotesk statistik som inte kan förklaras och då givetvis är bedrägliga, då är det jag som är den bedrägliga, förstår ni inte hur sjukt skogsbruket är.
Människor som äger mycket skog har nästan aldrig betalat nått för det, de har ärvt, den pondus de får av att vara några sketna arvingar som inte lyft ett finger för sin förmögenhet, är oxå groteskt, deras makt över andra är brutalt och hjärteskärande där de drar fram med sina skövlande skitavverkningar, ett bostadshus kan gå från 2 miljoner i värde till några hundratusen, medan skövlaren får några tiotusen kronor för sin maktdemonstration, det är bara att tiga, för som ni ser här, så törs man bara ta parti för den starka sidan, för att slippa hämnd om man är i riskzonen.
Typem människa är lätt att känna igen, jag har ingen sån "vän" dom väljs alltid bort.
Jag förundras trots konsekvenserna att så få säger ifrån, men de har ju oxå fått sina kunskaper från skövlarna, så de inbillar sig att det är "ett nödvändigt ont) eller ännu värre, "att lagen tvingar" de hjärtlösa att göra detta.
Nån gång blir vi ju utskämda i hela världen (som vi ju är i naturkretsar redan nu) och då kommer vi fegt att kappvända och skylla ifrån oss, när skitplantagen ligger i ruiner, men det måste tydligen gå till så i detta land, inget kan bevisas för dom, förens det drabbar dessa pajaser själva.
Redan nu har vi nästan minst skogsvolym per hektar, men ändåstår vi och gapar om världens bästa skogsbruk,patetisk.
En forskare som inte lärt sig sederna i ynkryggarnas förlovade land, kom för några månade ut med denna forskning, någon som hört talas om den ... nej den hoppas man att ingen ska få höra om https://www.slu.se/en/ew-news/2022/2/cl ... mmunities/ Men detta har vi nu vetat i 30 år, utan att någon har minsta intresse, och vem har sagt att du bedriver ett bra skogsbruk Älgfoderodlaren, tror inte många är intresserade av att såga grenar på tiometers höjd, så svårt behöver man inte göra för sig, ett bra skogsbruk är enkelt att bedriva men då ska du se till att ha stor volym olikådriga träd och mycket löv i din skog och det får du genom att ta bort några stråk med grova granar och glesa ut granen mellan stråken, behåll alltid 70% volym, annars blåser skitskogen omkull, det är det enkla, sen kommer vi till det svåra de komplicerade vilka träd som vill växa upp i din skog, som tur är så är träd så mycket klokare än vi, så det fixar dom själva, så lämna det till dom, absolut ingen fellärd jägmästare.
Alternativ två, lyft inte ett finger om du är över 50, ett kalhygge ger dig inte ens i närheten av vad du sänker värdet på fastigheten, om du blir 95, ja då har du en 45 årig gran eller tallplantering, vad ska du med den till, ge dina ungar gråa hår, nä lyft inte ett finger och dina ungar kanske barn barns barn barn kommer att ha ett foto av dig i bokhyllan och berätta hur du heroiskt sket i makten och hånande elaka skogsägare på den trevliga naturhemsidan skogsbloggen. för 150 år sen.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).