Avverkning (slutavverkning)

Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

102 inlägg 18541 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758711 När vi läser statistik om Sveriges skogar, så tror vi väl alla att vi läser fakta.
Men det är det nu inte, tänk er att någon företagare varje år inventerar 0,006 promille av sitt lager, och sen tycker sig ha koll på lagret, utifrån att mäta träd på hundra hektar, kunna tala om hur det ser ut på de övriga 23 miljonerna hektaren.
Det är inte lite man har läst ut av att lyfta lite på ett blad i en hel telefonkatalog, givetvis har man ingen aning om hur det ser ut.
Här på forumet sitter vi och diskuterar med dessa "fakta" som grund, och det känns som vi alla blivit totalt hjärntvättade som låter oss luras in i industrins fantasivärld.
Våra politiker tar livsviktiga beslut för vår framtid, där ett fungerande ekosystem är nyckeln till en överlevnad värd namnet, vi räknar grafer på tusendels promillen, men har ett facit som inte klarar att verifiera miljontals ton.
"Skogstaxens" årliga sagobok, berättar spännande historier med rosenröda lyckliga slut, där gammal skog breder ut sig, där mångfalden gynnas av döda träd och hänsynsytor som skapar ett paradis för naturens alla varelser, samtidigt som virkesvolymen hela tiden ökar.
Borde det inte vara dags att skratta ut dessa pajaser nu, människor som på så lösa grunder drar tvärsäkra framtidsplaner för kommande generationer, tänk om dom har fel i sina "inventeringar".
Kan det kanske vara bättre att titta i ett annat facit, verkligheten, Stormarna Gudrun 05, Per 07, Berit 11, Dagmar 11, Simone,Hilda, Sven och Ivar 13, Gorm och Egon 15, Alfrida 19, fällde lika mycket skog på på 15 år som stormarna de 100 åren innan, och det är inte en provyta på 100 hektar, deet är fakta. Barkborren dödar numera 50-100% av tillväxten i de äldre granplantagen, SÅÅ kan man väl inte räkna tänker ni, jo det är betydligt mer seriöst räknat en någonsin "taxen" har gjort, vi tar lite mer verklighet, rotticka och multiskador, sen orkar ni väl inte läsa mer i det riktiga facit.
Hur stor volym har vi egentligen i våra skogar, "skogstaxen" berättar i sagoboken om 78 kubik i Norrbotten, 111 i Jämtland, 116 i Dalarna, 117 i Västerbotten, de berättar om en 57% ökning av volymen i Sveriges skogar sen 1955, men hur står det egentligen till, vem vet.
Men vi är ju världens bästa skogsland i alla fall ? eller ? tittade på Estland som ligger på samma breddgrad som Bergslagen, 270 kubik i snitt, och en ökning av volymen per hektar från 50 kubik 1950, men det blir ju nästan 600%, är inte dom lite bättre då, om det skulle vara tävling om vem som ökat mest, men om vi fortsätter kolla på bara 0,006 promille av vår yta kan vi väl få en ökning på 700% hur lätt som helst, gå till rätt bestånd grabbar, när ni inventerar.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758716 Du har missat laserscanningen ulf1. Den ger mycket bra kol på tillståndet i skogen. Och nu med två flygningar så finns även tillväxt och avverkningar de senaste tio åren på nära kubik nivå. Jag håller med om att riksskogstaxeringen inte ger några exakta siffror. Men den ger en bra översikt över skogens tillstånd över tid. Det där med att skogen dör av torka och borrar är bara en önskan du har. Men ge gärna ett exempel på att 60-100% av tillväxten tagits av barkborrar på ytor större än en fastighet.

Avatar Fallback

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

isteskog  
#758717 Snart kommer Hertig Karls skogskarta och mängderna av mastträd på tapeten igen, igen, igen ......... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Älgfoderodlare  
#758728 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Ove Lindberg  
#758736 Den nya laserskanningen visar nutid tror jag.
Nu vår i Bergslagen

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758740 Nä, laserskanningen i 10 år har faktiskt inte ändrat på något av de tidigare 0,006 promillenas killgissningar, samma gamla hittepån som alltid det bolagsstyrda skogsbruket, bara att beställa de siffror som passar in i sagoboken om världens bästa skogsbruk.
Nu orerar bolagsmakten om "omfattande kostnader" för skogsägare, vad kan det bara? att de betalat halva priset för råvaran i 50 år eller kanske att skogsägare får se hälften av sitt kapital bli till grus, när träden dör i förtid av borrar röta och vindar. .... näe det är tydligen en artskyddsförordning som ruinerar oss alla !?, vad säger man, nu blev det kväller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Älgfoderodlare  
#758744 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Vedproducent  
#758746 Provytorna är faktiskt 10 gånger större än du skriver Ulf. Sen finns det givetvis brister inom den statistiken som i all statistik. Men med 13500 provytor så blir medelvärdet ändå ganska korrekt och för den samlade statistiken ser i alla fall jag det som viktigast. Men det går inte att komma ifrån att det finns fel åt båda hållen. Men det är inte vad du Ulf vill säga. Då är allt vi gör i skogen i dag fel och du vägrar inse och förstå hur mycket mer skog och grövre träd vi faktiskt har i dag än för 50-100 år sen.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758769 Vi blir just nu omsprungna av övriga stora skogsnationer, och det just för vårat dåliga skogsbruk som skapar usla instabila plantager, usla på alla sätt, träden är stressade och det går ut över deras chanser att överleva, det skapar oxå usel kvalite och allt detta beror på själva kalhuggningen, att den sen knäcker och slår ut det livsviktiga kretsloppet som skogen har, borde bara det ha förpassat kalhygge till historien, det blir allt klarare för var dag nu , det är det jag kallar facit.
Vi är helt klart inte läskunniga när det gäller den biten, jag läste naturen väldigt dåligt innan jag började gå till botten med vårt skogsbruk, det var mest en estetisk fråga som satte mig på spåret, hur felaktigt det var förstod jag inte för 20 år sen, men de sista åren har visat att jag hade rätt i mina onda aningar.
Vid övergången från bondesamhället till industri var kalhygge en nödvändighet kan jag erkänna, att efter hundratals år där skogsmarkens viktigaste råvara var gräs och löv, för att hålla liv i kor, hästar och får, med så mycket grässvålar som möjligt, ( vissa soknar hade över 90% betesmark) så var det omöjligt att få igång en skog utan att bryta upp gräsets rötter så att frön kunde sås, sly och buskar behövde röjas bort, så visst, kalhygge hade sin plats i en övergångsperiod.
Andra länder har insett vikten av att skogar får vara skogar numera, det viktigaste argumentet börjar bli för att behålla en mångfald som vi förstått är avgörande för vår framtida existens, (nåja, Sverige har inte accepterat detta, för vi styrs av en lögnaktig industri) men argumenten har skiftat under århundradena, beroende på om enskilda skogsägare fått bestämma (alltid blädning, många olika träd i skogen) eller industrin och makten (alltid skövling, givetvis).
Ett råd, kalhygge kommer aldrig mer att accepteras, så det är lika bra att vänja sig, någon som kommer i håg vad jag sagt, just det, jag får alltid rätt.
En sak till, ni skogsentreprenörer har allt att vinna, se bara till att ta timpenning, och det är ju fan så mycket roligare att möta glada positiva lokalbor när du kommer med dina maskiner, tänk att få ett glatt rop från en bybo, när du är färdig med avverkningen "fan va fint det blev".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Fredrik Reuter  
#758789 Här nedan är citat från dagens släppta "Skogsdata 2022":

Varje år inventeras totalt cirka 11 000 förrådsprovytor, dvs. de ytor som ger underlag för skattningar av virkesförråd och tillväxt. Den sammanlagda provytearealen på produktiv skogsmark är cirka 130 hektar per år, vilket innebär att inte mer än 0,006 promille av den produktiva skogsmarksarealen inventeras årligen. Fältarbetet utförs av 15–16 taxeringslag inklusive ett kontrollag.


Sedan är det väl så att endast ~7400 ytor innehåller skog? Givet att Sverige består av 70 % skog och hela landytan har provytor?

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758795 Varför sitter jag vid datorn och bråkar med era samveten mitt på dagen, jo jag är konvalescent, bara lite, gjorde något mycket dumt, sågade ribbor på justersågen och en fastnade, vad gör man då, jo tar något att peta med, en annan ribba tex, men absolut INTE dina fingrar.
Nu gick det bra med fingrar och senor, men det tar 14 dar innan jag kan använda handen normalt igen.
Så var försiktiga, när ni hanterar det vi alla skogsägare ofta gör, virket, och sälj det inte för billigt heller .
Sitter just och funderar på om jag ska acceptera en förfrågan om att sälja 6tums bjälkar för 3000 kubiken.
det är lockande då min ramsåg går så jäkla fint, men men, kanske någon kan ge mig en spark i baken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758796 Närå, skogstaxeringen sker nog på produktiv mark, med tanke på tillväxt, räknas då hyggen som man inte lyckats återbeskoga på 50 år och hur räknas de 75 Gudrunmiljonerna, las de ihop med övriga slutavverkningar i Norrland tex, och övriga landsdelar, mycket att fundera på när "skogstaxen" med kirurgisk precision på sina 0,006 promille skapar sagor för oss .
Kolla på något som inte kan förklaras på deras graf, det måste till en kristallkula för den, och titta sen på skogsvolymen i några länder, Sverige hittar ni långt ner, så var det med världens bästa skogsbruk .... så fattigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#758798 Som ni kanske förstår, så behövde vi mer grov skog på slutet av 90 talet, så vad gör då "taxen" jo dom fixar mer grov skog, vad har ni alla på eran önskelista, kanske bevis att kalhygge är hållbart, hallåå taxen, ett ämne för nästa sagobok.
Och med koll på 0,006 promille så finns det ju alla möjligheter att frikännas i ett åtal för vilseledande och bedrägeri, det finns gränser vad man kan begära av statistiker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Ove Lindberg  
#758809 Hur menar du nu?

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Vedproducent  
#758835 Angående provytorna sammanlagda storlek så förekommer olika uppgifter. Jag antar bara att man blandat ihopa promille och procent. Jag skrev i går att provytorna är 10 gånger större och det hämtade jag från texten här. Men enligt det Fredrik länkade till så verkar det ju vara fel så jag får ta tillbaka mitt påstående där.
https://www.skogen.se/nyheter/taxerings ... t-i-skogen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).