Avverkning (slutavverkning)

Granbarkborreaktivitet 2022

36 inlägg 9837 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

perkins 248  
#761051 Var ute och letade färska barkborreangrepp på stående skog i dag.. Gått över ca 15 ha där det varit problem tidigare år..
Men blev väldigt snopet.. då jag inte hittat ett enda angrepp..
Borde inte det finnas angrepp.. nu är vi ju inne en bra bit i juni.. och det har ju periodvis varit gynnsamt väder i perioder här på Smålänska Höglandet !?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

Sture Andersson  
#761146
Sture Andersson skrev:Tänkte höra med er om ni varit med om samma i år att från att tro att jag bara hade nått enstaka träd jag missat kvar sen fjol
att helt plötsligt hitta nu på våren 30 -40 stycken på lite olika ställe .Prata med min inspektor på Södra och han sa att jag inte var ensam om detta ,när vintern släppte taget och träden skulle vakna till märkte dom att dom var döda och baren ramla av ,
låter konstigt men ,men det verkar som det var presis så .För i ett område hade jag ett par vindfällen,och såg då att det stod en torr jag missat ,och jag är helt hundra på att det inget mer var där ,men nu på våren stod det helt plötsligt 8 st där .

En fundering har tänkt ta ut detta virket nu,men kolla på priserna på 1600 virke ,verkar ju som Södra sänkt priserna på 1600
Går det ens ihop att ta ut det med dom diesel och bensinpriser som är nu, det finns ju inga borrar kvar i det ,är det lika bra det får stå kvar .Kanske ta det till vintern om dom höjer då ,eller låta det rutna ner .

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

Brozzlaren  
#761165 Du måste väl ha en del färska angrepp om du har så många som 30 som dom övervintrat i?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

Fixaren1  
#761177 Jag har checkat alla ställen där det borde vara barkborreangrepp ca 20ha. Hittade 4 träd på olika ställen. Väljer att tänka positivt: Inte fler? Gött! Ett angripet träd/plats- bra då har de andra klarat att försvara sig och jag fick ut smitthärden. Nordöstra småland.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

Sture Andersson  
#761183
Brozzlaren skrev:Du måste väl ha en del färska angrepp om du har så många som 30 som dom övervintrat i?

Så är det säkert ,men har letat och inte hittat nått än , men det får jag ju räkna med , om det blir mycket sånt ,så tänker jag ju skicka det som prima ,men du har ju en poäng där om det blir lite är det ju bättre skicka det ihop .Får väl avvakta några veckor till,och leta på .Men tycker det har blivit svårare hitta dom nu verkar som dom slår i topparna ,

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreaktivitet 2022

thjona  
#763983 Sa till dottern att jag har "skogsbadat" idag.
D. "Jaså har du gått ner dig" blev svaret.
Jag " Nä jagat barkborrar och badat i svett"
D. "Nä det är inte skogsbad, det är något annat"

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).