Avverkning (slutavverkning)

Är detta granbarkborre?

9 inlägg 3240 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är detta granbarkborre?

Christianjo  
#757234
1651574016_20220501_140247.jpg
1651574016_20220501_140257.jpg
Fick syn på en gran som hade fullt med spån runt stammen, granen var knappt levande, tappat mycket bark i toppen. Tog ner den och ser att den är full i små hål, hål som sträckte sig flera cm rakt in i stammen. Hittade direkt flera små insekter, se bild. Granbarkborre?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Fredrik Reuter  
#757235 Jag tror inte GBB äter in sig i veden, därav namnet?

Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Christianjo  
#757237 Nej så tänkte jag också, men där barken saknades syndes tydliga gångar..har för mig att jag läst att honan gräver sig rakt in i stammen.
Blev ju så klart lite bekymrad, låg flera gamla granar som va döda sedan länge

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta granbarkborre?

Pelle Skog  
#757238 Det låter lite som att det är nästa generation baggar, alltså de som kommer efter att granbarkborren gjort "sitt". Som Fredrik påpekar tror jag inte att barkborrarna går in i veden. De käkar upp den levande delen av barken, dvs. den delen som är viktig för trädet. Gångarna i barken som du nämner är spår efter granbarkborren.

Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757239 Det är en gran som drabbades av granbarkborre förra året.
Nu har den blivit angripen av randig vedborre so lägger sina är i nyligen döda granar och tallar. Denna svärmar sedan vid 10-12 grader så de har börjat redan i södra Sverige.
Även märgborrarna har börjat svärma har jag märkt

Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Christianjo  
#757241 Aha, det låter rimligt. Tyckte dessa va liksom grårandiga på längden. Men då kan man ju ana att det fortfarande finns gbb i området?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757242 Ja och även i trädet som du tog ner

Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Christianjo  
#757244 Gäller att ha koll på detta område då de närmsta veckorna. För snart svärmar väl gbb. Bor i sydvästra värmland. Är det allvarligt ha denna randiga vedborren i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta granbarkborre?

Finnetfel  
#757285
Christianjo skrev:Gäller att ha koll på detta område då de närmsta veckorna. För snart svärmar väl gbb. Bor i sydvästra värmland. Är det allvarligt ha denna randiga vedborren i skogen?


Randiga vedborren är helt ofarlig för levande träd. Massförekomster som ger skador på travat virke förekommer främst vid lagringsplatser och sågverk. Helt ofarlig för din skog m.a.o.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).