Avverkning (slutavverkning)

Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

19 inlägg 7345 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758376
valtraa93 skrev:
1652794141_hyprogallring_vintern_2021.jpg
Jag kör 2-3 mån vintertid med det här ekipaget, Valtra A93+Hypro 450. Traktorn som är på 103 hk låter jag gå på lågt varvtal hela tiden, 900-950 rpm. Med vinschen som är stark och har 50 m räckvidd kan jag även ta grova träd när det behövs. Sedan kopplar jag på en 9-tons Mohedavagn och skotar ut virket under 2 veckor på vårvintern medans marken fortfarande är frusen. Jobbar helt själv med detta. Mesta tidsåtgången går till vinschandet men som pensionär har tiden inte så stor betydelse.


Vad ligger du på för produktion på en dag?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

hlb  
#758377
1652867907_kubikfabrik.jpg
Det vet väl Mangan att det beror på vad man kör. Jag har väldigt lika utrustning och klarar 0.5 till 5 m3fub/tim. Med träd, som på bilden, klarar jag över 5 m3fub/tim, med utsliten höft ,om de är fällda i förväg.

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

skogshare  
#758380
AndreasBe skrev: Har ni andra tips eller kommentarer? //A


Eftersom det egentligen, som någon (Fredik?) sagt tidigare, bara är inspektorn som har gallringsbehov, menar jag att det bästa sättet att effektivisera famljeskogsbruket och samtidigt minimera risken för vindfällen, toppbrott, röta och produktivitetsförluster, är att att bedriva det gallringsfritt, ståndortsanpassat och med produktionsmässigt optimala omloppstider. Med föryngring och ett par tre röjningar, som ju också lämpar sig för trivsam samvaro och dessutom inte kräver några stora maskininvesteringar. Alternativt röjningsfritt som @Älgfoderodlare.

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

Älgfoderodlare  
#758394
skogshare skrev:
AndreasBe skrev: Har ni andra tips eller kommentarer? //A


Eftersom det egentligen, som någon (Fredik?) sagt tidigare, bara är inspektorn som har gallringsbehov, menar jag att det bästa sättet att effektivisera famljeskogsbruket och samtidigt minimera risken för vindfällen, toppbrott, röta och produktivitetsförluster, är att att bedriva det gallringsfritt, ståndortsanpassat och med produktionsmässigt optimala omloppstider. Med föryngring och ett par tre röjningar, som ju också lämpar sig för trivsam samvaro och dessutom inte kräver några stora maskininvesteringar. Alternativt röjningsfritt som @Älgfoderodlare.


Jag kan ju hålla med dig "skogshare", om att med mitt sätt att arbeta i skogen är det väldigt kostnadseffektivt.
Men röjningsfritt ? . . . - Nja, men jag tar allt i en annan ordning ! Allt sker ju "underifrån" så att säga. Och inget av det jag gör kräver ju stora maskininvesteringar som du säger. För låter man skogen själv utveckla sina bestånd, med att pionjärer / dominanter får ta den "ledande roll" de ska ha, o låter sekundärerna bilda en "andra" tillväxtnivå, så får man en både mer diversifierad, mer stormfast, mindre skadebenägen o volymrik skog. Tiden är mitt viktigaste arbetsredskap ! Och varken jag eller skogen har eller behöver ha bråttom ! Det ger även de möjligheterna att ändra / omforma bestånd över tid, som inte gärna går enligt vår gängse skogsbruksmodell när o om skador uppstår. Valfriheten via variationen i artsammansättning, skiktning o ålder ger den möjligheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).