Avverkning (slutavverkning)

Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

19 inlägg 7347 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

AndreasBe  
#756117 Hej,
Det har varit en tuff vinter för vår skog i Värmland med mycket vindfällen och toppbrott. Senaste snöfallet med 30 cm tung nysnö innebar den 3:e tuffa smällen för skogen denna vinter. I söndags tog iallafall vintern slut i och med att vi såg sädesärlan på gårdsplan och det är ju våren per definition kommen - skönt! Inga mer bakslag nu, tack!

Nu när vi jobbat i skogen under påskhelgen så började jag fundera hur vi kan bli mer effektiva i skogen. Vi jobbar gärna tillsammans "2 och 2" och tar det i "vår takt" med fokus på att ha det trevligt tillsammans och frekventa kaffepauser. Men nu när det varit så väldigt mycket att göra så har effektiviteten ändå blivit en fråga. När jag menar öka effektiviteten så är förutsättningen att vi fortsatt ska hålla oss nära varandra för att ha det "trevligt". Jag funderar egentligen mest på om vi borde investera i någon maskin eller utrustning för att öka nyttan.

Vår maskinuppsättning är en traktor med skogskärra inkl. kran (och vinsch). Utöver det har vi en ytterligare äldre traktor (Volvo BM 430) som vi idag mest använder för att transportera oss och utrustning. Känslan när vi kör i skogen är en av oss blir "stillaståendes" medan den andra lastar på virket med skogskärran. Även när vi vinschar in stockarna blir den ena personen också mindre produktiv. När man fäller och kvistar är det full fart men det är ju ändå den mindre delen av tiden. Frågan är vad som borde till för att få upp effektiviteten. Vad har ni för tips?

Jag tänker att en lunningsvinsch till andratraktorn skulle kunna vara ett bra sätt att få upp farten. Volvon är klart mindre än den andra traktorn och skulle kunna komma åt det mesta virket så att den andre kan nå det med kranen. Vad tror ni om det?

En annan tanke är att köpa in komradio så att man kan kommunicera enklare med varandra. Ganska ofta som kranförare har man behov av enklare hjälp från den andre ("är detta massa eller timmer?" "kan du såga av grenen", etc) men man får ju vråla till varandra för att budskapet ska nå fram. Det finns ju bra hörselkåpor med komradio och kanske kan det vara något. Men dom kostar ju en hel del (Hellberg local: 6000-7000 kr/st). Vad tror ni om det?

Har ni andra tips eller kommentarer?

//A



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

valtra mega  
#756132 Enklaste och billigast att höja effektiviteten om en fortsätter att hugga när den andra kör ut virket istället för att se på

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

AndreasBe  
#756135 Ok, tack för input! 🙃

valtra mega skrev:Enklaste och billigast att höja effektiviteten om en fortsätter att hugga när den andra kör ut virket istället för att se på

   TS
Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

alias  
#756138
valtra mega skrev:Enklaste och billigast att höja effektiviteten om en fortsätter att hugga när den andra kör ut virket istället för att se på


Det i kombination med färre och/eller kortare fikapauser gör mycket för vad man hinner på en dag under den mörkare delen av året.

Är det kallt och blött i skogen så klipper man en macka i fyra tuggor och själper i sig kaffet för att sedan kunna fortsätta hugga istället och därigenom undvika att bli nerkyld.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

Torbjörn Johnsen  
#756139 En gallringsprocessor på ena traktorn och en skogsvagn på den andra. Med risk för att behöva uppgradera andratraktorn. Men så länge det finns en motorsåg så går det ju alltid att sysselsätta den andra personen medan den ene lastar/kör ut virke.

När det gäller kommunikationen så går det ju, beroende på vilken typ av abonnemang man har, att vara uppkopplad via mobilen och hörlurar innanför hörselskydden (möjligen problem med prat/mikrofon). Idag betalar man inte speciellt mycket för samtalstaxan. Nackdelen är väl att batterierna tar slut men det är billigare med en powerbank än att köpa hörlurar med kommunikationsförmåga.

Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756146 En Niab på en uppgraderad andratraktor.

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

AndreasBe  
#756173 Tack för svaret! Ja en gallringsprocessor skulle få upp farten rejält. Men det kräver en klart större traktor misstänker jag och då blir det en hel del pengar (och platsbehov för 3 traktorer...).

Torbjörn Johnsen skrev:En gallringsprocessor på ena traktorn och en skogsvagn på den andra. Med risk för att behöva uppgradera andratraktorn. Men så länge det finns en motorsåg så går det ju alltid att sysselsätta den andra personen medan den ene lastar/kör ut virke.

När det gäller kommunikationen så går det ju, beroende på vilken typ av abonnemang man har, att vara uppkopplad via mobilen och hörlurar innanför hörselskydden (möjligen problem med prat/mikrofon). Idag betalar man inte speciellt mycket för samtalstaxan. Nackdelen är väl att batterierna tar slut men det är billigare med en powerbank än att köpa hörlurar med kommunikationsförmåga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

AndreasBe  
#756174 Ja, det vore trevligt och förmodligen effektivt. Hur mycket klarar ("diameter") en Niab 5-15? Vad krävs för traktor på ett ungefär?
bengt.a skrev:En Niab på en uppgraderad andratraktor.
Senast redigerad av AndreasBe ons 20 apr 2022, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

Bert1  
#756175 En bekant har niaben på sin valmet 405 sitter lastare på den med

Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756221 Den gröna upp till 50 cm, vet inte om den äldre svarta modellen tar riktigt lika grovt.

Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

kungsis  
#756716 Jag har en vimek G30 som jag använt på min Fiat 680. Känns som att den även skulle funka på en lite mindre traktor.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

valtraa93  
#758314
1652794141_hyprogallring_vintern_2021.jpg
Jag kör 2-3 mån vintertid med det här ekipaget, Valtra A93+Hypro 450. Traktorn som är på 103 hk låter jag gå på lågt varvtal hela tiden, 900-950 rpm. Med vinschen som är stark och har 50 m räckvidd kan jag även ta grova träd när det behövs. Sedan kopplar jag på en 9-tons Mohedavagn och skotar ut virket under 2 veckor på vårvintern medans marken fortfarande är frusen. Jobbar helt själv med detta. Mesta tidsåtgången går till vinschandet men som pensionär har tiden inte så stor betydelse.

Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758351
valtraa93 skrev:
1652794141_hyprogallring_vintern_2021.jpg
Jag kör 2-3 mån vintertid med det här ekipaget, Valtra A93+Hypro 450. Traktorn som är på 103 hk låter jag gå på lågt varvtal hela tiden, 900-950 rpm. Med vinschen som är stark och har 50 m räckvidd kan jag även ta grova träd när det behövs. Sedan kopplar jag på en 9-tons Mohedavagn och skotar ut virket under 2 veckor på vårvintern medans marken fortfarande är frusen. Jobbar helt själv med detta. Mesta tidsåtgången går till vinschandet men som pensionär har tiden inte så stor betydelse.

Radiostyrning ? Traktor ?

Avatar Fallback

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758358 ...
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Öka effektiviteten i familjeskogsbruket

snorbroms  
#758361 Var köper man radiostyrningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).