SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

33 inlägg 31052 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Torbjörn Johnsen  
#753249 Här kan ni ju se hur det ser ut för trävarupriserna (skeppningstorr 2x4'' av barrträ) i USA. OBS att nivån för "bottenhacket" efter fjolårets tokpriser ligger på en prisnivå (knappt 500 US$/tusen Bft, motsvarande ca 2000 kr/m3sv) som endast har överstigits några enstaka månader under 2018 innan pris-racet drog igång i fjol vår. Dagens prisnivå runt 1100-1200 US$/tusen Bft motsvarar runt 4 300 - 4 700 kr/m3 sågad vara. Ett riktigt bra pris som gör att sågverken tjänar storkovan.

Här hittar ni prisstatistiken för amerikansk tvåtumfyra

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

uffejohan  
#753257 Bra att ni eldar på med argument!!

Avatar Fallback

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

hfab  
#753264
Fredrik Reuter skrev:Håll på virket!
Håll på virket!
Håll på virket!

Det tål att upprepas

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

barkspaden  
#753287 Fick idag ett udda samtal ifrån en person på ett sort byggföretag. "Säljer du rundvirke?"

Han hade blivit kontaktad av ett sågverk i Spanien som letade ny leverantör av rundvirke, dom sågade själv och byggde takstolar, stolpar, emballage mm.

Kollade på deras hemsida och sa direkt att finns inte ens på kartan att jag kan leverera dom mängderna. Då får vi nog gå ihop en hel hög med självetksamma.

Men dom skulle maila vilka mängder dom är i behov av. Så nog verkar det vara panik när industrier utomlands ringer en person i Sverige och ber honom leta reda på några personer som kan leverera rundvirke till Spanien.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753296
Fredrik Reuter skrev:Håll på virket!
Håll på virket!
Håll på virket!


Har de senaste fem åren avverkat ungefär två års tillväxt (2/3 slutavverkning, 1/3 gallring i runda slängar) blir det inte alltför mycket barkborre och fanteri så liggs det lågt ett bra tag till om det behövs 😎

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Josephine  
#753359 Priset pa papper är för lagt!! Jag vet att det kanske gar lite vid sidan om tradämnet men faktiskt, jag stör mig pa att det idag är möjligt att slösa sa k o p i ö s t med papper som vi gör!

Sist jag var inne i "copy-land" för att skriva ut ett par biljetter (min gamla skruttiga skrivare ger suddiga QR-koder) betalade jag alltsa 10 cent per kopia = ca 1 kr.

Om papper och trä blev mycket dyrare da tror jag ocksa att vi skulle bli mer sparsamma
och att packeterings-hysterin m.m. skulle avta.

Avatar Fallback

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

axwell  
#753364
Josephine skrev:Sist jag var inne i "copy-land" för att skriva ut ett par biljetter (min gamla skruttiga skrivare ger suddiga QR-koder) betalade jag alltsa 10 cent per kopia = ca 1 kr.


Det var billigt om det bara var några kopior.
Pappret kostar inte mer än 5 öre och ca 2 öre för storförbrukare.
Det är tonern(kolpulver) + underhåll som har den mycket högre kostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Älgfoderodlare  
#753480
barkspaden skrev:Fick idag ett udda samtal ifrån en person på ett sort byggföretag. "Säljer du rundvirke?"

Han hade blivit kontaktad av ett sågverk i Spanien som letade ny leverantör av rundvirke, dom sågade själv och byggde takstolar, stolpar, emballage mm.

Kollade på deras hemsida och sa direkt att finns inte ens på kartan att jag kan leverera dom mängderna. Då får vi nog gå ihop en hel hög med självetksamma.

Men dom skulle maila vilka mängder dom är i behov av. Så nog verkar det vara panik när industrier utomlands ringer en person i Sverige och ber honom leta reda på några personer som kan leverera rundvirke till Spanien.


Det är ju det här jag har försökt att förmedla, o nu finns det tydliga ex. på att det snart är verklighet; "- En ny internationell marknad närmar sig, o vi behöver förstå o skapa underlag så att den kan o vill utvecklas även i Sverige !" Det vi har saknat o som behöver utvecklas, är främst nya handelsvägar o logistik ! Sen är det upp till oss privata skogsbrukare, att underhålla o skapa denna marknads efterfrågan !
Håll på era avverkningar, gallra mindre o låt skogen bli er nya "Guldåder " !
När man besöker de virkesdepåer som vi har, kan det vara oroande att se att även bolagen / föreningarna kan bidra till en viss del till denna "nya" marknad o även ta en del av vinsterna .
Frågan är bara hur länge ?
Uthålligheten finns hos de som fortfarande har sin skog i stående form. Det är där som framtiden finns för vårt svenska privatskogsbruk !
"Den som spar han har, ekonomin i sin hand !"

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Elis76  
#753481 Som bonde sätter man inte priset på sina varor själv samt att det finns en eftersläpning vad gäller prissättning. Bonden står med hela kostnadsbilden och vet inte när man kommer att få en prishöjning.
Motsvarande gäller för skogsägarna.

- Som skogsägare får man betalt, man tar inte betalt.

Tyvärr skulle jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Camaro1969  
#753483 så är det elis76..

men så fort man förädlat lite själv, tex sågat timmer till virke eller kapat massan till ved. så bestämmer man själv vad man vill ta betalt.

det är rätt märkligt.

fast man är iaf aldrig tvungen att sälja om man inte vill, skogen kan ju stå
annat är det med bonden som måste sälja mer eller mindre löpande

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Älgfoderodlare  
#753490
Elis76 skrev:Som bonde sätter man inte priset på sina varor själv samt att det finns en eftersläpning vad gäller prissättning. Bonden står med hela kostnadsbilden och vet inte när man kommer att få en prishöjning.
Motsvarande gäller för skogsägarna.

- Som skogsägare får man betalt, man tar inte betalt.

Tyvärr skulle jag säga.


Det är ju förhoppningsvis den förändringen som kan komma med en mer internationell handel !
Varför stå med mössan i hand o "acceptera" det pris man får från våra inhemska bolag o föreningar idag ?

Genom att INTE avverka o sälja sin skog till "skitpriser"! Gör er själv en tjänst, håll på avverkningar o minska utbudet !

Efterfrågan bör kvarstå o lär bli högre ! Det är endast på detta sätt vi lär få upp våra priser o bli en del av det "vinnande" laget i detta Race !

Det är också då vi blir att utveckla den svenska landsbygden ! Vi kan o bör nog inte förvänta oss hjälp från vare sig politiker eller industri. Här står vi oss själva närmast ! När vi förstår o verkligen tar till oss det, det är då vi också får den utveckling vi så väl förtjänar !

Att det svenska privatskogsbruket idag, har det som så många vill exploatera / utnyttja för sin vinnings skull. Är något som vi istället bör vara FÖRST att ta del av ! VARFÖR låta de vinster VI borde ha del av, bli någon annans ?

Tänk ett varv till, innan ni ni funderar på att avverka ! Tiden skapar bara mer vinst åt oss själva, i dubbel bemärkelse !

Användarvisningsbild

Sv: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Torbjörn Johnsen  
#753506 Finska skogsmyndigheten presenterar februari månads virkespriser i Finland. Inte riktigt på samma nivå som när de var på topp i fjol men på väg upp och snart på samma nivå. Massavedspriserna ligger dock högre men Luke jämför i reala tal och då fattas det några Euro för att klå 2021 års pristopp.

1648113847_finska_virkespriser_feb_2022.jpg


Virkesvolymerna som avsattes på marknaden från privatskogsbruket minskade med drygt 20% jämfört med motsvarande period 2021.

Läs mer på Lukes webbsajt här.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Johan på hästbacken  
#754570 Här i södra Sverige är den mesta skogen privatägd. Sveaskog och kyrkan är de största andra ägarna. Kyrkans skogar förvaltas i huvudsak genom stiftet som prästlönetillgångar. Växjö stift har ca 50000 tusen hektar skog. Även om stiftet är medlem i Södra är det bara massaveden som säljs dit, timmer och kubb säljs direkt till sågverken. Kan man få reda på vilka priser som då gäller?
Det lär inte gå enligt prislisterna.
Tänk om stiftet kunde fylla en båt I Karlshamn som skeppas vidare till hugade spekulanter i Europa ! Det är något sådant som måste till för att röra om i grytan

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Joakim S  
#754587
Johan på hästbacken skrev:Här i södra Sverige är den mesta skogen privatägd. Sveaskog och kyrkan är de största andra ägarna. Kyrkans skogar förvaltas i huvudsak genom stiftet som prästlönetillgångar. Växjö stift har ca 50000 tusen hektar skog. Även om stiftet är medlem i Södra är det bara massaveden som säljs dit, timmer och kubb säljs direkt till sågverken. Kan man få reda på vilka priser som då gäller?
Det lär inte gå enligt prislisterna.
Tänk om stiftet kunde fylla en båt I Karlshamn som skeppas vidare till hugade spekulanter i Europa ! Det är något sådant som måste till för att röra om i grytan

Har Växjö stift 50 000 hektar skog? Rätt rejält. Vad kostar 1 hektar där nere? 60 000kr? Skulle ju innebära att Växjö stift har skog för 3 miljarder kr.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

Johan på hästbacken  
#754590 Växjö stift har kompetent folk i sin skogsförvaltning. Förmodar att deras skogar är välstockade och håller ett genomsnitt av skogskubik i södra sverige Med ett medelpris på skogsmark på 126000 kr x 50000 hektar skulle värdet på skogsmarken vara
6.3 miljarder. Förutom stiftets skogar finns det även skogsmark som ägs av församlingarna och förvaltas av kyrkoråden själva.
Det kan vara donationer eller arv som har krav att det är just den lokala församlingen ska förvalta fastigheten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).