SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

33 inlägg 31024 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

jannee  
#754595 Själv tror jag däremot att Växjö stift skogar inte har speciellt högre M3sk/ha än vad Svea skog har på sina.
Av vad jag sett är deras skogar minst sagt välhuggna, vissa fastigheter är mer eller mindre kalavverkade, och då HELA fastigheten, där gäller tydligen INTE 50 % regeln.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

alias  
#754610
jannee skrev:Själv tror jag däremot att Växjö stift skogar inte har speciellt högre M3sk/ha än vad Svea skog har på sina.
Av vad jag sett är deras skogar minst sagt välhuggna, vissa fastigheter är mer eller mindre kalavverkade, och då HELA fastigheten, där gäller tydligen INTE 50 % regeln.


Senast jag läste om ransoneringsreglerna i SVL så gällde dessa per brukningsenhet (fastigheter med samma ägarkonstellation) inom resp. kommun och inte per fastighet.

Upplever inte att Växjö Stifts skogar häromkring är hårdare avverkade än andra fastigheter.

Har uppfattat det som att Växjö Stift brukar sälja en del slutavverkningar som rotposter.

Edit: Med Stiftets storlek på skogsinnehav så är ransoneringsreglerna klart hårdare än max 50 % av arealen yngre än 20 år.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

krillejson  
#755348
Stavve skrev:500 sek för massaved och 1000 sek per m3fub för allt timmer inklusive klentimmer ned till 12 cm.

Tycker Ni ska införa att man får lova på heder och samvete att man som medlem på Skogsforum som minst alltid ska skicka ut sin förfrågan om att sälja rotstående frisk skog till samtliga aktörer som verkar i området - det kommer att ha effekt.


Så gör vi väl alltid, eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).