Avverkning (slutavverkning)

Vad håller SVT på med??!!

40 inlägg 10285 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad håller SVT på med??!!

PeterKarlsson  
#751778https://english.pravda.ru/ torde 20% av sveriges befolkning hänga as we speak. Alltså de som inte kan välja mellan Putin och Biden.

https://www.expressen.se/kultur/jens-li ... mot-putin/

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad håller SVT på med??!!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751817 Tycker inte det är ok att public service driver opinionsbildning på bred front. Särskilt inte när det splittrar i stora befolkningslager. Särskilt inte när det sammanfaller i princip fullständigt med vissa partiers programförklaringar. Folk får rösta på vilket parti dom vill utan att jag har någon åsikt om det.
Att jag drar igång detta på SFO beror på att många av public service inspel, fler och fler, inte är balanserade i sin avvägning mellan de som äger skog och de som med olika behjärtansvärda anledningar vill förstöra och förminska detta ägande.
Politiskt hör dessa behjärtansvärda anledningar till människor som hyllar förstatligande av privat egendom. Public service ska inte bejaka och stärka förstatligande på sitt obalanserade, propagandalika sätt.
Det tycks som att de inlägg som stämplar andra inlägg kommer från personer som kunde vinna på att studera hur public service utvecklats i sin programstyrning över ett kanske två decennier. Man kan även vinna på att studera hur äganderätten urholkas.
Det kanske går lika bra att styra på andra sätt än konfiskation, inventeringstvång och polisövervakning som skapar frustration, vanmakt och övergreppskänslor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad håller SVT på med??!!

Arvid0  
#751818 Men hur skulle denna serie kunna bli mer balanserad när ett program handlar om "inga träd" ett annat om "plantera en biljon träd" Allt kanske inte är politiskt?

Kollar man på titlarna på andra program i serien så får i alla fall inte jag en känsla av att det är en politisk åsikt de vill få fram.

Om det nu är så som du och andra påstår att SVT är vänaterstyrt så borde det väl finnas ett väldigt stort underlag för högermedia. Där höger"supporters" får sitt lystmäte tillgodosett. Jag tycker man ofta hör att public service är vänaterstyrt men gillar man inte det kan man väl lyssna på reklammotsvarigheten? Är tv4 mindre politisk? Där betalar man med sin tid och får se reklam, är inte det bra? Har public service blivit mer vänster än på säg - 80talet? Vad vill man som höger"supporter" se mer av. Eller är det bara att man tycker budskapet är vänstervridet? Måste ju finnas massor av högerproducerat material? Kan du länka? Jag är genuint intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Vad håller SVT på med??!!

Camaro1969  
#751825 nej jag bara skojjade.

svt är väldigt balanserat och aldrig vinklat.
de har en bra fördelning av medarbetare med jämn fördelning av partitillhörighet

Användarvisningsbild

Re: Vad håller SVT på med??!!

anersimyra  
#751837
Camaro1969 skrev:
Orsa skrev:Ni som har koll på det som verkar vara en serie ”Tänk om”.
Finns det nåt avsnitt ”tänk om man lägger ner skogsbruket”?


självklart inte, det vill inte (S)(V)T visa

Då har du missat den nyligen sända serien ”efter mänskligheten” som gick på TV2..🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🐛🪱🐜🪰🪲🐌🦋🐢🐍🐙🦑🦐🦞🐬🐟🐠🐡🐡🦧🐊🦭🐋🐋🦒🦬🐃🐂🐏🐄🐐🐕🐕🐈‍⬛🐈🦮🦃🦃🪶🦚🦚🦜☘️🍀🍀🎍🪴🍄🍄🍂🍃🌹🌷🌼🌺🥀🪵🐲
🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vad håller SVT på med??!!

rokon  
#751857 Vi som lever i verkligheten och inte tittar på TV vi missar ingenting! Vi kan bibehålla vår linje utan indoktrinering!

Avatar Fallback

Re: Vad håller SVT på med??!!

tallen100  
#751859
anersimyra skrev:
Camaro1969 skrev:
Orsa skrev:Ni som har koll på det som verkar vara en serie ”Tänk om”.
Finns det nåt avsnitt ”tänk om man lägger ner skogsbruket”?


självklart inte, det vill inte (S)(V)T visa

Då har du missat den nyligen sända serien ”efter mänskligheten” som gick på TV2..🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🐛🪱🐜🪰🪲🐌🦋🐢🐍🐙🦑🦐🦞🐬🐟🐠🐡🐡🦧🐊🦭🐋🐋🦒🦬🐃🐂🐏🐄🐐🐕🐕🐈‍⬛🐈🦮🦃🦃🪶🦚🦚🦜☘️🍀🍀🎍🪴🍄🍄🍂🍃🌹🌷🌼🌺🥀🪵🐲
🙂👍

Du glömde dom här🐫🐫
🤣

Avatar Fallback

Re: Vad håller SVT på med??!!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751896 Tv 4 är inte public service. Intt heller de där andra som man kan anta särintressena.
Public service har lagstadgat att var opartiska eller åtminstone sakliga. Man har lärt sig vara det i uttalanden men det ser annorlunda ut på tablåninå. Vad visar man inte programserier eller vad lyfter man inte fram?
Skogsbrukets ekonomiska betydelse?
Hur gråter en svensk tredje generationens fjällgårdsägare när hela egendomen hamnat inom det här miljonhektarsreservatet och ska värderas till västeuropas lägsta virkespriser? När gör SVT och SR journalistik som lyfter sådant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad håller SVT på med??!!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752281 Igår började SVT med att lyfta igång våldförandefrågan som MP drev när de hade ministerposter.
Den kommunala vetorätten mot etablering av vindkraftverk tycks vara ett problem.
Min kommentar är att det är ett problem som man skapar själv. Fram med vinstdelningen så att vi i bygderna inte ska tillhanda gratis nyttigheter hela tiden. Den norska vattenkraftspengen till vattenkraftskommunen liksom.

Ni kan gott räkna med att S&V&MP kommer börja kämpa för att eliminera kommunernas rättigheter att styra över bygg- & planmonopolet. Det sista egentliga lokala bestämmandet som finns i Sveriges kommuner. Allt annat är ju sådant som ett kommunfullmäktige får rätta sig efter som redan bestämts uppifrån.

SVT. Inget fel på inslaget igår, förutom att man intervjuade en med titeln "vindkraftsexpert" som lyfte fram MP-perspektivet och sedan var det bl a en kvinna på byn i norrland som inte ville ha vindkraft där hom bor. Det var hennes röst som blev motviktsargument till rikets gigantiska behov av att bolag, vilka som helst och utomlandsifrån, får bygga och generera vinster och el (till industri, klimatomställning).

Alla gör affärer. Staten och storfinans går rakt på pengarna utom vi som bor ute i landet och mister naturvärdena. Vi får: Schaktarbeten utförda av vindkraftsrallare i husvagn, några anställda i nåt stort bolag som åker och smörjer kuggkransarna, nån slogbod och 10 000 kr till årets pimpelfisketävling.

Vill man bygga vindkraft utan våldförande på den egna befolkningen som drabbas av dessa fula, förstörande, naturdräpande monster måste man lagstifta om att 10% av produktionens värde stannar i bygden det berör. Man måste ERBJUDA en affär. Inte TVINGA på förstörelse där landskapet är som skörast och inte återskapas av ingreppen.
Hur jag kommer se på SVT:s kampanjande i fortsättningen i denna fråga återstår att se. Om det kommer lyftas fram olika aspekter på ett balanserat sätt, eller om det blir statens och kapitalets intressen som får skapa opinion.
Kanske vi i vindkraftskommunerna ska starta ett bolag och ansöka om att resa några snurror i Stockholms närhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad håller SVT på med??!!

Jonshaget  
#753027 Vad är det som är så upprörande med denna serie?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).