Avverkning (slutavverkning)

Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

21 inlägg 7205 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751159 Eller så kan tyskarna importera italienska sopor och svenska sopförbränningsorter ersätter bortfallet med svensk flisved!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

Älgfoderodlare  
#751160
skogshare skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Oavsett om man tycker att det är bra eller ej att använda biomassa som energi så kan man ju konstatera att det inte räcker långt om man sätter t ex en europeisk årsavverkning i relation till energi-innehållet i den importerade ryssgasen. Det går säkert att använda mer av "biprodukter och biströmmar" från t ex trävaruproduktion som en LITEN del i transformationen av energikällor bort från gas. Men det är definitivt inte hela lösningen. Europas energiomställning kommer nog att bli ganska brutal.



Så länge som de förnybara energikällorna sol, vind, vatten, spill- och processvärme tillsammans med energieffektivisering / resurshushållning och reservkraft från framför allt möjlig vätgasproduktion inte räcker för en tillräcklig och stabil energiförsörjning, är det enda hållbara alternativet sannolikt ökad kärnkraft genom återstart av avställda reaktorer, uppgradering av aktiva reaktorer eller en så snabb utveckling och etablering som av 4G-reaktorer.
Detta gäller för alla länder i samma situation som Sverige - inte minst Tyskland.


Kan nog bara hålla med dig där ! Det kommer att bli en ohållbar o onödig omställning att tro sig kunna öka användningen av biologiskt förnybara energislag mot idag gas o olja. Men en del av ett ökat användande i den mån det ÄR möjligt, ligger ju också i att vår dagliga konsumtion, där kortlivade produkter av främst skogs o bioprodukter för emballage, förpackningar etc., måste minska.
Men, uttaget av biobränsle från alla former av markanvändning, bör o skall nog ses över även för möjligt ökad energianvändning. Det ligger ju enorma volymer av energi att ruttna enbart i skogen, efter röjningar, förstagallringar, GROT, underröjningar inför avverkningar etc., som går till spillo o som i en likartad process ger ett CO2 tillskott som om de skulle förbrännas till energi. Här borde väl finnas en möjlighet till "Gröna jobb", där denna energi bör tas tillvara som en del i ett nationellt o globalt intresse.
Det är ju bl.a. en av orsakerna till varför jag INTE röjer tidigt i ungskogar, enbart låggallrar i mellantider. För med tiden när konkurrensen ökar om ljus o näring i täta bestånd o en ev. bibehållen tillväxt kan gå förlorad på huvudstammarna. Då finns ju möjligheten att ta ut en för mig tjänlig produkt; Ved, i flera omgångar ! Utan att jag tappar den tot. vol. produktionen / areal via mitt sätt att bruka mina resurser. För i slutändan, så ligger ju även en ökad tot. volym / areal sett vid slutavverkning, som kan användas inom fler områden som en effekt av detta. Både mer energi, logistik o miljösmart.
För vi måste ju även komma ihåg att, för att kunna omsätta biobränslen där energin produceras. Så krävs ju energi att få råvaran dit. Oavsett transportsätt.

Avatar Fallback

Re: Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

Lindveden  
#751180
alias skrev:Att elda biomassa som kan nyttjas till andra ändamål känns tveksam för egen del (lägger ju inte gärna timmer eller massaved i brännvedstraven).

Personligen så tror jag mer och mer på att geotermisk energi, från slutna system, borde bli en klart större del av kraftvärmeproduktionen globalt framgent. Verkar dock som att tekniken fortfarande utvecklas inom detta område.

Tycker att det borde vara lockande för de flesta länder med en tämligen stabil energikälla utan CO2-utsläpp eller behov av att köpa bränsle av något annat land.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Dom får vända sig till Island hur deras energi mix fungerar 👍

Användarvisningsbild

Re: Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

HannuRöj  
#752446 Tyskland ska bygga två nya LNG -terminaler, till Brunsbüttel och Wilhelmshaven.
En ny terminal i Hamina i Sydöstra Finland är nästan färdig. Genom terminalen kan lagrat gas leveras även till Baltiska nätet.

Så rysk gas blir ersättas av LNG från någon annanstans. Gasbristen är löst men LNG kostar mycket mer än naturgas , eller..?🤔
Så erterfrågan av flis ökar säkert rent av ekonomiskt skäl på kommande åren.

Användarvisningsbild

Re: Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

Johan på hästbacken  
#752456 Här i södra sverige finns det stora möjligheter att ta fram betydligt större volymer av grot men då måste priserna upp betydligt. Första gången som jag sålde grot var 1984 efter en tre hektars slutavverkning. Som jag minns var det då ett rejält netto . Efterhand har det blivit ett nollsummespel även om skotningen görs av skogsägaren
Med dagens gas och oljepriser borde även groten uppvärderas i Sverige och utomlands.

Avatar Fallback

Re: Ersätt rysk gas med svensk flis i Tyskland?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752533 ”Holger” heter moderatorn på Maskinisten-forumet. Han bor i Tyskland. Nu betalar han Euro 100 per kubik för brännved. Tidigare kring 80 euro med leverans direkt. Men nu får han vänta 2-3 veckor.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).