Avverkning (slutavverkning)

Avverkning kring hus blev .. inget vidare

38 inlägg 12701 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning kring hus blev .. inget vidare

RobertN  
#749471 Hej,

Lite annorlunda frågeställning för det här forumet! Men kul att fundera lite kring kanske? :-) Eller gråta kring..

Min familj har länge snickrat på en sommarstuga (av och till som lite hobbyprojekt). Med tiden så blev den ganska beskogad… se första bilderna.

Jag och pappa tänkte avverka det lite själv.. men han gick tyvärr bort förra vintern. Själv är jag inte kunnig nog..

Eftersom jag verkligen ville ta vidare projektet blev det avverkning med skördare. Eftersom skogen var så tät och grov så kändes det riskabelt att gallra, så vi tog bort det mesta nära huset men försöka spara några fina tallar och björkar… 😁

Men nu ser det förjävligt ut, se bilder. Finns det någon chans att få det här fint under sin egen livstid? 😁 Vad hade ni gjort med den här ”tomten”? Tanken var väl att det skulle vara lite skogstomt….

Riva ner allt och anlägga gräsmatta? 😁

Plantera nya träd?

Det känns så jäkla kalt och det som är kvar känns helt tokigt.

Positivt är ju utsikt och sol iallafall.. 🤣



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

r93  
#749475 Det blev ju jättefint!

Man ska inte ha träd inpå husknuten, dom bara skräpar ned och så riskerar man att dom ramlar över huset!

Men annars är det bara att plantera valfritt träd och sköta om dom så växer dom upp så småningom.

Avatar Fallback

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749476 Ja, jag tycker faktiskt det blev en förbättring, men...

Kommer antagligen växa upp massa sly där i utsikten inom 10 år Det är svårt att få det beständigt, så att säga. Skogen rör på sig hela tiden. Inte så fort, men obönhörligt.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

RobertN  
#749478 Tack, är skönt att höra era perspektiv! Har varit fylld av ångest senaste två månaderna. 😁

Jo det var redan några träd som hade börjat ramla nära huset så det var väl därför det kändes extra angeläget.

Det känns så jäkla kalt bara.. men någonting var jag ju tvungen att göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

tallen100  
#749479 Tycker det blev fint ja 🤔
Skulle ju hellre ha det öppet när du har så fin utsikt över sjön 😀
Men om några år så har slyet börjat komma och det går snabbt...

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

Bax  
#749480 Rensa bort riset, elda eller kör bort.
Sen blir det nog till att gå över ytan med röjsågen och snöre/slyklinga var sommar, då kan du ju också välja om du vill släppa upp några enstaka stammar nånstans.
Men fint blev det jämfört med före.

Avatar Fallback

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749482 Skog får man se framåt i åtminstone 5 årsontervaller. Om 5 år så bör det kommit upp plantor som du kan dana på lämpligt avstånd från stugan.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

RobertN  
#749483 Jo det var väl lite väl kaos innan egentligen när man tittar på förebilderna.. Kanske ändå är en effekt att man gått runt i skogen i alla år. Att det är så annorlunda. Så är väldigt tacksam för era perspektiv!

Ja slyn kommer verkligen bli intressant! Släppa upp några stammar låter ju som en bra idé.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

Lindveden  
#749484 Om dom enstaka tallarna lyckas fröa av sig inom några år o att det kommer upp lövsly som sen kan bli till en fin lövskog som du kan gå o röja o gallra i sen så kan det bli riktigt fint på några års sikt. Sen när du ser att det kommer upp plantor ur jorden så passa på o ta bort dom stora tallarna då för då har dom gjort sitt som frötallar. Så slipper du ha såna överståndare i din framtida skog

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

RobertN  
#749488 Det låter som en bra plan Lindveden, tack! Det kanske kommer kännas lite mindre kalt under tiden också även med lite unga plantor.

Blir ju fint att se det växa upp med kanske.

Tack för stödet allihopa! Har nästan inte kunnat sova senaste två månaderna på grund av det här. 😄 nu känner jag mig mer hoppfull om att det ändå kan bli fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

Lindveden  
#749491 Tänk bara på o ta allt i tid så det inte växer upp o blir en djungel utav det bara

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

anersimyra  
#749498 Själv hade jag sparat de stora tallarna som evighetsträd. Tallar är dessutom effektiva ” solfångare ” med sin ljusa bark vilket ger liv åt omgivningen. För att skynda på det hela så hade jag köpt maximalt stora tall och granplantor och planterat dem glest på ytan. Kommer det sen upp rönn och sälg så är båda dessa arter riktiga snabbväxare som på en tioårsperiod växer till sig och ger en trevligt liten skog. En och annan skogslönn och lite Björk är ju även det ett trevligt inslag på en skogstomt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

RobertN  
#749510 Ja det låter vettigt! Försöka få igång något direkt.. det tar ju lite tid. 😁 Jag funderade lite på lärk med.

Det finns ju ändå något positivt i att man nu kan forma skogen lite efter huset och inte tvärtom. 😁 Lite glesare får det bli den här gången……

De stora tallarna är ju jäkligt fina men allt blir så fjuttigt mot de i jämförelse nu. 😁

Växer mycket sälg här så det borde ju inte vara omöjligt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

rokon  
#749511 Du har redan fått flera bra svar, men jag tycker att det endast är ide att ta bort ris närmast stugan och på stigen ned mot sjön, i övrigt lämna riset kvar på marken det blir näring sedan till dina kommande träd.
Så spara din energi till där du gör bäst nytta och det blir röjning senare i olika etapper. Viktigt då att inte röja allt för hårt bland lövuppslaget för då når mer ljus ned mot marken och du för mycke lövuppslag från björkstubarna. Utan börja med att friställa plantuppslag och sedan succesivt glesa ut med några års mellanrum så att du så småningom får ett parkliknade bestånd.

Du gjorde helt rätt i att ta dit en skördare så att din fars tankar kan genomföras. Har man varit med inom skogsbruk sedan tidiga barnaår så ser man glädje i alla faser som skogsbruket visar upp, från plantskogens etablering till att se årskottens tillväxt, senare röjning, lämna även då riset kvar på marken utom just där ni går mer frekvent. Senare så får ni vedtag ur första gallring osv. Hoppas att du kan ge kommande generationer en liknade possitiv syn på skogsbruk, även om det nu först kändes svårt för dig, bra att du vände dig hit på skogsforum med dina funderingar.

Finnes inte så många andra näringar som ser så långsiktigt på sina planeringar, här kan du nu styra själv, i en värd där annars så mycket annat förändras med en allt kortare framförhållning.

Härlig utsikt du fått!

Användarvisningsbild

Re: Avverkning kring hus blev .. inget vidare

RobertN  
#749514 Tack rokon, det var verkligen fint formulerat och ord som jag behövde höra. Tack!

Ni är fantastiska allihopa!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).