Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

42 inlägg 10952 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Stampep  
#749119 Varför avverkas med grävmaskin?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

anersimyra  
#749136
Stampep skrev:Varför avverkas med grävmaskin?

Arbetar man främst med avverkning inför byggnationer av olika slag så är fördelen med en grävare uppenbar om stubbrytning ingår i entreprenaden. Men i TS fall så är det ju ingen direkt höjdare om man ser till beräknad tidsåtgång..🤑🤑 utan att sticka ut hakan alltför långt så gissar jag att man skördar av den där skvätten på runt 16 timmar och skotningen med en större rosenlew torde väl inte ta alltför många fler timmar.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Stampep  
#749141
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Varför avverkas med grävmaskin?

Arbetar man främst med avverkning inför byggnationer av olika slag så är fördelen med en grävare uppenbar om stubbrytning ingår i entreprenaden. Men i TS fall så är det ju ingen direkt höjdare om man ser till beräknad tidsåtgång..🤑🤑 utan att sticka ut hakan alltför långt så gissar jag att man skördar av den där skvätten på runt 16 timmar och skotningen med en större rosenlew torde väl inte ta alltför många fler timmar.


Absolut grävaren har nog sin plats som skördare med, men känner lite att det blir mer som en traktorgrävare klarar allt men inte bäst på nåt.
Känns som dom extra timmarna på grävare med aggregat lätt äter upp kostnaden för att köra dit 2st "riktiga" skogsmaskiner.
Med min ringa erfarenhet av skördarkörning tycker jag nog 16 timmar känns rimligt, och skotning bör väl ligga runt 20-25? beroende på antal sortiment och avstånd.
Intressant om TS har en förklaring till varför grävmaskin istället för flera maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Grålle52  
#749146 Bäst du tar ett banklån för att betala av när allt är klart. Är väl bättre att skogen får bli reservat istället, eller just det den var ju "odlad" :)

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

anersimyra  
#749148
Stampep skrev:
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Varför avverkas med grävmaskin?

Arbetar man främst med avverkning inför byggnationer av olika slag så är fördelen med en grävare uppenbar om stubbrytning ingår i entreprenaden. Men i TS fall så är det ju ingen direkt höjdare om man ser till beräknad tidsåtgång..🤑🤑 utan att sticka ut hakan alltför långt så gissar jag att man skördar av den där skvätten på runt 16 timmar och skotningen med en större rosenlew torde väl inte ta alltför många fler timmar.


Absolut grävaren har nog sin plats som skördare med, men känner lite att det blir mer som en traktorgrävare klarar allt men inte bäst på nåt.
Känns som dom extra timmarna på grävare med aggregat lätt äter upp kostnaden för att köra dit 2st "riktiga" skogsmaskiner.
Med min ringa erfarenhet av skördarkörning tycker jag nog 16 timmar känns rimligt, och skotning bör väl ligga runt 20-25? beroende på antal sortiment och avstånd.
Intressant om TS har en förklaring till varför grävmaskin istället för flera maskiner.
. De jag rekommenderar hade tidigare grävare med aggregat men investerade enligt dem själva tyvärr i en stor skördare. kombinationen skördare, skotare och grävare för stubbrytning innebär att transporter av tre maskiner förstås blir väsentligt dyrare och att reparationskostnaderna och servicen på grävaren var betydligt lägre. I övrigt så hade jag tänkt skriva 24 timmar på skotning men lät bli då jag inte har en aning om avstånd till avlägg.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Josef  
#749161
Grålle52 skrev:Bäst du tar ett banklån för att betala av när allt är klart. Är väl bättre att skogen får bli reservat istället, eller just det den var ju "odlad" :)


Tack för all hjälp allihopa. Det visade sig att han skrivit fel i offerten och i verkligheten kommer ta halva summan av avverknings- och skotningskostnaden. Detta ligger mycker mer i linje med vad jag förväntade mig, dvs ganska nära +/-0

Jag ska skriva ett kontrakt som hänvisar till den korrekta offerten och så hoppas jag att allt går vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

SkogsBasse  
#749166
Josef skrev:
Grålle52 skrev:Bäst du tar ett banklån för att betala av när allt är klart. Är väl bättre att skogen får bli reservat istället, eller just det den var ju "odlad" :)


Tack för all hjälp allihopa. Det visade sig att han skrivit fel i offerten och i verkligheten kommer ta halva summan av avverknings- och skotningskostnaden. Detta ligger mycker mer i linje med vad jag förväntade mig, dvs ganska nära +/-0

Jag ska skriva ett kontrakt som hänvisar till den korrekta offerten och så hoppas jag att allt går vägen.


Varför inte ta in en offert från de som Anersimyra rekommenderade?

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Grålle52  
#749172 Varför ens avverka det? Behöver du marken till annat? Avverka til förlust eller nära nollresultat måste ju ha en mening?

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Josef  
#749176 Barkborre. Plus vi vill bygga hus och i nuläget är där bara massa gran och mygg 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Grålle52  
#749177 Jag hade definitivt ringt den @anersimyra rekade. Bli lurad är ju inget trevligt. Vad jag sett på bilderna i din andra tråd ligger det ju bra till. En stor ruta med vägar runt.

Laserskanningen är ju från 2011. Borde stå runt 450-500m3sk nu.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749179 Det normala är att man kontaktar ett virkesköpande bolag och får ett nettopris på hela volymen. Just Ekerö skulle jag tänka mig är ett Klondike för ruffelföretag som blåser villa- och markägare.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

anersimyra  
#749246
Skogsola skrev:Det normala är att man kontaktar ett virkesköpande bolag och får ett nettopris på hela volymen. Just Ekerö skulle jag tänka mig är ett Klondike för ruffelföretag som blåser villa- och markägare.

Just Ekerö och Värmdö är landets två entreprenörtätaste kommuner och där ska man passa sig för att försöka sig på något ” klondikande.” ..🙂 I övrigt är den justerade offerten som TS nu har att ta ställning till betydligt rimligare men med tanke på entreprenörens slarviga felskrivning så återstår frågan om det är exlusive eller inklusive moms..🤑🤑🤔

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749251 Enligt mina fördomar är det där områden där det rör sig folk med onödigt mycket pengar samtidigt som kunskapen generellt är låg vad gäller aktivitet utanför asfalt. En sån där offert skulle knappast förekomma i Norrlands inland.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

anersimyra  
#749258
Skogsola skrev:Enligt mina fördomar är det där områden där det rör sig folk med onödigt mycket pengar samtidigt som kunskapen generellt är låg vad gäller aktivitet utanför asfalt. En sån där offert skulle knappast förekomma i Norrlands inland.

Nej, det förstås. Jag minns när min morbror som bodde i fensbol utanför Torsby skrek: Hälvet, pôjk, betaler stôllan däj tusen kroner för å fäll ett trä!!??..😅

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749266 Exakt! 🤣 🤣 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).