Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälan plockhuggning?

11 inlägg 5569 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsanmälan plockhuggning?

Martin Växjö  
#748347 Vet nån här vilka regler för avverkningsanmälan som gäller vid plockhuggning och hur mycket plockhuggning man kan göra. Har ett bestånd där planen föreslår det.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

alias  
#748351
Martin Växjö skrev:Vet nån här vilka regler för avverkningsanmälan som gäller vid plockhuggning och hur mycket plockhuggning man kan göra. Har ett bestånd där planen föreslår det.


Finns diagram kopplade till SLV som anger hur mycket skog i m3sk/ha som måste stå kvar efter åtgärden (beroende på beståndshöjden).

Plockhugger du försiktigt betraktas det som en gallring (beståndsvårdande åtgärd) och inte en slutavverkning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

Sjögården  
#748354 Vi håller på med det i rätt stor omfattning nu. Fungerar hyggligt i blandskog där man hugger bort granen och lämnar ungefär 175 m3sk tall kvar per hektar på medelboniteter.
Blåser inte för mycket ikull så klarar man skogsvårdslagen utan krångel eller knärotsinventering.
Fågeldirektivet kan nog bli värre… 😉

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

Martin Växjö  
#748361 Skulle nog tro att hälften av virkesförrådet åker och kvar blir ett grandominerat söndertrasat blötområde med stor risk för vindfälle och gbb. Men de har lagt in det som naturvårdsområde så jag vet inte riktigt hur man ska göra. Lämna det helt, men då avsätter man rätt mycket volym och jag tror inte det är större miljövärden än att det är blött och tätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

alias  
#748364
Martin Växjö skrev:Skulle nog tro att hälften av virkesförrådet åker och kvar blir ett grandominerat söndertrasat blötområde med stor risk för vindfälle och gbb. Men de har lagt in det som naturvårdsområde så jag vet inte riktigt hur man ska göra. Lämna det helt, men då avsätter man rätt mycket volym och jag tror inte det är större miljövärden än att det är blött och tätt.


Vilka är "de"?

Om det är ett NS-område så bör det finnas en beskrivning av vilka värden som finns och som ska bevaras/förstärkas eller ev. nyskapas.
Vad är det som plockas bort och för att gynna vaddå?

Hur stort virkesförråd i m3sk/ha står där i dagsläget, vad är övre höjd på beståndet (SI(H100) och beståndsålder kan funka om höjden ej framgår i skogsbruksplanen), samt hur stort uttag är föreslaget i planen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

Martin Växjö  
#748413 De i detta fallet är planläggaren😃. Men jag litar inte riktigt på planen. Avdelningen är 1,8 ha, 70 årigt (men olikåldrigt). Biotoptyp blandsumpskog. Målet är att skapa höga naturvärden i kombination med skogsproduktion där man gynnar löv och död ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

Martin Växjö  
#748414 G26 men troligtvis nåt högre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

Martin Växjö  
#748416 De föreslår 40% uttag men jag tror det blir högre volymuttag om man ska ta den grova skogen som är färdig

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

alias  
#748448
Martin Växjö skrev:G26 men troligtvis nåt högre.


Nu skrev du att skogen var olikåldrig, men 70-årig granskog på G26-G28 borde innebära 22-23 m övrehöjd.

Om man med plockhuggning avser någon form av höggallring så låter ett volymuttag på 40 % som ett högriskprojekt i mina öron.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

Badger  
#818496
alias skrev:
Martin Växjö skrev:Vet nån här vilka regler för avverkningsanmälan som gäller vid plockhuggning och hur mycket plockhuggning man kan göra. Har ett bestånd där planen föreslår det.


Finns diagram kopplade till SLV som anger hur mycket skog i m3sk/ha som måste stå kvar efter åtgärden (beroende på beståndshöjden).

Plockhugger du försiktigt betraktas det som en gallring (beståndsvårdande åtgärd) och inte en slutavverkning.

MVH
Alias



Var hittar man de här diagrammen över hur mycket som ska stå kvar om det inte ska räknas som avverkning?

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälan plockhuggning?

maltex  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).