Avverkning (slutavverkning)

hyggeskant för att undvika vindfällen och granbarkborrar

5 inlägg 3034 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hyggeskant för att undvika vindfällen och granbarkborrar

Sommar  
#747991 Har fundering inför avverkning, hur brukar ni planera hyggeskanter för att undvika vindfällen och granbarkborrar?
Risken kan inte undvikas, men allt kan ju göras mer eller mindre bra. Hur tänker ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: hyggeskant för att undvika vindfällen och granbarkborrar

hlb  
#747992 Några enstaka furor som lämnas en bit in på kalhygget ger turbulens i vinden och skyddar ungskogen, men kan själva bli offerträd.

Användarvisningsbild

Re: hyggeskant för att undvika vindfällen och granbarkborrar

Torbjörn Johnsen  
#747995 Lägg hyggeskanten, om det går, så att lövträd o tall får utgöra kantzon. Och som hlb skriver. Spara träd ute på hygget.

Användarvisningsbild

Re: hyggeskant för att undvika vindfällen och granbarkborrar

Vildmark  
#748034 En kant av löv är riktigt vackert och ökar mångfalden, björk asp ek lönn rönn med mera.. Det sägs att barkborrar föredrar solbelysta granar så det är ju bara bra om de hamnar inne i skuggan.

Avatar Fallback

Re: hyggeskant för att undvika vindfällen och granbarkborrar

magnum_4wd  
#748053 Tar inte upp hyggeskant så västanvinden kan komma åt då jag upplevt att den kan göra mest skada, om det är möjligt att börja hugga ner bestånd ifrån östkanten på skiftet så klarar det sig bra.
Har iaf funkat bra i mina trakter.
Granbarkborrar har inte heller varit farligt i hyggeskanterna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).