Avverkning (slutavverkning)

PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

6 inlägg 2889 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

jojo72  
#747770 Hej!
Vid en avverkning för två år sedan var jag erbjuden 900kr/m3to. Och 600kr/m3fub därunder (11-18).
Varför använder man olika sorter?
Hur mycket är 900kr/m3to i m3fub mått mätt?
Vad ligger priset på i dag?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

alias  
#747774
jojo72 skrev:Hej!
Vid en avverkning för två år sedan var jag erbjuden 900kr/m3to. Och 600kr/m3fub därunder (11-18).
Varför använder man olika sorter?
Hur mycket är 900kr/m3to i m3fub mått mätt?
Vad ligger priset på i dag?


Kubb och massaved har historiskt sett ofta travmätts och då har fastkubik varit en naturlig måttenhet. Normaltimmer har historiskt sett stockmätts och då har sågcylindern varit enklast att mäta och har även varit den värdefullaste delen av stocken för köparen.

900 kr/m3toub motsvarar ca 750 kr/m3fub.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

alias  
#747776 Såg att jag glömde den sista, och kanske intressantaste frågan;

Nu har jag inte haft "örat mot marken" om grantimmerpriserna på sistone, men en bekant berättade i höstas att han hade fått 1040 eller 1045 kr/m3toub för normaltimmer gran 18+ cm där jag tror att avtalet var skrivet under våren 2021. Det motsvarar väl 865-870 kr/m3fub.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

Torbjörn Johnsen  
#747783 Här finns bra omräkninfsfunktioner. Tänk bara på att det blir ”tvärs om” när man räknar om pris mot när man räknar om volym. För att räkna om 1 m3to till m3fub får du multiplicera med 1,19. Men för att räkna om priset per m3to till pris/m3fub får du dividera med omräkningstalet. Volymen blir högre och då blir priset per enhet lägre.

Avatar Fallback

Re: PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

jojo72  
#747784 Tack! Kanske så att man använder m3to därför att det för den oinvigde kan se bättre ut så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PRIS NORMALTIMMER GRAN 18+

Torbjörn Johnsen  
#747786 Glömde länken: https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... kningstal/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).