Avverkning (slutavverkning)

virke efter breddning av väg

5 inlägg 2619 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

virke efter breddning av väg

Sommar  
#747583 Stort skogsbolag har nu fällt en ansenlig mängd björkar vid sidan av väg på min fastighet för att komma fram med transport (men vägen var inte supersmal). Just nu finns transport i området för att köra bort virke efter toppbrott i min skog.

Borde vara så att jag kan ringa bolaget som tog ner björkarna och säga att jag fixar transporten och tar bort dem? Frågade en som jobbar med skog, såg att han inte riktigt ville svara. Anledningen var inte att det var en för liten mängd.
Finns det något jag inte förstår i sammanhanget? Men kan ju finnas många anledningar, hur skulle ni göra?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: virke efter breddning av väg

Tosca  
#747591 Vad är det för typ av väg, samfällighet?
Vad har du och bolaget gjort för överenskommelse angående dina träd?

Avatar Fallback

Re: virke efter breddning av väg

Sommar  
#747602 Tack för svar!
Vi har inte gjort någon överenskommelse, de har aldrig frågat. Såg att björkvirke låg apterat vid vägkanten ett 50-tal meter på min fastighet . Finns också något mindre virkesupplag vid vägen på bolagets skog. Har frågat de som har fastigheter i närheten, de tror att det är skogsbolaget. Själva vägen är samfällighet, ägd av mig och några andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: virke efter breddning av väg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747614 Ta ett snack med bolaget som huggt träden. Behöver de ta ner träd för att komma in så anser jag att de minst ska: 1. prata med dig som markägare 2. ersätta virket med marknadsvärde utan avverkningskostnader. Du ska inte behöva lyfta ett handtag för att få ut virket eller få ersättning för det.

Huruvida vägen är supersmal brukar det råda delade meningar om ifall man kör timmerbil eller är markägare.

Användarvisningsbild

Re: virke efter breddning av väg

Contårta  
#747694 De kör bort virke ur din toppbrottsdrabbade skog? Borde du inte kunna fråga det bolaget? Gissar att det är samma som huggit björkarna.

Är det bara du som fått träd huggna efter vägen? Vad är överenskommet i samfälligheten? Jag tycker som Busholle, om inte det är så att det ligger på ditt ansvar att hålla vägen framkomlig på den sträcka vägen går på din mark. (Vissa samfälligheter har lite konstiga idéer.)

Eller är det så att de jobbat längre in efter vägen och snö gjort att dina björkar hängt in över vägen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).