sön 19 apr 2009, 23:06#56637
Famag skrev:Det där med att 75 % av tillväxten var kvar i och med frötallar låter ju lockande.
Någonstans i någon skola har jag fått lära mig att endast 4-7 % av plantorna kommer från dessa fröträd som lämnas kvar vid avverkning. Är då dessa fröträd på ett knöligt ställe där vindfällen skapar problem att ta reda på, ska de kanske ifrågasättas.
Å andra sidan kan det se för jäkligt ut sedan man huggit och kört fröträd i ungskog. Men när man går där 5 år senare är det ofta svårt att se skador efter det in greppet.
Tycker skogen är väldigt förlåtande för övergrepp, i de flesta fall.
Hej "Famag"
Tillväxten varierar säkert mycket mellan olika fröträdställning. Mycket beroende av hur beståndet skötts innan. Fröträden ska ju helst friställas (gallras fram) redan vid sista-gallringen. Vilket gör att de har ordentlig grönkrona vid slutavverkningen. Bra grönkrona behövs både för tillväxt och kottsättning.
Det är som regel en utmaning att odla skog i vad jag kallar ”dubbla förband”. Effekten blir lite grann densamma som vid blädning. Å ena sidan kräver det mer professionalism vid åtgärder. Å andra sidan kan det finnas vinster att göra. Har man ”tur” kan fröträd av tall, i samband med att de ”lägger på sig” ordentligt, även kliva upp i kvalitet. Om kvaliteten på rotstocken höjs från klass 3 till klass 1, samtidigt som volymen ökat högst betydligt: Ja då kan man verkligen tala om värdetillväxt!
Men att endast så liten andel av plantorna skulle komma från fröträden är kunskap som är ny för mig, och jag tycker att det låter knepigt. Hur har man lyckats forska sig fram detta? Lite grann som att inte vara far till barnet som fötts av den kvinna man lever med, något som väl också kan göra en lite fundersam!
Visst kan man hävda att skogen oftast är förlåtande. Det finns forskning som visar att man ska fälla kronan dit det är mest med plantor. Då kommer det ändå att finnas nog många kvar efteråt. Enligt rapporten. Jag har dock aldrig arbetat på det viset. Sen kan man ju även hävda att det alltid kommer någon typ av skog, vad än som sker/inte sker. Men en grundtanke bör väl alltid vara att vårda sig om det som växer. Och någon ska ju odla fram maten åt älgarna också!
Menar
/Per-Erik