Röjkvist skrev:Fröträd är överskattat! Lämna några tallar, inte för stora de blåser lättare omkull. Dessa tallar lämnas endast för att
bryta av hygget så det inte ser så ödsligt ut. Är då kvar som evighetsträd.
Bättre ekonomi att hugga ned så mycket som möjligt när maskin är på plats.
Sedan markberedning och plantering. stängsel om du ska få upp tallskog 😡
tantgron skrev:Jag vet att detta är lite off topic, men vill vädra lite tankar:
Om man lämnat fräträden så länge att plantorna har hunnit bli 2 meter höga så får man tyvärr räkna med skador vilket alternativ man än väljer. Den manuella metoden är skonsammare när väl trädet är på marken, men under mindre gynsamma förhållanden (lutande träd, vindar osv) kan en skördare troligtvis göra en mer precis fällning, samt även dra igenom en del av trädet innan det slår i marken samt hålla upp det medan det bearbetas.
Det största problemet tycker jag personligen är att skogsägare väntar ungefär 10 år för länge innan dom tar bort fröträden; oftast finns tillräckligt med små plantor/frön i marken redan efter några år efter avverkning (detta varierar naturligtvis med "fröår" osv.). Bästa alternativet är att ta bort fröträden innan plantorna har blivit träiga. Måste trädet fällas över plantor så klarar de sig betydligt bättre då, obereode om man använder maskiner eller "handjagarn", samt att de inte blir nerböjda av skördare/skotare.
per-erik skrev:Nja, kan inte hålla med om allt det där. Visserligen mycket kloka ord. Men jag tycker det syns tydligt att vi miste Åland och att det gick evigt förlorat för många år sen.
per-erik skrev:Det är faktiskt lite lömskt att fälla just fröträd. Man måste göra fällskäret tämligen djupt (ca 1/3) om man ska ha kontroll på trädet. ”Ytveden” är nämligen mycket frodvuxen och håller därför inte i stammen på ett bra sätt. Sen ca 30 mm brytmån, bör hålla för vad som helst om inte stammen är allt för frodvuxen. Har klarat senvuxen gran rakt i motvinden med 25 mm brytmån, färgen lossnade på brytjärnet!
Men vadå svåra att rikta. Du har väl inte huggit med motorsåg i ett antal år vad? I Sverige kör vi med ”riktad fällning”. Finns förstås även en annan metod: Såga, gissa och spring!
Tre kilar i bältet är regel, och något ordentligt att banka med, ex. yxa. Gärna svenskt smide.
Sätt på värmen i gäststugan och skaffa en platta carlsberg så kommer jag över. Två timmars träning så kommer du att fälla som en gud. En Åländsk gud. Å sen så får du visa mig runt på Hammarland. Du kör. När jag tävlade låg jag faktiskt inom 11 cm. Från centrum av stammen till centrum av pinnen.
Å det där med att kunna lyfta träden. Du vet, här i Sverige är en grov tall kanske 25 m lång. Där ute på kobbarna är väl trädet så kort att toppskotten på tallen tar i marken när det blåser
Misstänker
/Per-Erik
tantgron skrev:Tjenare Per-Erik, och tack för böckerna! Mycket intressant läsning!per-erik skrev:Nja, kan inte hålla med om allt det där. Visserligen mycket kloka ord. Men jag tycker det syns tydligt att vi miste Åland och att det gick evigt förlorat för många år sen.
Typiskt svenskt att komma på att "vi skulle nog haft Åland i alla fall" några århundraden för sent! Det verkar gå samma väg med ert beslut om euron också? Eller kanske jag ska säga "EVRON" som i "EVROPA"?per-erik skrev:Det är faktiskt lite lömskt att fälla just fröträd. Man måste göra fällskäret tämligen djupt (ca 1/3) om man ska ha kontroll på trädet. ”Ytveden” är nämligen mycket frodvuxen och håller därför inte i stammen på ett bra sätt. Sen ca 30 mm brytmån, bör hålla för vad som helst om inte stammen är allt för frodvuxen. Har klarat senvuxen gran rakt i motvinden med 25 mm brytmån, färgen lossnade på brytjärnet!
Men vadå svåra att rikta. Du har väl inte huggit med motorsåg i ett antal år vad? I Sverige kör vi med ”riktad fällning”. Finns förstås även en annan metod: Såga, gissa och spring!
Tre kilar i bältet är regel, och något ordentligt att banka med, ex. yxa. Gärna svenskt smide.
Sätt på värmen i gäststugan och skaffa en platta carlsberg så kommer jag över. Två timmars träning så kommer du att fälla som en gud. En Åländsk gud. Å sen så får du visa mig runt på Hammarland. Du kör. När jag tävlade låg jag faktiskt inom 11 cm. Från centrum av stammen till centrum av pinnen.
Å det där med att kunna lyfta träden. Du vet, här i Sverige är en grov tall kanske 25 m lång. Där ute på kobbarna är väl trädet så kort att toppskotten på tallen tar i marken när det blåser
Misstänker
/Per-Erik
Det lilla jag har gått med motorsåg är inget jag skryter med utan snarare skäms över, och jag har sett att duktiga huggare kan göra mirakel med motorsågen. Om man får tag i en duktig huggare så ser jag inget fel i att anlita honom till uppgiften, även om det t.o.m kostar lite mera kanske det lönar sig i slutändan med mindre plantor nerfällda. Dock tror jag inte dessa gurus "växter på träd" varken i Sverige eller på ön, och att gå ut och hyvla omkull fröträden själv är det få som är kapabla till att få dom det de ska.
Naturligtvis skiljer sig vårt skogsbruk var vi än bor i norden, men ändå tycker jag fortfarande att fröträden borde avverkas tidigare än vad de görs i många fall. Ta bort dom innan problemet uppstår.
För övrigt dricker vi bara ålänskt öl här på ön, men jag kan slå i lite källvatten så att smaken blir lite mildare för dig om du vill Per-Erik!
(Shit, man kommer att få för det här inlägget!! )