Avverkning (slutavverkning)

Avverkat området som inte skulle avverkas

25 inlägg 10175 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Mellberg  
#746227 Handlar det om 10 träd? eller 100, kanske mer än tusen. Om inte Norra är inblandade, så finns det några skyldiga på den mörka sidan.

Vill ni ha bättre betalt kom in i Skogsägarefamiljen, bli medlem i en Skogsägareförening och bli trygg i ditt skogsbrukande. Bolagen lämnar inga efterlikvider, men ibland virke kvar i skogen....... =))

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Robbie  
#746489 Det är ju kontraktsbrott och snudd på egenmäktigt förfarande. Jag skulle kontakta en jurist och kräva vite, ett ordentligt, då du inte kan ersättas med tanke på de mjuka värdena i skogen.

Så gör bolagen, och är det entreprenören som inte följt direktiv så är den lika skyldig.

Yrka även ersättning biologisk mångfald, kollagring och andra eventuella framtida förlorade intäkter, förlorad tillväxt etc.

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

BörjeH  
#746811 Har varit med om något liknande. Grannen skulle avverka frötallar. Gränsen till mitt skifte var noga snitslat av inköparen från skogsägarföreningen. Jag hade sett snitslarna på hösten. Grannens skifte gränsar till mitt skifte som jag planterat, men det stod också några frötallar som lämnats av oss. En av tallarna hade till och med en stor holk för rovfågel. Jag tänkte låta dessa vara kvar.

Men när jag besökte skiftet efter vintern så var alla frötallar avverkade, både grannens och mina. Det var helt rent på mitt skifte och även grannens. Gränssnitslarna var borta. Någon hade till och med lagt ris över alla stubbar så de inte syntes. Det hela rörde sig om ett tjugotal fina tallar i +120-års åldern. Det var inte gränsträd, nej de hade kört över 100 meter in på skiftet genom min plantering och förstört plantorna.

Naturligtvis blev jag tvärförbannad. Jag ringde grannen men han sa att han visste inget om detta, men nämnde vem som hade skött avverkningen. Jag ringde denna maskinförare, han sa sig inte ens komma ihåg att han varit där. Nu blev jag ännu mer förbannad och ringde inköparen på skogsägarföreningen. Han påstod att allt gått rätt till, entreprenören har hållit sig på rätt skifte. Han kanske skulle ha tid att kontrollera detta någon gång de närmaste veckorna. Jag var rätt upprörd nu och sa att det blir nog en rättsaffär av detta om det inte löses snabbt.

Därefter åkte jag hem och funderade på hur jag skulle gå vidare. På morgonen efter ringde inköparen. Han bad om ursäkt, jag hade rätt. Han hade också räknat stubbarna och betalade ett bra pris per träd. Jag skulle få pengarna direkt. Inköparen skulle också se till att hjulspåren efter skördaren och de sönderkörda plantorna skulle planteras igen med samma sorts plantor som jag satt.

Men jag tycker fortfarande det var konstigt att inte maskinförarna hade reagerat. Var deras GPS trasig? Varför dölja det hela med att täcka stubbarna? Varför fälla ett träd med rovfågelholk? Varför tog de inte kontakt med mig om de gjort ett misstag? Trodde de att jag inte skulle märka det hela? :-x

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Vildmark  
#753549 lånar tråden, Kompisen har en skog som omger ett villaområde och här och där äger han skogen in i området. På ca 1ha mark har han en björkdunge med ca 50-60 grova fina björkar. I dungen har de fått tillåtelse att ha en lekplats, och lekplatsen har varit där i flera år. Igår körde vi förbi och upptäckte att 25-30 björkar tagits ner och kapats i längder. Riset låg i högar. Till saken hör att de inte frågat om lov över huvudtaget att ta ner nåt. Jag blev mer förbannad än min vän. Vad kan han kräva av dem? Att de staplar stockarna vid vägen? eventuell ersättning? Troligtvis har de väl tänkt att ta det som ved själva.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Brakbrakaren  
#753554
Vildmark skrev:lånar tråden, Kompisen har en skog som omger ett villaområde och här och där äger han skogen in i området. På ca 1ha mark har han en björkdunge med ca 50-60 grova fina björkar. I dungen har de fått tillåtelse att ha en lekplats, och lekplatsen har varit där i flera år. Igår körde vi förbi och upptäckte att 25-30 björkar tagits ner och kapats i längder. Riset låg i högar. Till saken hör att de inte frågat om lov över huvudtaget att ta ner nåt. Jag blev mer förbannad än min vän. Vad kan han kräva av dem? Att de staplar stockarna vid vägen? eventuell ersättning? Troligtvis har de väl tänkt att ta det som ved själva.


Dom kanske trodde att det var kommunal mark. Prata med dom så löser det sig.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

stackenas  
#753600
Brakbrakaren skrev:
Vildmark skrev:lånar tråden, Kompisen har en skog som omger ett villaområde och här och där äger han skogen in i området. På ca 1ha mark har han en björkdunge med ca 50-60 grova fina björkar. I dungen har de fått tillåtelse att ha en lekplats, och lekplatsen har varit där i flera år. Igår körde vi förbi och upptäckte att 25-30 björkar tagits ner och kapats i längder. Riset låg i högar. Till saken hör att de inte frågat om lov över huvudtaget att ta ner nåt. Jag blev mer förbannad än min vän. Vad kan han kräva av dem? Att de staplar stockarna vid vägen? eventuell ersättning? Troligtvis har de väl tänkt att ta det som ved själva.


Dom kanske trodde att det var kommunal mark. Prata med dom så löser det sig.


Är det mer OK om det är kommunal mark att avverka andras träd? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Brakbrakaren  
#753615
stackenas skrev:
Brakbrakaren skrev:
Vildmark skrev:lånar tråden, Kompisen har en skog som omger ett villaområde och här och där äger han skogen in i området. På ca 1ha mark har han en björkdunge med ca 50-60 grova fina björkar. I dungen har de fått tillåtelse att ha en lekplats, och lekplatsen har varit där i flera år. Igår körde vi förbi och upptäckte att 25-30 björkar tagits ner och kapats i längder. Riset låg i högar. Till saken hör att de inte frågat om lov över huvudtaget att ta ner nåt. Jag blev mer förbannad än min vän. Vad kan han kräva av dem? Att de staplar stockarna vid vägen? eventuell ersättning? Troligtvis har de väl tänkt att ta det som ved själva.


Dom kanske trodde att det var kommunal mark. Prata med dom så löser det sig.


Är det mer OK om det är kommunal mark att avverka andras träd? 🤔


Absolut inte även om gemene man brukar ha den uppfattningen.

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Elis76  
#753616
Vildmark skrev:Kompisen har en skog som omger ett villaområde och här och där äger han skogen in i området. . . . I dungen har de fått . . . .


Vilka är de, som Du pratar om? Dvs. vem eller vilka hade få tillåtelse att ha lekplatsen på kompisens mark?

Användarvisningsbild

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

Vildmark  
#753819 De boende i husen kring området. De har en gemensam lekplats. Även badplatsen ligger på kompisens mark. Det är inte problemet. Problemet är väl när de tar ner utan att fråga om lov. Jag tror kompisen hade fått tag på någon i området så det löser sig nog med det hela.

Avatar Fallback

Re: Avverkat området som inte skulle avverkas

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753903
Brakbrakaren skrev:
Vildmark skrev:lånar tråden, Kompisen har en skog som omger ett villaområde och här och där äger han skogen in i området. På ca 1ha mark har han en björkdunge med ca 50-60 grova fina björkar. I dungen har de fått tillåtelse att ha en lekplats, och lekplatsen har varit där i flera år. Igår körde vi förbi och upptäckte att 25-30 björkar tagits ner och kapats i längder. Riset låg i högar. Till saken hör att de inte frågat om lov över huvudtaget att ta ner nåt. Jag blev mer förbannad än min vän. Vad kan han kräva av dem? Att de staplar stockarna vid vägen? eventuell ersättning? Troligtvis har de väl tänkt att ta det som ved själva.


Dom kanske trodde att det var kommunal mark. Prata med dom så löser det sig.

Får inte hugga olovandes på kommunens mark heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).