sön 30 jan 2022, 11:35#746148
t4bb3 skrev:Skogsbolag är här och slutavverkar på min fastighet. När jag skrev kontraktet med virkesköparen skulle ett område lämnas orört efter önskemål från mig och det var inga konstigheter. På kartan i avtalet så ligger området jag ville spara utanför det markerade området för avverkningen. Det syns ganska tydligt på grund av sin utformning.
Men nu har skördaren varit där och slagit ner allt ändå. Är det bara att gilla läget och nöja sig med ersättning för timret eller hur ska man resonera? Värdet av området som skulle sparas var för reaktion och ur ett betesmarksperspektiv då djuren behöver lite skydd från solen när de ska gå på bete där.
Ska prata med virkesköparen på måndag.
Du ska inte nöja dig med ersättning för timret tycker jag, stå på dig och kräv ersättning för sveda och värk!
Var det ett område som du sparat för rekreation så kan ju skadan inte ersättas med pengar direkt, och skogen går ju inte att få tillbaka.
Prata med virkesköparen, förklara hur det avverkade området var tänkt att användas, om din vision och dina planer för din skogsfastighet.
Ta med han ut i fällt och peka och visa.
Ifrågasätt hur det har kunnat bli som det blev, vad är felet och hur ska dom se till att det inte inträffar igen.
Pressa han lite så ska du se att ersättningen växer, å gå fan inte på kepstricket. 😄
Och vid nästa avverkning, var med och snitsla området med virkesköparen och be om att bli kontaktad när avverkningen börjar så kan du även byta några ord med skördarföraren.