Avverkning (slutavverkning)

Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

10 inlägg 6627 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Arngotia  
#745606 Har ingen koll als på vad som gäller med rågångar samt snitsslingen vid avverkning vem gör vad?
Gjorde en delning av marken med lantmäteriet +den nya markägaren till delningen märket upp träden där mitten var sen skulle vi märka upp rågången tillsammans.Sen kommer dit på vintern åker upp upptäcker att han fällt hela sitt skifte.Fanns inte ett enda träd som jag märkt upp med färg kvar.Vad gäller med rågångarna? Vem märker upp gränsen markägaren eller skördakillen? Tror han tullat en del från min skog...



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Elis76  
#745615 Norra Skog höll i december en kurs för sina medlemmar om Gränser & rågångar - juridik för skogsägare

Här kan man spela upp kursen i efterhand.

https://www.norraskog.se/kunskap/kurser/skogen-samhallet/juridik-granser-och-ragangar

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745636 Pssa på att märk upp gränsen mycket noga nu när alla träd är borta. Betydligt lättare!

Räkna sedan om det finns stubbar helt på din sida, och fundera på om det är värt en diskussion.

Jag råkade märka lite snett senaste hygget, och fem träd som var grannens kom fel. Vi kom överens om ett (litet) lass grus till den delade vägen var lagom ersättning.
Senast redigerad av Mangan tor 27 jan 2022, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

vedmalen  
#745639 Köpande bolag snitslar och det är det som skördarföraren följer. Sen är de digitala kartorna inte exakta, har varit med om felmarginal på 40 m mot verklig rågång. Men vanligt mellan 5-10 m fel. Kända märken i terräng gäller före digital karta. Men konstigt om det var uppmärkt på rågångsträd som ni tillsammans hade gjort att de huggit över den. Sen är det väl en diskussion vems träd man gjort märkena på? Står de mitt på eller varannan på den ena och andra markägaren? Bläckade träd ska man ju försöka lämna, sen kan det vara svårt se alla om det är en gammal rågång, vilket inte är fallet här. Men har ni rör i båda ändar är det ju enkelt nu när det är tomt på ena sidan.

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745644 God sed för rågångsvård:
Bleckor, (blecka en yxbarkad vertikal remsa på en trädstam ca halvmeter långt i brösthöjd och lämpligt på nån sämre tall som håller några hundra år. Synliga så länge trädet står), ska enligt praxis bara göras på egna träd på den sida som vetter mot rågångslinjen.

En blecka visar bara åt vilket håll rågången ligger från ett träd man anser stå på sin egen mark.

I det fall ett större träd växt tämligen uppenbart "exakt mitt i" rågångslinjen kan man blecka på de sidor som syns när man går i rågången. Växande mindre träd hugger man undan och sen kan man kvista så det blir sikt hur mycket man orkar. Gran som står på grannens hör till god ton att inte kvista alldeles intill stammen för granen tar ju skada. Egen gran lika med fritt val.

Vill man markera upp rågångslinjen exakt mitt i gatan sätter man lämpligen brösthöjdsspön av margran (eller möjligen ene) i mina trakter.

Ett beständigt märkband syns bra på spön. I stället för att permanent bleckning kan man vid osäkerhet, eller innan man tvekat färdigt, markera rågången med band. Knuten sätter man precis som med bleckan på sidan inemot rågångslinjen. Färg följer lämpligen samma princip som blecka. Detta med att måla runt hela stammen blir otydlighet om man vill vara exakt eller har en grinig rågranne.

Stolpar sätter man bara vid röse eller uppenbara hörn/ vägövergångar.

Ska man återskapa en igenväxt rågång kan det vara hyggligt upplysa grannen och kanske hänga band initialt så man ger grannen en chans att komma med synpunkter.
Jag har en vasaloppsvinnare som granne som ringde och bad mej vara samstämmig på detta sätt en gång. Jag ringde senare och sa att min södra rågång är mot dig men du har bandat min norra, så nu har jag inget skifte... Vi hade båda likåldrig R2.

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745646 Att blicka är en styggelse men man kan med fördel måla. När man avverkar gör man högstubbar av (sina) målade träd.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

vedmalen  
#745677
Orsa skrev:God sed för rågångsvård:
Bleckor, (blecka en yxbarkad vertikal remsa på en trädstam ca halvmeter långt i brösthöjd och lämpligt på nån sämre tall som håller några hundra år. Synliga så länge trädet står), ska enligt praxis bara göras på egna träd på den sida som vetter mot rågångslinjen.

En blecka visar bara åt vilket håll rågången ligger från ett träd man anser stå på sin egen mark.

I det fall ett större träd växt tämligen uppenbart "exakt mitt i" rågångslinjen kan man blecka på de sidor som syns när man går i rågången. Växande mindre träd hugger man undan och sen kan man kvista så det blir sikt hur mycket man orkar. Gran som står på grannens hör till god ton att inte kvista alldeles intill stammen för granen tar ju skada. Egen gran lika med fritt val.

Vill man markera upp rågångslinjen exakt mitt i gatan sätter man lämpligen brösthöjdsspön av margran (eller möjligen ene) i mina trakter.

Ett beständigt märkband syns bra på spön. I stället för att permanent bleckning kan man vid osäkerhet, eller innan man tvekat färdigt, markera rågången med band. Knuten sätter man precis som med bleckan på sidan inemot rågångslinjen. Färg följer lämpligen samma princip som blecka. Detta med att måla runt hela stammen blir otydlighet om man vill vara exakt eller har en grinig rågranne.

Stolpar sätter man bara vid röse eller uppenbara hörn/ vägövergångar.

Ska man återskapa en igenväxt rågång kan det vara hyggligt upplysa grannen och kanske hänga band initialt så man ger grannen en chans att komma med synpunkter.
Jag har en vasaloppsvinnare som granne som ringde och bad mej vara samstämmig på detta sätt en gång. Jag ringde senare och sa att min södra rågång är mot dig men du har bandat min norra, så nu har jag inget skifte... Vi hade båda likåldrig R2.

Härikring mina trakter brukar det bläckas på 3 sidor. På båda sidor längs med rågången och sen sidan in mot rågången. Då syns det tydligt. Sen är det inte så dumt att en gång varje generation gå förbi och förstärka med en yxa. Ibland kan det vara svårt se om det är gammalt och nästan vallat över. Går så mycket fortare och blir mycket säkrare vid tex avverkningar om man har rågångarna i ordning. Helst nu kanske i och med att många fastigheter byter ägare och de nya inte kanske har riktig koll på var de går

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Kse  
#745872 Snitslade eller på annat sätt gränsmarkerande träd lämnas alltid kvar.
Det är ju kvar som ett kvitto på att man hållt sig inom rätt område.
Har du markerat rågången tillsammans med grannen är det ju som att ni upprättat ett avtal om var gränsen går, om han sen tar bort dessa träd är det ju som att riva avtalet.
Jag tycker att din markgranne har gjort fel.

Vem som sen är ansvarig för att snitsla en avverkningsgräns beror väl på vad man kommit överens om.
Jag skulle säga att det är virkesköparens ansvar att tydligt markera gränserna så att skördarföraren ser vart dom går.
Jag skulle göra det tillsammans med virkesköparen, och att rågångarna är uppröjda och ordentligt markerade är markägarens ansvar.
Jag skulle inte lämna över ansvaret till skördarföraren.
Det är inte roligt att komma till en post som är helt omärkt, det är mörk och kallt och en meter snö med ordentlig upplega.

Markägaren har sagt att gränserna syns bra men i verkligheten kan det vara hopplöst att se var rågången finns, klockan kanske är 04:00 och det är söndag morgon, maskinen måste börja producera, vem ska jag ringa och väcka...?


1643448114_506bd8b4-2d35-45eb-bf90-071119655f88.png

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752738 Träd i rågången är en styggelse, håll öppet så du kan se mellan de fasta gränsmarkeringarna. Sätt gärna extra stolpar.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare : Undrar vad som gäller med rågångar

Skogsvaktaren  
#771027 Leta efter gränsmärken.
Så här ser en visarsten ut
$matches[2]

respektive hörnsten ut,
$matches[2]

1663220495_img_2337.jpg

1663220510_img_2353.jpg

Stenar är sen gammalt
Så här ser ett modernare LM-gränsrör ut
$matches[2]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).