Avverkning (slutavverkning)

Preventiv avverkning av gran pga barkborre

4 inlägg 1954 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Preventiv avverkning av gran pga barkborre

sack  
#745124 Önskar era tankar om vad ni skulle göra i min situation.
Har skog i Uppland som består av 50% 70-årig mogen granskog.
Har fått en del barkborreangrepp. Skulle ni i preventivt syfte avverka all gran för billig penning eller lugna er och hoppas att barkborre angreppen inte blir så kraftig och priserna stiger inom närmaste framtiden?
Handlar om ca 2000 kubik.
Era tankar ?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Preventiv avverkning av gran pga barkborre

alias  
#745129
sack skrev:Önskar era tankar om vad ni skulle göra i min situation.
Har skog i Uppland som består av 50% 70-årig mogen granskog.
Har fått en del barkborreangrepp. Skulle ni i preventivt syfte avverka all gran för billig penning eller lugna er och hoppas att barkborre angreppen inte blir så kraftig och priserna stiger inom närmaste framtiden?
Handlar om ca 2000 kubik.
Era tankar ?


Hur mycket är "en del barkborreangrepp" i kubik och på hur stor areal?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Preventiv avverkning av gran pga barkborre

sack  
#745144 200 träd på 100 ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Preventiv avverkning av gran pga barkborre

Jrp  
#745162 Skulle säga att det avgörande är på vilken typ av mark de står på och hur sommaren blir. Har själv skog i kronoberg,jönköpings län där har det blivit skador i utsatta beståndskanter och på berghällar mest kopplat till försvagade träd av torkan 2018. Alltså inga eller enstaka träd på frisk mark. Vi har varit noga och plockat bort de angripna träden inget annat.
Men har också sett i kalmar län hur hela bestånd blir angripna helt skoningslöst även på frisk mark möjligt att ägaren där var lite sen på att plocka bort angripet. Där skulle han med facit avverkat hela beståndet från början istället för att skapa nya kanter.
Så väldigt extremt att kapa allt om du har något träd där och där ofta svaga med röta el berg under men har du stora klungor äldre skog på frisk mark kanske man ska ta ner det beståndet för det blir ändå trasigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).