Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 87793 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

hfab  
#747169
Mellberg skrev:Så tog Norra över, betalar nu bäst i Norrland. Bli medlem i Norra och bli trygg i ditt skogsbrukande. Norras vinstdelningsmodell är otroligt intressant. Bolag och sågverk betalar inga efterlikvider .. men betalar alltid minsta möjliga...... :mrgreen:

Är du anställd som "Norra influenser"?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Brakbrakaren  
#747171 Uppfattar honom som sarkastisk.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747174
Mellberg skrev:Så tog Norra över, betalar nu bäst i Norrland. Bli medlem i Norra och bli trygg i ditt skogsbrukande. Norras vinstdelningsmodell är otroligt intressant. Bolag och sågverk betalar inga efterlikvider .. men betalar alltid minsta möjliga...... :mrgreen:



Ja du!? Jag hoppas att du jobbar åt Norra.

Annars är det nästan lite synd om dig!.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#747178 Ja om man alltid anförtror sig till samma, så vet man aldrig vad andra erbjuder, så är det .

Hade gärna sett att andra talat om va de fått för virket .
Hur ska vi annars veta /lära oss hur nivån är ?
Kan ju vara ganska anonymt om man vill!

Vi (inkl jag) måste bli bättre att veta värdet för vår produkt oh ta betalt för den!

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

jannee  
#747191 Bäst är nog ändock att INTE veta vad andra lyckats få för sin råvara.
Allra viktigast är att DU är nöjd.
När man läser att någon fått 1 000 kr/fub för 18+ för grantimmer, blir man inte lite avundsjuk.
"Lite" senare sägs det att posten var på över 5 000 fub.
Hur sant det sedan är vågar inte jag sia om.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#747199 Självklart skiljer det mellan poster /landsändar , men håller ändå på att det måste upp till ytan vad virket är värt !
Oavsett var vi befinner oss, måste vi begära mer för virket !
Varför ska vi hemlighålla vad vi fått för virket ? För att industrin inte ska behöva betala mer än de behöver till övriga ?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

edlundp  
#747220 Förstår inte heller varför det ska vara hemligt. Jag postade siffrorna tidigare för er vetskap. Så kul om man kan få någon jämförelse då man vet hur referenserna står sig.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Mellberg  
#747233 Om du säljer till Norra och är medlem, säljer du till dig själv eller hur. Säljer du till andra blir du luggad på ett eller annat sätt. Idag har inte SCAa levt upp till muntliga överenskommelser vad gäller avlägg och vägavgifter för tredje part. Så lita inte på någon är mitt råd..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Krickenh79  
#747247 Något jag funderat lite på gällande Norra är hur påverkas efterlikvider osv vid försäljning av virke då nästan allt virke från mitt område säljs till andra sågverk/massaindustrier än deras egna.

Det måste även innebära att om dom säljer timret åt tex Scas sågverk i rundvik så måste sågtimmer utbytet på avverkningen bli identisk mellan Norra och Sca då skördaren apterar enligt samma lista.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
#747251
Krickenh79 skrev:Något jag funderat lite på gällande Norra är hur påverkas efterlikvider osv vid försäljning av virke då nästan allt virke från mitt område säljs till andra sågverk/massaindustrier än deras egna.

Det måste även innebära att om dom säljer timret åt tex Scas sågverk i rundvik så måste sågtimmer utbytet på avverkningen bli identisk mellan Norra och Sca då skördaren apterar enligt samma lista.


Hur tänker Du nu??? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Krickenh79  
#747256 Kanske var lite otydlig jag menar att virket från mitt område säljer Norra vidare till andra aktörer.
Det måste innebära mindre vinst för varje avverkat träd då måste även Norras medlemmar få mindre efterlikvider.
Från mitt område så säljs det mesta timret antigen till rundvik/bollsta eller något av höglands sågverk.
Väldigt små volymer går till Sävar eller Hissmofors

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

träis  
#747258 Tänker att 2 saker som kan påverka priset är om mottagande industri har samma beställning av dim och längder oberoende om detta virke köps externt eller av dem själva ( det är vanligtvis samma). Sedan när det gäller ev vinst så kan ju norra köpa tillbaka samma volym runt egen industri.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
#747275 Norra använder sig inte av efterlikvider såsom Södra gör, däremot har man en vinstdelningspolicy.

https://www.norraskog.se/medlem/faq/vinstdelning

Angående rundvirke, har Norra aldrig gjort någon hemlighet av att man har ett utbyte av virke med andra aktörer för att uppnå flexibilitet och hög lönsamhet.

Vidare är man även tydlig med att konkurens behövs, och förser många mindre sågverk med sågtimmer.

Norras område omfattar halva sverige. Att Norra skall transportera virke från Norra sverige ner till Kåge såg utanför Skellefteå där transportsträckorna lätt uppgår till mellan 40-70 mil enkel resa är inte ekonomiskt försvarbart. Kostnaden blir orimligt hög och utbyttjandet av virkesbilarna mycket låg. Innan en virkesbil som kört från Pajala till Kåge är tillbaka vid virkesupplaget med chaufförsbyten har det gått ett dygn.

För att hålla transporterna nere så förser man därför andra sågverk med sågtimmer.
Skogsägaren får ändå betalt av Norra för sitt virke, vad som sedan händer med virket behöver man inte bekymra sig för.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

hfab  
#747277
Krickenh79 skrev:Något jag funderat lite på gällande Norra är hur påverkas efterlikvider osv vid försäljning av virke då nästan allt virke från mitt område säljs till andra sågverk/massaindustrier än deras egna.

Det måste även innebära att om dom säljer timret åt tex Scas sågverk i rundvik så måste sågtimmer utbytet på avverkningen bli identisk mellan Norra och Sca då skördaren apterar enligt samma lista.

Vart virket ska levereras är oftast klart innan avverkning.
Prislistan i skördaren byts efter vem som ska ha virket.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

gurka  
#747279
Elis76 skrev:Skogsägaren får ändå betalt av Norra för sitt virke, vad som sedan händer med virket behöver man inte bekymra sig för.


Problemet kan väl möjligen vara att virkesleveranserna handlas mellan parter som alla har målsättningen att maximera vinsterna i industriledet och det underlättar säkert samarbetet mellan företagen.
Men hur kan det tänkas påverka råvarupriset?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).