Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 87775 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747048
Skogsnördennorrland skrev:Barrmassan.. är det 347 kr per fub , inkl huggkostnad eller exklusive ?

Troligen minus drivning. Får 290 gör ren gran i en gallring nu, -210 för drivningen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

edlundp  
#747050 Alla siffror exkl avverkningskostnader

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
#747051 Här är Norras prislista för Kramfors.

https://www.norraskog.se/-/media/norra-skog/files/prislistor/prislistor-ns/virkespriser-nov-2021/prislista-ns51_01.pdf

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#747070 Ser man på barrmassan, tycker jag du ska ha åtminstone 347kr netto efter avverkningskostnad!
Sålde själv en post i höstas , inte så mkt gran , ca 100fub grantimmer /650 netto

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Krickenh79  
#747079 Kolla om edsele såg köper på höga kusten, dom i konkurrens Höglands betalade klart bäst när jag sålde runt Sollefteå omr.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
#747087
Krickenh79 skrev:Kolla om edsele såg köper på höga kusten, dom i konkurrens Höglands betalade klart bäst när jag sålde runt Sollefteå omr.


Edsele Såg verkar vara ett välbeställt företag.

101 MSEK i omsättning enligt årsbokslut 2020-08
102 MSEK i eget kapital
16 MSEK i obeskattade reserver
9 MSEK i kortfristiga skulder
0 i långfristiga skulder

https://www.edselesag.se/

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

edlundp  
#747096
Skogsnördennorrland skrev:Ser man på barrmassan, tycker jag du ska ha åtminstone 347kr netto efter avverkningskostnad!
Sålde själv en post i höstas , inte så mkt gran , ca 100fub grantimmer /650 netto


I Ångermanland? Vilken köpare?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#747101 Västerbotten

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

joran  
#747102 Grattis måste man nästan säga! Det är betydligt högre priser än vad de flesta verkar få😀
Du har nog goda kontakter inom branschen👍

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

surjämten  
#747112 Vad gäller Edsele såg så har de egna avverkningsgrupper men bara inom Strömsunds o Sollefteå kommun vad jag vet.
Ett mycket bra bolag!!

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Mellberg  
#747138 Så tog Norra över, betalar nu bäst i Norrland. Bli medlem i Norra och bli trygg i ditt skogsbrukande. Norras vinstdelningsmodell är otroligt intressant. Bolag och sågverk betalar inga efterlikvider .. men betalar alltid minsta möjliga...... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

isteskog  
#747141 Nätraälven betalar väl mer? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Krickenh79  
#747149 När jag sålde så var budet från norra ett hån.
Runt 300tkr skulle jag ha tappat på att sälja till dom, jag tog in priser från Norra,sca,nätra,höglands och edsele. Där var edsele och höglands rätt lika men då jag inte fick några transport avdrag alls hos edsele plus att jag vet att dom har duktiga avverkningslag så fick det bli dom.

Får hoppas att Norra blivit bättre sedan dess annars ger jag inte mycket för dom

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#747152 Vet inte när norra blev ledande i Norrland ?!
Har helt klart blivit bättre , men de har INTE vart ledande när jag sålt iaf !

Ett tryggt Skogsägande? Jag lägger inte mina fastigheter i nåns armar.. är det nån som vill få bra ekonomi och bruka dom optimalt så är det jag!

Även om norra tillhandahåller vissa tjänster , så vill de som övriga bolag komma över så billig råvara som möjligt .

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

axwell  
#747166 https://www.norraskog.se/-/media/norra- ... s51_01.pdf

För grantimmer utgår Norra Skog från 49 dm betr, längkorrigering.
Så priserna är ännu lägre än en hastig blick kan ge sken av.

Bolaget SCA utgår från 43dm med ett litet tillägg och ett avdrag för 46 dm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).