Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 87765 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Älgfoderodlare  
#755029
joran skrev:Det är väl ungefär såna bestånd som finns kvar för stor bolagen att avverka idag. Gräddan är tagen, bara rester kvar. Finns många exempel där man gått tillbaka och avverkat lämnade hänsyner.


- Ja, säkert så ! Övriga marker i området är ju endera myrmark, gallrings eller ungskogar. Inget att hämta där än på 40 - 50 år. Återplantering gör man sen med Contorta i tron om att man ska få mer volym o snabbare tillväxt på stora områden. Då detta område ofta är snörikt o vindutsatt, så kan man ju bara sia om hur Contortan i slutändan kommer att se ut. De idag kvarstående träden, vittnar om hur svårt det är i dessa områden att få skog att bli "stora" träd. Med Contorta bör / kan det nog inte bli särskilt mycket bättre.
Andra bolag än detta, har redan sådana skogar på hög höjd, som ser rent ut sagt för D..liga ut. De är nog mer de där energiskogarna för flisning, än våra inhemska övergrova som idag går till samma värmepanna o inte sågverket, mot bättre vetande. Men men, det är ju så vi verkar vilja ha det !
Det är ju mycket lite man ser som sker, som skulle kunna skapa en förändring, då antalet hyggen ständigt blir fler i snabb takt.
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 06 apr 2022, 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
#755035
joran skrev:Det är väl ungefär såna bestånd som finns kvar för stor bolagen att avverka idag. Gräddan är tagen, bara rester kvar. Finns många exempel där man gått tillbaka och avverkat lämnade hänsyner.


Du träffade huvudet på spiken angående hänsyner.
Jag satt med min skogsinspektor i maj 2021 och tittade igenom avverkningsanmälningar och utförda avverkningar i Norrbotten sedan 2011.

De områden som Sveaskog för tio år sedan lämnade som hänsyn, har man efteråt avverkat även om det bara utgjort så lite som 1 ha. Vi konstaterade att i flera fall torde avverkningskostnaden med råge ha överskridit intäkten av avverkningen pga långa skotaravstånd och svåråtkomliga trakter.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Älgfoderodlare  
#755036
valtra mega skrev:Om skogen stått 50 år till har väl volymen varit ungefär den samma nya beståndet kommer troligen att innehålla betydlig mera om 50 år och växa


- Nja, inte så säker på det. Det är ju inte det optimala förutsättningar som finns just här. Det syns med all tydlighet på den kvarstående skogen. Det mesta återplanteras med Contorta, o på dessa områden är inte naturen / klimatet det vänligaste. Jag åker till o från mina jaktmarker, genom andra Contorta planteringar på likartad höjd o läge. Ingen vacker syn. Ser mer ut som en enorm park med Bergstall, än bestånd som skulle antas bli träd ! De är ju duktiga "överlevare", men till ett pris som jag INTE tror man hade tänkt sig. När dessa träd faller av snö eller vind o överlever, så blir de likt en Bergstall i växtsättet. Huvudstammens topp böjer sig uppåt, ett antal grenar på stammen börjar tillväxa o de får en mer buskliknande karaktär. De går INTE att upparbeta med maskiner. Toppbrott gör övriga stammar till en "boll" av grenar, o det är det gått om där kan jag lova.
Så med dessa bestånd i antågande som en del, möjligt "avverkningsbar" skog, så förstår jag till fullo var problemet ligger hos bolagen idag ! Det vet nog bolagen också, men gör allt för att INTE ge sken av en uppseglande sit. de gör vad som helst för att skyla över.
Men det ska ju INTE vara på privatskogsbrukets bekostnad det sker. Vi har här en möjlighet o ett val.
Skapa våra möjligt rättmätiga priser för råvaran, via de förutsättningar som nu framtidens marknad erbjuder oss o förvaltar vi dom rätt, ska vi kunna få en större del av kakan än idag ! Vi har förtjänat det !

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

joran  
#755037 Det enda vi kan veta med säkerhet, är att om beståndet fått växa i 50 år till, hade virkesvolymen ökat.
Allt annat är bara en ren gissning.😉

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

valtra mega  
#755038
joran skrev:Det enda vi kan veta med säkerhet, är att om beståndet fått växa i 50 år till, hade virkesvolymen ökat.
Allt annat är bara en ren gissning.😉

Om betåndet såg ut som det på bilden hade troligen en stor del av träden dött ut på 50 år

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

joran  
#755040 Av hög ålder menar du?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Älgfoderodlare  
#755045
valtra mega skrev:
joran skrev:Det enda vi kan veta med säkerhet, är att om beståndet fått växa i 50 år till, hade virkesvolymen ökat.
Allt annat är bara en ren gissning.😉

Om betåndet såg ut som det på bilden hade troligen en stor del av träden dött ut på 50 år


- Nej, de som växte där vet vad överlevnad är, just därför har de överlevt ! Men tillväxtökningen hade varit minimal. Så är förhållandena ! Det absurda är, att man tror att bara för att man ersätter dessa träd men en annan art, så finns det så mycket mer att vänta av deras tillväxt. Flis o bulk blir effekterna, inget annat !

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

valtra mega  
#755046 Har sett många bestånd här med nolltillväxt som blivit huggda och ersatts med vanling tall som har helt bra tillväxt idag .
Köpte själv ett skiftet för 3 år sedan ett område hade 90 m3 /ha ingen tillväxt dikats 2 gånger de större träden har blivit borthuggna någon gång för länge sedan skräpet hade blivit lämnat högg första delen strax och resten i vinter stor andel av träden höll på att dö 30cm-1m till fastmark största delen under 50 cm till fast kommer att bli bra skog i framtide

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).