Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 87405 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

brassel  
#752889
Skogsnördennorrland skrev:Att det ska betalas så olika från samma bolag till skogsägare ! Är garanterat så hos oavsett bolag...

Bedömer att vissa virkesköpare tänker ang pristillägg mm, lite som en bank som antingen hänvisar till officiell låneränta eller är villig att framförhandla en specifik låneränta.
Tycker jag att en virkesköpare/bank är oskälig tittar jag efter alternativ.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
#752903 Virkesmarknaden är ologopoliserad där det inte finns något incitament att höja priserna.

Råvaran växer oavsett man vill eller ej, och aktiebolagen och Sveaskog har stora egna skogar att hugga ur.

Vi får se hur Ukrainakrisen påverkar virkespriset. Ett minskat utbud från Ryssland kan lika gärna balanseras ut av en vikande konjunktur.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

valtra mega  
#752911
Elis76 skrev:Höjer industrin produktionen utan att få avsättning för sina produkter blir det lageruppbyggnad vilket leder till prispress på skogsråvaran vilket drabbar skogsägarna.

Att exportera skogsråvara istället för förädlade produkter likställer jag med när det gick flottar ner efter Torne Älv med tjära som exporterades och en återgång till hur det var innan industrialiseringen tog fart på 1800-talet, och dit vill nog ingen återgå. Inte ens LKAB exporterar råmalm, man exporterar högförädlad pellets som är anpassad för kundernas masugnar.

I Finland äger de privata skogsägarna 60% av skogsmarken jämfört med 48% i Sverige. Det skulle kunna vara en förklaringsfaktor till skillnaden i priset på skogsråvaran länderna emellan.

Stämmer att skogsägarna i finland äger 60 % av skogsmarken och 70 % av tillväxten och står för 80 % av skogsindustrins virke skogsindustrin äger knappt 10 % av skogsmarken

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752918
Bild


Så här såg det ut i Sverige 2014, är väl samma nu. Statliga skogsbolag är mest Sveaskog, de har väl ingen egen industri, så här äger industrierna 25%.

Misstänker att de 50% som är privat ägda står för en större andel av tillväxten.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Martin Växjö  
#752929
Elis76 skrev:Virkesmarknaden är ologopoliserad där det inte finns något incitament att höja priserna.

Råvaran växer oavsett man vill eller ej, och aktiebolagen och Sveaskog har stora egna skogar att hugga ur.

Vi får se hur Ukrainakrisen påverkar virkespriset. Ett minskat utbud från Ryssland kan lika gärna balanseras ut av en vikande konjunktur.


Vad betyder ologopoliserad?

Det som du skriver styrker argumentet att råvaruexport är lösningen. Tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Mellberg  
#752940 Det trista är att Södra köper utomlands . Varför inte samarbeta med övriga föreningar och köpa lövmassaved från oss i norr istället. Vissa säljer ju till SCA från nedre halvan av landet. 😎

Kan bli läge att höja björkpriset här i norr och leverera till Södra. =))

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

jannee  
#752945 Man förstår sig inte på hur de stora drakarna resonerar.
Kanske så enkelt att de i norr vägrar sälja till Södra för det pris Södra är villig att ge.
De i norr kanske inte har något över att sälja oberoende vad Södra vill ge.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Mellberg  
#752948 Mellanskog borde kunna leverera björk alla dagar till Södra. Men Södra kanske inte bara vill betala fullt ut- bara mina funderingar. Södra är inte bara medlemmar, det är en ledning också... på gott och ont #:-s

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752949 Norra får väl hyra in en båt och köra ner den till Mörrum full med björk?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

jannee  
#752950 Inte för att jag har något belägg för mitt påstående men det verkar ändå vara lite av kartellbildning mellan bolagen, INGEN av bolagen vill att priserna stiger därför de gör som de gör.
Södra har i alla fall tidigare köpt timmer från baltstaterna för att dämpa efterfrågan (priset) på svenskt timmer, slippa en överhettad marknad.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

toker72  
#752957 Var väl ganska nyligen Södra köpte lövmassa antagligen av samma anledning dvs dämpa priset i Sverige sen kanske dom påstår att efterfrågan stigit snabbare än vad dom hunnit med att köpa in i Sverige men i så fall beror det på dålig koll för så snabbt svänger inte förbrukningen av lövmassaved.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753087
Mangan skrev:
Bild


Så här såg det ut i Sverige 2014, är väl samma nu. Statliga skogsbolag är mest Sveaskog, de har väl ingen egen industri, så här äger industrierna 25%.

Misstänker att de 50% som är privat ägda står för en större andel av tillväxten.


Setra ägs till hälften av Sveaskog

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Älgfoderodlare  
#755019 På väg hem idag, vart jag att konstatera även fler hyggen sen i Söndags. Huggs febrilt nu fast priserna o konjunkturen / framtidsprognosen borde säga det omvända. Det som slog mig var något jag tittade på i Söndags o tänkte; - Inte tänker dom väl avverka här ! - Jodå, idag var det gjort ! Bolag på svårföryngrad mark, med vad jag upplever mer som nära E skogstyp än något annat. Desperation efter råvara eller hård kalkylering för att öka på sina egna depåer / förråd, för att hålla ner priserna vid inköp av "bättre kvalitet" till då fortfarande låga priser. Bedöm själva !

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

joran  
#755021 Det är väl ungefär såna bestånd som finns kvar för stor bolagen att avverka idag. Gräddan är tagen, bara rester kvar. Finns många exempel där man gått tillbaka och avverkat lämnade hänsyner.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

valtra mega  
#755025 Om skogen stått 50 år till har väl volymen varit ungefär den samma nya beståndet kommer troligen att innehålla betydlig mera om 50 år och växa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).