Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 93092 visningar 31 följer Svara, dela mm...   

Re: Virkespriser 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mellberg skrev:intjänat per timme ca 310 kr.

Tack, men det där vete tusan om jag håller med. man får i alla fall jämföra med att leja ut det, och dra av kostnaderna. Så kanske 31:-/timme är mer rimligt. :)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Elis76  
#752802 Jag kollade in Brattby Såg som var omnämnt i senaste numret av Skogsmagasinet.

Även om Brattby i artikeln påtalar att man inget har emot övergrovt sågtimmer, så syns det inte i prislistan. Priserna hos Brattby är lika mediokra som hos alla andra inköpare.

Sågen är dock liten med en produktion runt 60 000 m3sv enligt deras egen hemsida.

https://www.brattbysagverk.se/dokument-for-nedladdning/

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:Jag kollade in Brattby Såg som var omnämnt i senaste numret av Skogsmagasinet.

Även om Brattby i artikeln påtalar att man inget har emot övergrovt sågtimmer, så syns det inte i prislistan. Priserna hos Brattby är lika mediokra som hos alla andra inköpare.

Sågen är dock liten med en produktion runt 60 000 m3sv enligt deras egen hemsida.

Jag har sålt ett par tusen kubik åt dom i vinter och det som avgjorde var att dom tog klentimmer. Med facit i hand så hade det varit en lite bättre affär att sälja åt SCA och skickat allt klentimmer som massa. Brattbys klentimmer gav bättre betalt än SCA massa men massapriset var ändå så mycket bättre för SCA så på totalen skiljde det ändå ca 3% till SCAs fördel. Man lär så länge man lever.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
svampbob skrev:
Elis76 skrev:Jag kollade in Brattby Såg som var omnämnt i senaste numret av Skogsmagasinet.

Jag har sålt ett par tusen kubik åt dom i vinter och det som avgjorde var att dom tog klentimmer. Med facit i hand så hade det varit en lite bättre affär att sälja åt SCA och skickat allt klentimmer som massa. Brattbys klentimmer gav bättre betalt än SCA massa men massapriset var ändå så mycket bättre för SCA så på totalen skiljde det ändå ca 3% till SCAs fördel. Man lär så länge man lever.

Hur hängde brattby (Qubik)med på timret Jämfört sca för dig ?

Användarvisningsbild

svampbob  
Skogsnördennorrland skrev:
svampbob skrev:

Hur hängde brattby (Qubik)med på timret Jämfört sca för dig ?

Samma på gran och kubik betalade 10 kr extra för tallen.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#752825 Samma på gran och kubik betalade 10 kr extra för tallen.[/quote]
Okej . Att det ska betalas så olika från samma bolag till skogsägare ! Är garanterat så hos oavsett bolag...

Användarvisningsbild

Stavve  
#752829 Jag säger att det "borde" utifrån fundamenta bli brutto 500 SEK /m3fub fritt bilväg för barrmassaved resp. 1000 SEK/m3fub för allt timmer >12 cm under Q2, åtminstone i Götaland - vem blir först med att redovisa det?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#752833 Det är bara lite tråkigt att skogen säljs till dom usla priserna som är. Södra tex har på sitt område Bohus-Dal för första gången levererat över 500 000 fub under 2021. Ändå har man ökat sitt rotlager till över ett år för föryngringsavverkning och ungefär samma för gallring. Så tyvärr alla skogsägare måste hålla igen om vi ska få priser i närheten av vad vi drömmer om. Gallrar bara lite själv och då köper jag mer björkmassaved än jag säljer.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#752843 Det rotstående lagret är ju helt klart kärnan i varför de dåliga virkespriserna ligger kvar trots att tex södra själva kanske skulle vilja höja priset men inte kan pga att de har för mycket råvara på rot. Två sätt finns väl för att råda bot på detta. Höja produktionen i hela kedjan från avverkning till förädling och försäljning. Eller export av icke förädlad råvara. Det skogsägaren själv skulle kunna göra för att påverka vore att efterfråga en aktör för export till övriga Europa. Annars kommer virkespriserna släpa efter flera år till. Att få merparten av skogsägarkåren att hålla tillbaka avverkningar är inte så lätt och inte optimalt. Bättre att få större efterfrågan på råvaran än att alla skjuter avverkningar framför sig. Tror jag…

Användarvisningsbild

Elis76  
#752849 Höjer industrin produktionen utan att få avsättning för sina produkter blir det lageruppbyggnad vilket leder till prispress på skogsråvaran vilket drabbar skogsägarna.

Att exportera skogsråvara istället för förädlade produkter likställer jag med när det gick flottar ner efter Torne Älv med tjära som exporterades och en återgång till hur det var innan industrialiseringen tog fart på 1800-talet, och dit vill nog ingen återgå. Inte ens LKAB exporterar råmalm, man exporterar högförädlad pellets som är anpassad för kundernas masugnar.

I Finland äger de privata skogsägarna 60% av skogsmarken jämfört med 48% i Sverige. Det skulle kunna vara en förklaringsfaktor till skillnaden i priset på skogsråvaran länderna emellan.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#752869 Våra skogar drabbas mer av storm, stam/toppbrott och granbarkborren. Detta innebär tvingande avverkningar till höga kostnader och stillastående bruttopriser. Rotnettona har sakta dalat de sista 15 åren och det rotstående lagret hos köparna ligger i stort sett konstant över åren.

Sedan ska man komma ihåg att vi i norras område inte äger några 48 % av skogsmarken, det är nog snarare 35 % . Industrin med SCA i spetsen är oerhört starka och har under överskådlig tid alltid haft kontroll över råvaruflödet och prisbildningen. Inget talar för att vi skall ha så mycket lägre virkespriser här i norr, jämfört med Götaland, som vi faktiskt har.

Lite hopp får man, när nu Norra levererar efterlikvider och vinstdelning i förädlingsledet, av någon betydelse. Kan man ta del av vinster i förädlingsledet blir virkespriset inte lika avgörande för skogsgårdens lönsamhet. Säljer ni direkt till bolag eller sågverk försvagas skogsägarekollektivet och någon egentlig prisutveckling skall ni nog inte räkna med.

Om fler väljer att sälja sitt virke via Norra, borde lönsamheten var rejält förbättrad redan om fem år. Så kliv på tåget även du och bli medlem i Norra. :D

Hugger just nu torrgran till ved. Såg att den är värd upp till 1000 kr/m3fub, numera. Tänk att vanlig torrgran kan vara värd mer än timmer. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Mellberg skrev:
Mangan skrev:Jaha, här är vad jag fick betalt i år. Skrev kontrakt innan den senaste höjningen nu i slutet av februari.

blog/Mangan/resultat-fran-en-vinter-i-skogen_b-8906.html

Betalt i M3fub, Barr 1800 = 290 kr, Barr 130G = 355 kr, Björk = 374 kr, Gran timmer = 737 kr, Tall timmer = 676 kr.

Totalvärde 62.306 = 544 kr/m3fub. Nedlagd tid ca 200 timmar, intjänat per timme ca 310 kr.

Bra jobbat :-bd

ja som du räknar är jag inte förvånad att du även avgudar din förening norra....

Användarvisningsbild

svampbob  
Camaro1969 skrev:
Mellberg skrev:
Mangan skrev:Jaha, här är vad jag fick betalt i år. Skrev kontrakt innan den senaste höjningen nu i slutet av februari.

blog/Mangan/resultat-fran-en-vinter-i-skogen_b-8906.html

Betalt i M3fub, Barr 1800 = 290 kr, Barr 130G = 355 kr, Björk = 374 kr, Gran timmer = 737 kr, Tall timmer = 676 kr.

Totalvärde 62.306 = 544 kr/m3fub. Nedlagd tid ca 200 timmar, intjänat per timme ca 310 kr.

Bra jobbat :-bd

ja som du räknar är jag inte förvånad att du även avgudar din förening norra....

Så räknar jag alltid. T.ex. med veden så tjänar jag 500 kr/kubiken nr jag hugger den den. 500 kr när jag kapar och klyver och sedan en gång till när jag säljer den. Fantastiskt bra sätt att lura sig själv till att jobba.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#752882 Kul att ni vill lära er räkna, eller inte räkna, vilket är det normala för den svenska skogsägaren ... :D

Finns ju dom som dyrkar minst två avgudar, både Holmen och SCA . Sen finns ju alltid Stora att ta till också ... =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
Elis76 skrev:Höjer industrin produktionen utan att få avsättning för sina produkter blir det lageruppbyggnad vilket leder till prispress på skogsråvaran vilket drabbar skogsägarna.

Att exportera skogsråvara istället för förädlade produkter likställer jag med när det gick flottar ner efter Torne Älv med tjära som exporterades och en återgång till hur det var innan industrialiseringen tog fart på 1800-talet, och dit vill nog ingen återgå. Inte ens LKAB exporterar råmalm, man exporterar högförädlad pellets som är anpassad för kundernas masugnar.

I Finland äger de privata skogsägarna 60% av skogsmarken jämfört med 48% i Sverige. Det skulle kunna vara en förklaringsfaktor till skillnaden i priset på skogsråvaran länderna emellan.

Ja försäljningen måste ju följa med, det skrev jag men det borde inte vara jättesvårt med tanke på stor efterfrågan i världen och vilket förhållandevis litet land Sverige är. Även om vi är stora på skogsvaror.

Tjäran är väl visserligen en förädlad produkt.

Det med Finland kan säkert vara en stor faktor. Man kan undra hur stora rotstående lager de finska inköparna har…

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).