Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 87866 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

JAndersson  
#745031 Det jag försökte få fram med mitt förra inlägg var att vinstdelningen gör oavsett hur man räknar ett betydligt mindre tillskott till en ökad lönsamhet för skogsägaren än ett ordentligt ökat timmerpris. Missförstå mig rätt, tycker att det är bra att medlemmarna får ta del av vinstdelningen. Och gillar fortfarande Norra Skog, framförallt har jag en bra relation med min skoginspektör. Men hade gärna sett att man pratat mer om det som verkligen kan öka lönsamheten för en skogsägare, en rejäl höjning av timmerpriset.

På tal om timmerpris. Kan dela med mig av vad jag fick för pris per m3fub för gran och talltimmer, inklusive premier, för en slutavverkning som gjordes 2021 (kontraktet skrevs hösten 2020) om det finns ett intresse för det. Min fastighet ligger i Örnsköldsviks kommun.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

surjämten  
#745032 Det vore intressant att veta, J Andersson !

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

hfab  
#745033
JAndersson skrev:
På tal om timmerpris. Kan dela med mig av vad jag fick för pris per m3fub för gran och talltimmer, inklusive premier, för en slutavverkning som gjordes 2021 (kontraktet skrevs hösten 2020) om det finns ett intresse för det. Min fastighet ligger i Örnsköldsviks kommun.


Givetvis intressant! 🤓 👍

Pris på massaved och avverkningskostnad är också intressant.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

JAndersson  
#745080 Bifogar redovisningen från både slutavverkningen men även gallringen som utfördes i närliggande avdelningar.

Slutavverkningen var på totalt 2,3 ha, där största avdelningen var en T22 ca 130 år på 1,9 ha

Gallringen var på totalt 3,2 ha, både första och andra gallringar.

Lyckas inte ladda upp PDF så lägger in länkar istället
Redovisning slutavverkning; https://drive.google.com/file/d/1mDIM_g ... p=drivesdk
Redovisning gallring; https://drive.google.com/file/d/1mEHp6n ... p=drivesdk

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

surjämten  
#745085 Trevlig läsning!
Om jag tolkar rätt på slutavverkningen, ger 503 m3fub ett netto på 158 000?
En relativt liten post men nettot ändå lite lågt som jag ser det med tanke på närheten till stora sågar o industrier som Domsjö o Mondi!
Jag har skog ca 15 mil väster om dig i Strömsunds kommun så jag har lite kontakter åt ditt håll.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

JAndersson  
#745088 Ja, stämmer bra det om du drar av kostnaden för markberedning och plantering. Annars blir nettot 173 920 kr.

Om jag fattat allt korrekt gick timmer till sågen i Sävar utanför Umeå och massavirket gick till Husum

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

surjämten  
#745145 Sävar o Husum är ju direkt knutna till Norra skog så det är väl naturligt att råvaran hamnat där.
Hoppas du är någorlunda nöjd med affären.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

joran  
#745232 Hej!
Fint att du delar priserna du fått för ditt virke👍 Gissar att det ser väldigt olika ut bara när det gäller Västerbotten.
Jag tycker att Norra har varit väldigt snål med dig, mest på timmerpriset. Skulle vilja säga + 100000kr utan att skämmas!
700kr kubiken för 130 årig norrländskt timmer är ändå ett fyndpris för Norra😉

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2022

surjämten  
#745240 Tänker lite i samma banor som dig joran!
Som skogsägare bör du veta ungefär hur bra betalt du vill ha för att släppa ifrån dig ditt timmer o din massaved.
Nu låg ju J Anderssons avverkning något år bakåt i tiden.
I Ångermanland, Västerbotten o Jämtland bör man i dag gissningsvis ha en lägsta gräns på 650 för timmer o 330 för barrmassa!

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Mellberg  
#745246
JAndersson skrev:Bifogar redovisningen från både slutavverkningen men även gallringen som utfördes i närliggande avdelningar.

Slutavverkningen var på totalt 2,3 ha, där största avdelningen var en T22 ca 130 år på 1,9 ha

Gallringen var på totalt 3,2 ha, både första och andra gallringar.

Lyckas inte ladda upp PDF så lägger in länkar istället
Redovisning slutavverkning; https://drive.google.com/file/d/1mDIM_g ... p=drivesdk
Redovisning gallring; https://drive.google.com/file/d/1mEHp6n ... p=drivesdk


Ett bra exempel på vad du kan få för en liten slutavverkning i Norra Sverige, omräknat så fick du 260 kr/m3sk. För gallringen fick du 59 kr/m3sk.

Efterlikviden kommer att bättra på det hela en del. 😎

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

JAndersson  
#745275
Mellberg skrev:
JAndersson skrev:Bifogar redovisningen från både slutavverkningen men även gallringen som utfördes i närliggande avdelningar.

Slutavverkningen var på totalt 2,3 ha, där största avdelningen var en T22 ca 130 år på 1,9 ha

Gallringen var på totalt 3,2 ha, både första och andra gallringar.

Lyckas inte ladda upp PDF så lägger in länkar istället
Redovisning slutavverkning; https://drive.google.com/file/d/1mDIM_g ... p=drivesdk
Redovisning gallring; https://drive.google.com/file/d/1mEHp6n ... p=drivesdk


Ett bra exempel på vad du kan få för en liten slutavverkning i Norra Sverige, omräknat så fick du 260 kr/m3sk. För gallringen fick du 59 kr/m3sk.

Efterlikviden kommer att bättra på det hela en del. 😎


Hur fick du fram dessa siffror?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

JAndersson  
#745276 Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag nog inte accepterat det pris jag vart erbjuden. Dock så var ju prisnivån annorlunda 2020 än vad den är idag. Vilket som hade jag precis tagit över skogen efter min far så var väldigt mycket nybörjare när kontraktet skrevs. Och han hade bara gjort affärer med Norra så var enkelt att fortsätta på samma sätt.

Men är inte besviken. Slutavverkningen har gett mig medel för att köpa utrustning så att jag kan jobba i min egen skog, vilket jag verkligen gillar att göra. Och jag har fortfarande pengar över för saker som försäkring, deklaration mm för många år framöver. Men förhoppningsvis slipper någon annan som behöver pengarna mer göra samma misstag som mig, därav anledningen till att dela med mig av redovisningen. Förhoppningsvis hjälper det någon.

Sen vart det verkligen en ögonöppnare för mig hur stor skillnad det är i intäkter mellan en gallring och en slutavverkning. Visste att det var stor skillnad, men inte så stor. Kommer vara betydligt mer restriktiv mot 2a gallringar i framtiden

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#745564 Inte så lätt när man är nybliven skogsägare och särskilt inte när man ska sälja virke första gången .
Inte riktigt veta vad man kan begära för sin skog.
Gjorde lite av samma ”misstag” som du när jag sålde första gången och sålde då till dom min far alltid sålt åt.
Fick inte dåligt betalt men kan inte påstå att det var bra heller !
Det var enda gången jag sålde mot prislista och premier .

Efter det konkurrensutsätter jag alltid mina slutavverkningar och begär alltid ett nettopris.
På så viss tycker jag man får bättre koll på vad man får för virket om man bestämmer sig för att sälja .
Kan ju skilja stora pengar mellan den bästa och sämsta och jag säljer ju inte virket för att vara snäll med nån, eller för att jag är medlem i en förening.
Förövrigt en bra tråd och tycker det är bra att det diskuteras och presenteras priser, så fler blir medvetna om vad som är ”dåliga” priser och vad som är acceptabla priser . Mvh

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Torbjörn Johnsen  
#745565 Enligt Ludvig & co, som släpper sin prisstatistik idag, så ligger snittpriset för skogsfastigheter räknat efter virkesförråd på 333 kr/m3sk i norra Sverige, 540 kr/m3sk i mellersta Sverige och 817 kr/m3sk i söder.

Omräknat till m3fub-priser så blir det sanslösa 1008 kr/m3fub i söder, 666 kr/m3fub i mellan och 411 kr/m3fub i norr. Kan det vara så att fastighetsmarknaden har prisat in framtida högre timmerpriser? I så fall måste snart börja stiga. Kanske är det i år det händer? Minst 1000 kr/m3fub för gran- & talltimmer är ett bra riktmärke och em rimlig nivå när nu trävarumarknaden har stärkts såpass mycket👍

Här hittar ni Ludvigs prisstatistik: https://www.mynewsdesk.com/se/lrf_konsu ... et-3157617

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Skogsnördennorrland  
#745567 Jag hoppas på fler affärsmodeller för skogen och då inte minst ersättning för kolinlagring!

Men sen har vi skogsägare ett ansvar för att få upp priserna . Sälj inte till låga priser! Varför ska skogsbolagen höja priserna , när skogsägare säljer iaf ?
Här inne finns det nog många medvetna och kunniga skogsägare !
Men av alla 300 000, hur många är intresserade, pålästa, aktiva och ”jobbar” för att få upp priserna så mkt de går ?🤷‍♂️

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).