Avverkning (slutavverkning)

Är importerat virke certifierat?

17 inlägg 3146 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är importerat virke certifierat?

Skogsvaktaren  
#740614 Det importeras idag stora mängder virke till sågverk och pappersmasseindustrier från bland annat forna öststater mm. för att hålla nere våra priser.
Enligt Svensk lag så krävs ingen certifiering.
Min fråga är om det importerade virket som kommer med båt mm, hur är det virket certifierade?
Kan det bevisas att det importerade är certifierat?
😎


Senast redigerad av Skogsvaktaren sön 26 dec 2021, 13:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är importerar virke certifierat?

Mellberg  
#740620 Intressant fråga, men det tvivlar jag på, det från öst är nog mest illegalt avverkad naturskog. Borrevirke från Tyskland är knappast certifierad.

Verkar vara en uppgift för MP och skydda skogen detta... =))

Användarvisningsbild

Re: Är importerar virke certifierat?

Skogsvaktaren  
#740624 Absolut bör Naturvårdsverket, skogsstyrelsen, Miljöpartiet, skydda skogen m fl höras hur de har kontroll på detta importerade virke....
Säljs sedan av bolagen som vore certifierat virke pappersmassa, blöjor, aftontidningar mm.....troligtvis?
😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är importerar virke certifierat?

Fredrik Reuter  
#740629 Eftersom typ 70 % av Sveriges skogar inte är certifierade och det funkar så är det nog inga problem.

De magiska orden är FSC Mix, Controlled Wood och det så kallade Kreditsystemet.

Det är, krasst sett, ett ganska uddlöst system där det mesta kan bli FSC-certifierat...

Användarvisningsbild

Re: Är importerar virke certifierat?

Skogsvaktaren  
#740630 Finns ingen anledning att certifiera , då det inte är någon fördel..
Bara mer krångel mm
Verkar inte vara något problem att sälja virke,
Betalningen verkar i slutändan inte skilja heller...
😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

Ldsaren  
#740651 Har dubbelcert via Södra får 30 fuben mer men vet inte om det är värt det eller ej , Men miljörörelsen hinner väl ändå i fatt med kraven ändå.
Hänsyn och No ska ju lämnas men där finns det ju ändå ingen produktion ändå.
Men visst är det krångel alltid.

Användarvisningsbild

Re: Är importerar virke certifierat?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740680
Fredrik Reuter skrev:Eftersom typ 70 % av Sveriges skogar inte är certifierade och det funkar så är det nog inga problem.

De magiska orden är FSC Mix, Controlled Wood och det så kallade Kreditsystemet.

Det är, krasst sett, ett ganska uddlöst system där det mesta kan bli FSC-certifierat...


Det är ju ändå lite konstigt att 12/23 miljoner hektar är fsc i Sverige och ändå bara 70% av volymen enligt dig? Pefc är högre har inte siffran i huvet. Detta borde ju gå lätt att kolla upp. Mer troligt är att 70% är certifierad råvara då dessa skogar drivs med intensivt.
Faktum är att mycket om inte det mesta virke som kommer från de baltiska länderna är certifierat med en svensk grundstandard som bas.
Senast redigerad av Tåndemåla sön 26 dec 2021, 20:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740686 Utan att ha koll så kan jag tänka mig att bolagen certifierar stora arealer i norr där knappt något växer. Medan många av bönderna i söder där det växer så det knakar, hoppar över certifieringsjiddret.

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

träis  
#740695 Konstigt jag tror att hela innehavet med samma ägare måste vara certifierat. Detta bör/borde gälla även för större bolag

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740700 Bolag som t.ex Stora och SCA har sina innehav från mellansverige och norrut.

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740703
träis skrev:Konstigt jag tror att hela innehavet med samma ägare måste vara certifierat. Detta bör/borde gälla även för större bolag

Den uppgiften har jag nyligen fått, att hela innehavet räknas.

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740760 Visst räknas hela innehavet. Frågan är var man har sitt innehav.

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

träis  
#740762 Ja och bönderna i södra har ca 65% av arealen certifierad. Får inte ihop Fredriks tankar om andelen certifierade med de verkliga certifierade arealer ni hänvisar till olika landsdelar. Är det något jag missar?.

Avatar Fallback

Re: Är importerar virke certifierat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740763 Ingen aning. Min spaning är bara att certifierad areal inte behöver vara liktydigt med certifierad avverkad volym.

Användarvisningsbild

Re: Är importerar virke certifierat?

Fredrik Reuter  
#740765 Jag får nog skylla på för många Mozartkulor i detta fall.

"Skogar" ska vara "Skogsägare".

Jag skrev också typ då jag under hösten pratade med FSC om denna statistik och var lovad att få mer uppdaterad statistik från dem. Jag har tyvärr inte fått det ... ännu.

Jag ber om ursäkt att det blev i första texten från mig. Men faktum kvarstår i just denna fråga - majoriteten av skogsägarna i Sverige är, enligt den statistik som idag finns hos FSC, inte certifierade enligt FSC.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).