Avverkning (slutavverkning)

Kontrakt med inköpare

4 inlägg 3547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kontrakt med inköpare

Fredrikhelgesson  
#740274 Hej! I juni skrev jag och min sambo kontrakt med en större välkänd virkesinköpare i Skåne på en slutaverkning på 6ha gran. Med i kontraktet skrevs det att groten skulle va utkörd under hösten och vi va överens med inköparen att groten skulle läggas där timmerlavorna låg. I början på oktober månad drog avverkningen igång och gick enligt plan. Nu däremot är allt hämtat förutom dem timmret. När vi kontaktat inköpare om varför det ej timmret är hämtat och groten blivit utkörd så får vi svar om att snön har ställt till det för lastbilar osv. För mig mycket märkligt då december inte är en höstmånad enligt mig. Fler som haft problem med att kontrakt ej följs och märkliga ursäkter? Vad bör man göra? Gå vidare till regionchef hos inköparen?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kontrakt med inköpare

jannee  
#740275 Tror nog att du ska ligga lågt.
Groten bör helst barra av innan det körs ut och timret skadas inte av att bli liggande i travarna.
Skillnad är om du beställt markberedning tills nu i vår och måste ha ut groten, i så fall bör du kanske kontakta virkesinköparen och förklara läget.
I vilket skick är din skogsbilväg, klarar den tung belastning nu när den är genomfuktad?
Kan vara just av hänsyn till er skogsbilväg de ej transporterat ut timret - en hypotes, annars är någon dm snö inga problem att köra i.

Användarvisningsbild

Re: Kontrakt med inköpare

Fredrikhelgesson  
#740312 Vägen är mycket bra klarar körning året runt. Tycker det mest är ett jävla sätt att skriva kontrakt som man ej följer och sen ger en förklaring att för att man ej följt kontraktet så kan man ej följa kontraktet. I branschen jag jobbar i till vardags hade vi hanterat våra kontrakt med kunder på samma sätt hade där hade vi blivit anmälda för kontraktsbrott direkt. Förstår inte vad som ska va den stora skillnaden i skogen. Men dem är väl vana vid att kunna göra som dem vill utan att stöta på motstånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kontrakt med inköpare

Contårta  
#740377
Fredrikhelgesson skrev: Fler som haft problem med att kontrakt ej följs och märkliga ursäkter? Vad bör man göra? Gå vidare till regionchef hos inköparen?


Min spontana känsla är att detta är din första virkesaffär? - bankar på stora trumman direkt. Vädret kan lätt ställa till det i planeringen och man får försöka vara flexibel. Måste GROTen vara ute? Din väg kanske håller men andras kanske behövt prioriteras. Vilket så klart skulle kommunicerats till er. Liksom vilken annan anledning det nu kan vara - du ska inte behöva ”jaga” utan inköparen bör höra av sig om ändringar behöver göras.

Antagligen så finns det förklaringar som är rimliga och hör du av dig till en chef kommer denne säga typ: ”ajdå, jag förstår. Jag ska ta det med inköparen.” Sedan kommer inköparen höra av sig och be om ursäkt för den bristfälliga kommunikationen från hens sida. Hen kommer också säga att de ska försöka ordna allt så fort det går.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).