Avverkning (slutavverkning)

Text i jobbannons

17 inlägg 4975 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738806
kungsis skrev:Om vi struntar i att det är jag, med min kompetens, som sökt jobbet, utan ser det så här. Tror ni att en person som har utbildning, erfarenhet och tycker att skoglig produktion är något att vara stolt över, har chans att få en tjänst hos skogsstyrelsen, som har en sådan formuleringen i annonstexten. Eller överhuvudtaget har chans att få en tjänst gällande olika sorters inventeringar/skötsel hos skogsstyrelsen. Givetvis att personen har övrig önskad kompetens. Ok, inte lätt att svara på, men jag vet vad jag tror. Men men, det kanske bara är så att jag börjar bli en tjurig gammal gubbe.

Mvh
Kungsis


Alltså så här. Om läns- eller skogsstyrelsen söker en naturbevakare så antar jag att kunskap om aptering är underordnat men att kunskap om att identifiera 50 mossor och 200 fågelarter är viktig kompetens. Hade de sökt en skogsvårdsrådgivare så hade det nog varit tvärt om.

Så mitt råd är alltså att trycka på de senare av ovanstående kompetenser om du besitter dem och om du är intresserad av ett biologjobb.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

jannee  
#738813 Du ställer dig bakom myndighetens värdegrund.
I korthet innebär det att du ska vara flexibel, snabbt vända kappan efter den vind som just då/nu blåser.
Skogsstyrelsen kör inte sällan med dubbla budskap och vad som idag är rätt kan nästa dag vara helt fel.
I vilket fall som helst måste du var för biologisk mångfald, men för den sakens skull få det inte gå till överdrift, sedan beror det till stor del vem som nu avgör vad som är ok eller inte.
Gäller att kunna hålla god min i elakt spel.
Absolut inte komma i onåd hos arbetsgivaren/myndigheten, men ändå inte driva saker och ting in absurdum, klagomål och skrivelser i tidningar vill nog helst skogsstyrelsen undvika.
M.a.o. ett mähä, som kan konsten att vid rätt tillfälle slicka rätt person i '''''
Officiellt står du på markägarens sida men ska genomföra vad skogsstyrelsen ledning tycker och tänker.
.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).