kungsis skrev:Om vi struntar i att det är jag, med min kompetens, som sökt jobbet, utan ser det så här. Tror ni att en person som har utbildning, erfarenhet och tycker att skoglig produktion är något att vara stolt över, har chans att få en tjänst hos skogsstyrelsen, som har en sådan formuleringen i annonstexten. Eller överhuvudtaget har chans att få en tjänst gällande olika sorters inventeringar/skötsel hos skogsstyrelsen. Givetvis att personen har övrig önskad kompetens. Ok, inte lätt att svara på, men jag vet vad jag tror. Men men, det kanske bara är så att jag börjar bli en tjurig gammal gubbe.
Mvh
Kungsis
Alltså så här. Om läns- eller skogsstyrelsen söker en naturbevakare så antar jag att kunskap om aptering är underordnat men att kunskap om att identifiera 50 mossor och 200 fågelarter är viktig kompetens. Hade de sökt en skogsvårdsrådgivare så hade det nog varit tvärt om.
Så mitt råd är alltså att trycka på de senare av ovanstående kompetenser om du besitter dem och om du är intresserad av ett biologjobb.