Avverkning (slutavverkning)

Text i jobbannons

17 inlägg 4959 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Text i jobbannons

kungsis  
#738262 Följande är text från en annons där Länsstyrelsen söker naturbevakare.

"Du ställer dig bakom myndighetens värdegrund och är införstådd i vad arbetet som statlig
tjänsteman ställer för krav på objektivitet och gott omdöme."

Är det bara jag som är konspiratorisk/misstänksam.

Kan tillägga att jag då och då söker dessa jobb. Framhåller då att jag är uppvuxen med skogsbruk och även har utbildning inom detsamma, Aldrig fått något svar.

Nåja, nu har jag iaf fått beklaga mig.

Mvh
Kungsis



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738267 Låter som de söker en biolog av något slag...

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738279 Håller med Mangan. Tror detta är en biologtjänst. Har sett någon sådan här också och möjligen är de intresserade av skogskompetens när de benämner tjänsten fältpersonal.

Användarvisningsbild

Re: Text i jobbannons

Arvid0  
#738280 Vad är konspirationen? Lägg upp hela annonsen.

Användarvisningsbild

Re: Text i jobbannons

Rättselarn  
#738291 Det kan vara tvärtom. Länsledningen kan vara less på anställda aktivister som har sin lojalitet på annat håll.

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

devlin  
#738294 En snabb googling på det utrycket så verkar det vara en standard-forumlering som Länstyrelsen i Dalarna har i sina annonser för naturvård och byggnadsantikvarie, det står dessutom sist bland kraven som de söker.

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738304
Rättselarn skrev:Det kan vara tvärtom. Länsledningen kan vara less på anställda aktivister som har sin lojalitet på annat håll.

Ja, känns ju troligare att de vill undvika en ny Kirppu
https://www.publikt.se/nyhet/stridbar-n ... bbet-22305

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

isteskog  
#738309 Stackars Norrbottningar! 😢

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

Aleck  
#738314
devlin skrev:En snabb googling på det utrycket så verkar det vara en standard-forumlering som Länstyrelsen i Dalarna har i sina annonser för naturvård och byggnadsantikvarie, det står dessutom sist bland kraven som de söker.


Just nu har Dalarna en annons ute https://www.offentligajobb.se/jobad/nat ... 09374248d0
Men i den hittar jag inte den nämnda formuleringen?

Kan de ha sett tråden och redigerat bort meningen?

Användarvisningsbild

Re: Text i jobbannons

dotcom  
#738541 Jag förstår inte problemformulering, är det ett problem att kunna stå upp för arbetsgivarens värdegrund eller att förstå värdet av objektivet och gott omdöme?

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

kungsis  
#738542 Först, jag var på dåligt humör när jag skrev inlägget.
Sedan så är det så att jag sökt ett antal av liknande tjänster. Jag har, i stort sett, kompetensen de söker, men tycker mig kunna läsa mellan raderna att det de söker är inte personal som är utbildade med tanke på produktion, vilket jag är och framhåller i ansökningarna. Det var det jag funderade på med formulering "Du ställer dig bakom myndighetens värdegrund"

Men jag kanske bara är trött och sur i bland 😎

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738546 Jag förstår texten som att de söker någon som på ett objektivt sätt kan tillvarata olika intressen med utgångspunkt i relevanta lagar och förordningar, utan att driva en egen agenda åt ena eller andra hållet. Om du är utbildad och fokuserad på produktion idag kanske du ska fundera på vilka andra områden som du kan behöva ha kunskap om och bevaka i den sökta rollen?

Användarvisningsbild

Re: Text i jobbannons

Arvid0  
#738579
kungsis skrev:Först, jag var på dåligt humör när jag skrev inlägget.
Sedan så är det så att jag sökt ett antal av liknande tjänster. Jag har, i stort sett, kompetensen de söker, men tycker mig kunna läsa mellan raderna att det de söker är inte personal som är utbildade med tanke på produktion, vilket jag är och framhåller i ansökningarna. Det var det jag funderade på med formulering "Du ställer dig bakom myndighetens värdegrund"

Men jag kanske bara är trött och sur i bland 😎

Mvh
Kungsis


Hade jag suttit som rekryterare för en naturbevakartjänst så hade jag prioriterat de med erfarenhet/kunskap inom just naturbevakning och om de har produktionserfarenhet så är det meriterande men det är ju svårt att annat än spekulera när vi inte sett annonsen eller ditt cv, eller andra sökandes cv. Men alltid surt att inte få tjänster man sökt.

Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

kungsis  
#738639 Om vi struntar i att det är jag, med min kompetens, som sökt jobbet, utan ser det så här. Tror ni att en person som har utbildning, erfarenhet och tycker att skoglig produktion är något att vara stolt över, har chans att få en tjänst hos skogsstyrelsen, som har en sådan formuleringen i annonstexten. Eller överhuvudtaget har chans att få en tjänst gällande olika sorters inventeringar/skötsel hos skogsstyrelsen. Givetvis att personen har övrig önskad kompetens. Ok, inte lätt att svara på, men jag vet vad jag tror. Men men, det kanske bara är så att jag börjar bli en tjurig gammal gubbe.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Text i jobbannons

masyngel  
#738650 Jaha
Rimg är mitt råd. Man kan ju liksom prata med folk, även i s verige, tror jag. No

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).