Avverkning (slutavverkning)

Liten avverkning av oerfaren

5 inlägg 2741 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten avverkning av oerfaren

RobertN  
#736334 Hej!

Efter att min pappa plötsligt gick bort så har det nu landat på mina axlar att försöka få till en avverkning kring våran tomt.. och jag är tyvärr helt novis.

Det är ett område på lite drygt 1ha som är runt en sommarstuga vi har snickrat på, ungefär 260m3fub.

Norra Skog har varit ute och kikat och har skickat ett avtal. Men för avverknigskostnader står det bara ”faktiska kostnader”. Något att oroa sig över eller är det normalt? Något mer att tänka på för att inte göra bort mig helt? :-)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Liten avverkning av oerfaren

jannee  
#736338 "Faktiska" kostnader kan lätt innebära att du/ni kommer att gå med förlust.
DU ska ha en fast flyttningskostnad men även en fast avverkningskostnad/m3fub.
Du har självfallet fått pris på de olika sortimenten.
Hyggesröjning (röjning av sly och småträd innan avverkning), gör du/ni det själv annars tillkommer denna kostnad.
Något annat är bara lurendrejeri.
Tänker du senare forsla bort riset ska det också stå i kontraktet att avverkningen ska vara grotanpassad.

Användarvisningsbild

Re: Liten avverkning av oerfaren

Elis76  
#736350 Den faktiska kostnaden kan man enkelt översätta med total avverkningskostnad: fram- och bortkörning av maskiner samt avverkningskostnad.

Norra Sverige är stort med stora avstånd varför det knappast torde vara ekonomiskt försvarbart varken för entreprenören eller skogsägaren att transportera fram maskiner enbart för att "plocka" träd runt en sommarstuga om trakten är 1 ha [100 x 100m] om maskinerna inte finns i närheten.

Medeltransportavståndet i det område som Norra Skog verkar inom [Hälsingland upp till Treriksröset] är 130 km där många privata skogsägare har stora arealer där entreprenörerna kan uppnå hög produktivitet vilket ger låg avverkningskostnad. Lägg därtill att medelposten bland Norra:s medlemmar ligger mellan 500 - 1.000 m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Liten avverkning av oerfaren

RobertN  
#736351 Tack Jannee! Då ska jag prova att be om att få ett fast pris per m3fub. Det hade ju varit väldigt tråkigt att gå med förlust..

Elis76, ja, i det här fallet så hade jag tur att det pågår avverkning hos grannar med betydligt mer skog att avverka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten avverkning av oerfaren

Ewol  
#736365
RobertN skrev:Hej!

Efter att min pappa plötsligt gick bort så har det nu landat på mina axlar att försöka få till en avverkning kring våran tomt.. och jag är tyvärr helt novis.

Det är ett område på lite drygt 1ha som är runt en sommarstuga vi har snickrat på, ungefär 260m3fub.

Norra Skog har varit ute och kikat och har skickat ett avtal. Men för avverknigskostnader står det bara ”faktiska kostnader”. Något att oroa sig över eller är det normalt? Något mer att tänka på för att inte göra bort mig helt? :-)



Beroende på vart du bor, så skulle jag ta in prisförslag från fler aktörer.
Norra skog har aldrig legat bra till när jag frågat, utan oftast de som erbjudit sämst.

Sist jag hade Norra skog hemma var jag tänkt att be han dra nånstans.
Tog ledigt från jobbet för vi skulle kika på en avverkning, men virkesköparen som kom var mer intresserad av att prata om mina hundar än min skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).