Avverkning (slutavverkning)

Maxtak för hyggesstorlek?

48 inlägg 7941 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Josephine  
#733914
Sjögården skrev:Tycker nog att vi skogsägare kan bjuda till lite för försöka få hyggena att passa in i landskapet.Det som styr är naturligtvis skogens ålder och virkesförrådet.Med lite eftertanke före kommer man långt.
Det går inte att lägga fast vilken hektarstorlek som är för stor eller för liten.Här i mitt område löser geografin det problemet.
Ett berg, ett vattendrag, en åker, en väg eller en beteshage blir nästan alltid en naturlig gräns med kantzoner och hänsyn.
Men det som är vackert ,snyggt och städat är inte alltid det bästa för den biologiska mångfalden.
Har med tiden vant mig vid hänsynsträd, högstubbar och ”bråtiga”hyggen, däremot uppskattas inte de av vanliga skogsvandrare.
Det är inte lätt att komma rätt.. 😉


Finns det bara en nagorlunda framkomlig stig att vandra pa är det väl inte sa farligt? Bara orienterare som absolut maste ge sig in i de värsta ungskogarna och rispa sönder skinnet...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Lars Lundqvist SLU  
#733915 På 1960- och 70-talet gjordes det "monsterhyggen" i Norrland, när gamla sönderhuggna restbestånd slutavverkades. De kunde vara flera 100 ha. Men idag är de "monsterbestånd" med sammanhängande äldre skog.

Robbie skrev:Det är naivt att säga att det inte finns monsterhyggen. Finns gott om dom där uppe, 50+ ha och lägg några sådana bredvid varandra.

Vad är det för fel på stora sammanhängande områden av äldre skog? Menar du på fullt allvar att det vore bättre om skogen i norrlands inland bestod av små fläckar på 1-2 ha överallt? Att en fläck med 2 ha äldre skog måste vara omgiven av 2 ha hygge, 2 ha ungskog och 2 ha yngre gallringsskog? Om vi vill att skogsbruket i någon mån ska efterlikna naturliga störningsregimer så borde en del hyggen även idag få bli riktigt stora, precis som det blir när det brinner om människor inte släcker bränderna.

Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

isteskog  
#733920
Josephine skrev:
Sjögården skrev:Tycker nog att vi skogsägare kan bjuda till lite för försöka få hyggena att passa in i landskapet.Det som styr är naturligtvis skogens ålder och virkesförrådet.Med lite eftertanke före kommer man långt.
Det går inte att lägga fast vilken hektarstorlek som är för stor eller för liten.Här i mitt område löser geografin det problemet.
Ett berg, ett vattendrag, en åker, en väg eller en beteshage blir nästan alltid en naturlig gräns med kantzoner och hänsyn.
Men det som är vackert ,snyggt och städat är inte alltid det bästa för den biologiska mångfalden.
Har med tiden vant mig vid hänsynsträd, högstubbar och ”bråtiga”hyggen, däremot uppskattas inte de av vanliga skogsvandrare.
Det är inte lätt att komma rätt.. 😉


Finns det bara en nagorlunda framkomlig stig att vandra pa är det väl inte sa farligt? Bara orienterare som absolut maste ge sig in i de värsta ungskogarna och rispa sönder skinnet...

Och det gör vi frivilligt, Josephine .... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Sjögården  
#733921 Det är möjligt att inte 100 ha hyggen ifrågasätts i Norra Sverige men i mitt område ifrågasätts avverkningar på 2 ha och uppåt då de uppfattas som de sista naturskogarna.
Det mesta har varit dimensionshugget, betat och kolmilorna har stått tätt ända inpå 1900 talet.
Så visst är diskussionen bred och varierande.
Kan vi visa lite god vilja kanhända vi kan få bruka vår skog utan för mycket begränsningar.
Säger vi, det är min skog- jag gör som jag vill, är det nog att be om ändrad lagstiftning.
Kunderna och kundernas kunder är nog i slutändan det som bestämmer.
Och de är känsliga för trender och opinioner.. 😉

Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Robbie  
#733924
Lars Lundqvist SLU skrev:På 1960- och 70-talet gjordes det "monsterhyggen" i Norrland, när gamla sönderhuggna restbestånd slutavverkades. De kunde vara flera 100 ha. Men idag är de "monsterbestånd" med sammanhängande äldre skog.

Robbie skrev:Det är naivt att säga att det inte finns monsterhyggen. Finns gott om dom där uppe, 50+ ha och lägg några sådana bredvid varandra.

Vad är det för fel på stora sammanhängande områden av äldre skog? Menar du på fullt allvar att det vore bättre om skogen i norrlands inland bestod av små fläckar på 1-2 ha överallt? Att en fläck med 2 ha äldre skog måste vara omgiven av 2 ha hygge, 2 ha ungskog och 2 ha yngre gallringsskog? Om vi vill att skogsbruket i någon mån ska efterlikna naturliga störningsregimer så borde en del hyggen även idag få bli riktigt stora, precis som det blir när det brinner om människor inte släcker bränderna.


Jag skriver 15-20ha som Max i mitt inlägg, vilket du valde att klippa bort i ditt citat. Men de kanske bör vara 30-40ha, jag vet inte, min åsikt är i alla fall att hyggen på 50+ hektar eller t.ex 4x25ha avdelningar som är 0, 2, 4 och 7 år gamla är onödigt( vilket ger ett mega-hyggesintryck) . Det kanske skulle finnas någon slags ”grön infrastruktur” som det så fint kallas imellan dessa hyggen/avdelningar så dom inte flyter ihop till ett 100ha+, stort sett homogent bestånd.

Jag har inte svaret men att göra gigantiska hyggen kan inte vara vägen framåt. Antingen behövs mer hänsyn i avverkningen eller mindre avverkningar för att klara den biologiska biten, den kurvan pekar åt fel håll och det vet både du och jag Lars. Vi har inte sett effekterna av den ökade hänsynen än, och det lär ge effekt. Så det kanske räcker med den hänsyn vi har i detta nu för den certifierade skogen. Jag har inte svaret. men gigantiska hyggen är väl ändå passé?

Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Lars Lundqvist SLU  
#733926 Det är för mycket fokus på själva hyggena, och för lite fokus på resten.

Gigantiska hyggen är egentligen inget problem så länge det finns buffertzoner kring bäckar och våtmarker, lämnade hänsynsytor i de blöta partier som inte hade brunnit vid en skogsbrand, bättre hänsyn på hyggena med evighetsträd, högstubbar, stora lövträd, osv, men framförallt bättre instruktioner för röjning och gallring. Det är ju ingen vits med lämnad hänsyn vid kalhuggningen om allt löv röjs bort, all död bed körs sönder av markberedaren och alla lämnade större träd åker ner senast vid första gallringen.

Kritiken mot "plantager" är delvis befogad men det är vare sig själva kalhuggningen eller hyggesstorleken som skapar "plantagerna" utan dålig röjning och gallring.

Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Robbie  
#733931 Jag håller med dig där. Med en fungerande hänsyn som den du beskriver ska inte hyggesstorleken egentligen ha nån betydelse.

Tycker Tomas Lundmark uttryckte sig bra i SVT när han sa nått i stil med att vi bör utveckla det skogsbruket vi håller på med och inte tro att vi kan vända allt åt ett annat håll bara sådär och tro att det ska fungera helt plötsligt.

Varför jag fastnar på hyggesstorleken är nog för att jag har bilden i huvudet av hur en del hyggen anläggs uppe i norr kring mina hemtrakter. Synen på hänsyn på det lokala kontoret är i botten och man tycker bara det är onödigt och produktionshämmande. Jag inser att min syn på det hela är rätt snäv men dock påverkar det hemmavid större delen av skogsarealen då aktören i fråga äger en hel del mark.

På nått sätt kan jag köpa att om man skulle få markägare att ta den hänsyn som krävs och som du nämner så skulle vi vara en bra bit på väg. Men hur tar vi det sista klivet?
Att begränsa hyggena är nog bara en tro på en enkel lösning på ett betydligt komplexare problem. Om dessa små hyggen inte heller tar den hänsyn som krävs så är det liten vinst.

edit: Ber om ursäkt, det var Tomas Lundmark som intervjuades i svt.
Senast redigerad av Robbie ons 03 nov 2021, 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733932 Så finns det turister som ger sig upp i fjällen för att få vandra på ändlösa trädfria ytor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

rokon  
#733935
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är för mycket fokus på själva hyggena, och för lite fokus på resten.


Kritiken mot "plantager" är delvis befogad men det är vare sig själva kalhuggningen eller hyggesstorleken som skapar "plantagerna" utan dålig röjning och gallring.


Där har skogsstyrelsens verktyg som markerar med rött områden som de anser ha akut brådskande behov av röjning på "Mina sidor" motverkat syfterna med att få hyggena med mer mångfald vad gäller löv.
Jag hade nyss blivit klar med en röjning på 5 ha där det var planterad gran, jag hade lämnat al, björk och asp där jag ville ha dem i de fall jag såg vackra björkar som såg ut att klara sig från att älgbetas så kanske jag faktiskt gav den företräde framför en av de planterade granarna som fick stryka på foten.
Jag var väldigt nöjd med resultatet, men fick en schock något år senare när röjningsverktyget visade på mitt "stora röjningsbehov där jag hade röjt"
Var då på en sammankomst som Skogsstyrelsen hade kallat till i Bollnäs där de skulle prata om kartverktyget "Mina Sidor" När jag tog upp det där om röjningsverktyget så hade jag tur för han som ledde samankomsten hade medverkat vid framtagandet av det. Han sade då att de ej tog någon hänsyn till björkar som jag lämnat som huvudstammar.

PS det går i vissa fall aldeles utmärkt bra att vara utbo med 760 km till skiftet, vet det för att så har mitt skifte skötts i 65 år med mycket stor egen insats, först mest av far och sedan jag. Men numera efter pension endast 5 km till skiftet de senaste 5 åren. Med avsende på att så många på skogsforumet pratar om utbor som om att dom knappt vet var skogsskifterna ligger, DS

Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

syre  
#733980 Lars Lundkvist har inte förstått frågan. Vi är under allvarlig attack från miljörörelsen och måste agera och att begränsa hyggesstorleken är ett verktyg.
Bondeskogsbruket behöver knappt ändra sig alls åtmindstonde inte i södra ändan av Landet, men jag är trött på att få stå till svars för bolagens och Sveaskogs härjande med väldigt liten variation i sina skogsbestånd.

Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Lars Lundqvist SLU  
#733991 … och @syre har inte förstått att det inte är hyggesstorleken som skapar bristen på variation utan brister i naturhänsyn och brister vid den röjning och gallring som följer. 1960-talets synsätt hos ledande skogsbrukare inom bl a dåvarande Domänverket och Skogsstyrelsen lever kvar, trots att vi numera vet att dom hade fel.

Kunskap vinner alltid, i längden.

Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

rokon  
#733992 Jag vill inte alls ha någon maxtak för hyggesstorlek, för de som i så fall sätter det i pränt har inte en aning om hur olika förhållandena kan vara.
Vad jag är glad över att ha en granne som har ett skifte på ca 200.000 ha där jag ligger som en ö i Sveaskogs jätteskifte med mina 243 ha om jag räknar med en tjärn och impediment. Jag vill sköta mitt med avsende på hur bestånden ser ut, vad gäller utbredning, ålder mm.
De 5 ha jag talade om att jag röjde i mitt förra inlägg ligger på den mark jag fick köpa till av Sveskog år 2009, då jag redan hade ett skifte där. Där har sveaskog tagit mycket bra hänsyn då de avverkade, lämnat många äldre rätt grova sälgar även grövre asp och en del grövre björk, planteringen av granen gjordes 2001.
Och dessa 5 ha ligger nu på mitt, men hygget var säkert 20 ha eller mer samt med ett annat rätt stort hygge med några års skillnad i ålder gränsande. Så visst är det stort och man har haft en känsla av fjäll med bra sikt mot bortom liggande bärg.
Ett fantastiskt bra produktionsområde att bedriva skogsbruk i, med många större entreprenörer både vad gäller lastbilstransporter och grus timmerbilar och grupplastare samt skördare och skotare. De jag har nyttjat hintiintills är Sveaskog, och de kan sin sak!
Min gran går tex till Älvsbyhus, Massaved till Smurfit Kappa, osv.
Och det behövs husbyggnationer här i Norrbottens län, för det är väldigt stora satsningar som ligger i piplinen vad gäller malmbrytning, samhällsomvandling, och stålverk samt vätgasfabriker.
De som söker arbete och bor i södra delen av landet kommer om allt faller väl ut och ej stoppas av Cementbrist och överprövningar och underkännande av 5000 sidors inlagor som inför miljöprövning som för Cementa har stora möjligheter att finna jobb här uppe i en region som är bidragande vad gäller produktion och skatteintäkter till samhället.
Skall det punkteras så får vi nog ett samhälle med allt svårare motsättningar i vårt land med stigande arbetslöshet och fattigdom.
Var positiv!

Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Badbollen  
#733994 Tja, miljöpartisten Rebecka Le Moine lobbar inom sitt parti för att strama åt hyggesstorleken till maximalt två hektar. Vidare lobbar hon för att ved ska klassas som fossilt och koldioxidbeskattas på samma sätt som kol och olja. Källa: https://www.theguardian.com/environment ... -the-earth

Och som sagts här ovan: det finns behov av förbättringsarbete i röjning och gallringsfasen. Spara lövgrupper, gamla träd, RASE osv.

Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733999 Vi kan inte lägga oss platt för den mest extrema aktivisten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

isteskog  
#734001
Badbollen skrev:Tja, miljöpartisten Rebecka Le Moine lobbar inom sitt parti för att strama åt hyggesstorleken till maximalt två hektar. Vidare lobbar hon för att ved ska klassas som fossilt och koldioxidbeskattas på samma sätt som kol och olja. Källa: https://www.theguardian.com/environment ... -the-earth

Och som sagts här ovan: det finns behov av förbättringsarbete i röjning och gallringsfasen. Spara lövgrupper, gamla träd, RASE osv.

Ska man ta henne på allvar? Undrar hur samhället skulle se ut om såna som hon fick bestämma? 👎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).