Avverkning (slutavverkning)

Maxtak för hyggesstorlek?

48 inlägg 7879 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Sjögården  
#734002
syre skrev:Lars Lundkvist har inte förstått frågan. Vi är under allvarlig attack från miljörörelsen och måste agera och att begränsa hyggesstorleken är ett verktyg.
Bondeskogsbruket behöver knappt ändra sig alls åtmindstonde inte i södra ändan av Landet, men jag är trött på att få stå till svars för bolagens och Sveaskogs härjande med väldigt liten variation i sina skogsbestånd.

Delar din uppfattning , Syre, för södra Sverige är inte striden om att få ta stora hyggen den viktigaste att vinna.
Man måste välja sina strider… 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

Sjögården  
#734003
isteskog skrev:
Badbollen skrev:Tja, miljöpartisten Rebecka Le Moine lobbar inom sitt parti för att strama åt hyggesstorleken till maximalt två hektar. Vidare lobbar hon för att ved ska klassas som fossilt och koldioxidbeskattas på samma sätt som kol och olja. Källa: https://www.theguardian.com/environment ... -the-earth

Och som sagts här ovan: det finns behov av förbättringsarbete i röjning och gallringsfasen. Spara lövgrupper, gamla träd, RASE osv.

Ska man ta henne på allvar? Undrar hur samhället skulle se ut om såna som hon fick bestämma? 👎

Den aktivisten har lyckats få EU kommissionen att tro att svenskt skogsbruk är jämförbart med Brasiliens regnskogsavverkning så nog har hon inflytande, alldeles för mycket, men vi måste ändå ta tokigheterna på allvar.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Maxtak för hyggesstorlek?

dotcom  
#734017
Lars Lundkvist har inte förstått frågan. Vi är under allvarlig attack från miljörörelsen och måste agera och att begränsa hyggesstorleken är ett verktyg.
Bondeskogsbruket behöver knappt ändra sig alls åtmindstonde inte i södra ändan av Landet, men jag är trött på att få stå till svars för bolagens och Sveaskogs härjande med väldigt liten variation i sina skogsbestånd.


Jag håller med dig i andra stycket, men inte i första. Att bemöta kritiken genom att hitta på åtgärder för att lindra den känns fel. Jag har varit i skogen sen slutet på sjuttio om man inkluderar tiden som plantsättare och skogsbruket har tagit stora och fantastiska, nödvändiga och konkreta steg mot bättre hänsyn. Vi ska vara stolta över det, inte stå till svars för gammla synder eller nutida undantag, kanske av nöd tvungna. Det finns säkert områden där vi kan förbättra oss, men då ska det vara grundat på evidens och kunskap. Det kan nog finnas delar där vi borde tänka om också, där hänsynstänket inte ger utdelning motsvarande förväntning eller blivit kontraproduktivt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).