Avverkning (slutavverkning)

Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet?

35 inlägg 12321 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735878 Snörik vinter när man anmäler ?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735887 Hinner du inte hugga är det skit samma. De kan ju kolla när fasen de vill innan du avverkat.

Användarvisningsbild

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

Sjögården  
#744886 Läste i ATL att kammarkollegiet överklagat domarna som kom före jul om artskyddsförordningen och ersättning till skogsägarna om man drabbas av stoppad avverkning på grund av fynd av skyddsvärda arter.
Osäkerheten fortsätter.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

p till p  
#786662 Miljöbalken 12.6 Konstigt att det inte varit någon debatt om att i miljöbalkens överskrift står det: andra avdelningen. 7kap skydd av områden 8kap. bestämmelser om skydd för biologisk mångfald där borde väl nyckelbiotoper hanterats. Var står det något om skogsavverkning i 12.6 borde snarare kunna stoppa jordbruk. Jag har inte heller sett någon debatt om vad avsiktligt betyder.

Avatar Fallback

Re: Statistik: Hur många avverkningar påverkas av artskyddet

TD.  
#786748 Kanske det?. Men det står även " och annan verksamhet" bakom jordbruk. Antar att det är skogsbruk?

Läste något annat intressant i kapitel 3. Fjärde paragrafen sista stycket.

Skogsmark som har betydelse för skogsnäringen skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra ett rationellt skogsbruk.

Har inte sett någon diskussion om vad "så långt som möjligt" innebär. Vet någon? Jag tolkar den som att det är Skogsvårdsstyrelsen som måste hjälpa mig med åtgärderna. Utopi?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).