Avverkning (slutavverkning)

Ångrat en avverkning?

93 inlägg 39307 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Sjögården  
#733854 Har röjt idag och snubblat över 20 år gamla evighetsträd som ligger och gör nytta fortfarande.
Inte gör det mig något.
Men de som står lite snett och gungar när det blåser är det inte så kul att röja under..
Men mycket biologisk mångfald finns det.. 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Milo  
#735321
Lisa Röstlund skrev:Hej!
Jag heter Lisa Röstlund och jobbar normalt som reporter på Dagens Nyheter men skriver just nu en bok om den svenska skogsnäringen.
Jag har pratat med flera som beskriver hur virkesköpare från bolag kontaktar oerfarna skogsägare om att avverkning bedöms brådska av olika anledningar, och exempel på där skogsägare efteråt känner att beslutet gått för fort och gett lite pengar.
Har du erfarenhet av det här, eller känner du någon som varit med om det? Pratar gärna i så fall, öppet eller anonymt. Jag finns på: 072-2415480 eller lisa.rostlund@dn.se...

Hej, har avverkat skog i år, hade vi vetat det vi vet nu så hade vi aldrig tagit ner skogen. Vi anlitade ett lokalt företag i Arvika, och det visade sig vara ett stort misstag. Dom totalvägrade att lämna ut skördardata till oss, virket fick ligga kvar tills det var helmurket. Blev äntligen hämtat men vi har förlorat ett stort värde. Så det är varningsflagg för Forimp i Arvika.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

källefall8  
#735322 Vad hade ni kommit överens om när ni gjorde upp affären? Vad står i kontraktet?

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Milo  
#735325 Bästa pris på timmer och rörligt på massaveden, fick be om kontraktet eftersom vi inte fick något först. Även ekonom har titta på detta och det är mycket lågt för en slutavverkning. Så vi känner oss lurade det blev ett netto på 214 kr/fub skulle legat en bra bit över 300kr/fub. Dom har även sagt att dom inte vill att vi kontaktar dom mera. Har även kontakt med jurist också. Det hör också till att dom inte reparerat skadorna efter sig i skogen +att vi inte fått avdrag för felaktig röjning. Sådana här aktörer ska inte vara på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Camaro1969  
#735331 lisa röstlund försvann nog...

vore intressant att se ett öppet svar från henne till lars lundqvist

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735353
Milo skrev:
Lisa Röstlund skrev:Hej!
Jag heter Lisa Röstlund och jobbar normalt som reporter på Dagens Nyheter men skriver just nu en bok om den svenska skogsnäringen.
Jag har pratat med flera som beskriver hur virkesköpare från bolag kontaktar oerfarna skogsägare om att avverkning bedöms brådska av olika anledningar, och exempel på där skogsägare efteråt känner att beslutet gått för fort och gett lite pengar.
Har du erfarenhet av det här, eller känner du någon som varit med om det? Pratar gärna i så fall, öppet eller anonymt. Jag finns på: 072-2415480 eller lisa.rostlund@dn.se....

Hej, har avverkat skog i år, hade vi vetat det vi vet nu så hade vi aldrig tagit ner skogen. Vi anlitade ett lokalt företag i Arvika, och det visade sig vara ett stort misstag. Dom totalvägrade att lämna ut skördardata till oss, virket fick ligga kvar tills det var helmurket. Blev äntligen hämtat men vi har förlorat ett stort värde. Så det är varningsflagg för Forimp i Arvika.

Finns en tidigare tråd om Forimps agerade vid avverkning. Skogsägare runt Arvika bör varnas :-x
Drivningskostnad

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Milo  
#735371 Håller helt med dig, sådana aktörer ska inte vara på marknaden.vi kommer driva det här vidare.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Josephine  
#735432
Lars Lundqvist SLU skrev:
jannee skrev:Därtill har man detta ofog med de s.k. evighetsträden som ska lämnas vid en avverkning.
När nästa eller nästnästa oväder inträder blåser de bara omkull - till vilken nytta sparades de?

Isteskog har helt rätt.
När evighetsträden blåser omkull blir de grov död ved som bryts ned väldigt långsamt och som har stort värde för en del arter under närmare ett sekel framåt. När du hugger dom så utarmar du beståndet och plockar bort möjligheterna att gynna biologisk mångfald.
Din "evighet" verkar inte vara så lång..?


Sant, har jag också läst. De värdefullaste träden för en skog är de som ligger och förmultnar på marken! Så miljöcertifieringen där ett antal procent död ved ska lämnas kvar är jättebra. Enda kruxet skulle vara brandfara under torka, men det kanske man kan hitta andra lösningar till?

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735450 Liggande ruttnande träd brinner knappast. Inte med någon större intensitet i vart fall. Stående döda träd brinner som facklor.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

barbarossa  
#739744 Inte ångrat men visst känner man vemod.det är väl bara sunt när man bryr sej.min senaste slutaverkning på totalt ca 4.5ha i olika figurer.blit plantering av gran och överväger sådd av tall på en figur där det är mager mark och tokiga älgar

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Sjögården  
#739894 När man hör hur grannarna får sin sparade slutavverkningsskog stoppad från avverkning på grund av fynd av knärot,talltita och mycket annat är jag ärligt glad över att min gamla skog är ersatt av ny växtlig skog som garanterat inte ger några nya fynd i Artportalen inom många års horisont.
Njuter av mina ungskogar som till och med lagrar in duktigt med koldioxid varje år då förrådet ökar trots mycket gallring.
Artskyddsförordningen, fågeldirektivet och art och habitatdirektivet leder just nu skogsbruket i mitt område till en omöjlig situation.
Och då är vi bara i början av vad engagerade företrädare för naturvården har i sin väl genomtänkta strategi.
God Jul på er alla.. 😉

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

jannee  
#739908 Visst är man ändå lite nostalgisk när man går längsmed skogsvägarna och minns en del träd man klavade som liten grabb.
Minst sagt blandskog och storleken varierade enormt.
I dag står det visserligen återigen skog, och då ren gran och enhetligt, och när jag går igenom med barnbarnen finns det inget intresse om att klava något enskilt träd eftersom alla ser mer eller mindre likadana ut.
Landskapet har utan tvivel blivit betydligt tråkigare, får verkligen skylla mig själv :oops: , men det är ändock den bistra verkligheten.
Nu på gamla dagar ångrar jag mig att jag inte satsade mer på blandskog när jag planterade i början av 70 talet.
Då skulle man planta MINST 2500 st/ha, rena vansinnet.
I dag sätter jag MAX 1500/ha och de som dör ut få göra så, självföryngring av andra trädslag får i så fall komplettera.
Luckor blir det, det fina med dessa luckor är att träd i luckans närhet oftast utvecklas bättre, blir lite mer nyanserad skog.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740489 Jag har manuellt slutavverkat lite drygt ett halvt hektar de senaste fem vintrarna i syfte att spara ihop kontantinsats för att köpa ett grannskifte av en äldre man. Helt muntligt löfte.
I somras möttes jag av ett hånflin och gubben meddelade att han ändrat sig. 👎

Jag tröstköpte några hobbybilar för hälften av pengarna jag inte längre behövde, men det känns fortfarande inte bra.
Nya Ofa Tapio broddkedjor har jag tydligen också köpt till ingen större nytta.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

tallen100  
#740561
D Brown skrev:Jag har manuellt slutavverkat lite drygt ett halvt hektar de senaste fem vintrarna i syfte att spara ihop kontantinsats för att köpa ett grannskifte av en äldre man. Helt muntligt löfte.
I somras möttes jag av ett hånflin och gubben meddelade att han ändrat sig. 👎

Jag tröstköpte några hobbybilar för hälften av pengarna jag inte längre behövde, men det känns fortfarande inte bra.
Nya Ofa Tapio broddkedjor har jag tydligen också köpt till ingen större nytta.

Gubbj**el😳 🤬

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Sjögården  
#740584
D Brown skrev:Jag har manuellt slutavverkat lite drygt ett halvt hektar de senaste fem vintrarna i syfte att spara ihop kontantinsats för att köpa ett grannskifte av en äldre man. Helt muntligt löfte.
I somras möttes jag av ett hånflin och gubben meddelade att han ändrat sig. 👎

Jag tröstköpte några hobbybilar för hälften av pengarna jag inte längre behövde, men det känns fortfarande inte bra.
Nya Ofa Tapio broddkedjor har jag tydligen också köpt till ingen större nytta.

Det kunde varit värre , var det inte sju år Jakob arbetade för att få sin Rakel och istället fick systern Lea..
Ibland blir man lurad och det är bara att bita ihop och gå vidare… 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).