tis 02 nov 2021, 15:16#733845
Lisa, ställ frågan, vartill har skogsägare sin skog.
Varför gör den si och så.
En del har säkert skogen som rekreationssysselsättning.
Andra driver den rent affärsmässigt.
Sedan finns det många som gör både ock.
En stor grupp är jägare och vill "sköta" sin skog på ett sådant sätt att viltet trivs bra.
Denna grupp missköter ofta sin skog - då i mitt tycke.
Många skogsägare driver/sköter skogen som en bonde sköter sina åkrar = maximal avkastning till minst kostnad.
Det är tydligen denna grupp som hatas av miljövänner/biologer och stadsbor = folk som intet begriper.
Bor man på fastigheten vill man oftast ha grönska dock kanske inte barr runt husen, däremot vill man oftast nyttja de förutsättningar som ges för en god produktion.
Ingen säger ingen vill väl avverka i förtid, dock kan man tvingas till detta då just p.g.a.olika myndigheters orimliga krav.
T.ex har man möjligheter till att "odla" upp ett vackert ädellövsbestånd måste man vara medveten om att man låser upp sig på en obestämd framtid.
Med den klimatförändring eller i alla fall förändrat väderläge har nog många av oss tvångsavverkat, just för att rädda det som räddas kan.
På en riktigt god bonitet kanske man vill vänta till tillväxten ordentligt avtar, dock kommer då en del timmer att bli övergrovt,= sämre betalt och just där kanske man ångrar/eller inte att man slutavverkat.
Därtill har man detta ofog med de s.k. evighetsträden som ska lämnas vid en avverkning.
När nästa eller nästnästa oväder inträder blåser de bara omkull - till vilken nytta sparades de?
Själv avverkar jag dessa INNAN jag gör en hyggesanmälan.