Avverkning (slutavverkning)

Ångrat en avverkning?

93 inlägg 39150 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Robur Clivus  
#733234 Jag tycker iallafall det hade varit intressant om Fredrik och Torbjörn bjöd in Lisa till ett poddavsnitt!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Helproffs  
#733239
Lisa Röstlund skrev:Hej!
Jag heter Lisa Röstlund och jobbar normalt som reporter på Dagens Nyheter men skriver just nu en bok om den svenska skogsnäringen.
Jag har pratat med flera som beskriver hur virkesköpare från bolag kontaktar oerfarna skogsägare om att avverkning bedöms brådska av olika anledningar, och exempel på där skogsägare efteråt känner att beslutet gått för fort och gett lite pengar.
Har du erfarenhet av det här, eller känner du någon som varit med om det? Pratar gärna i så fall, öppet eller anonymt. Jag finns på: 072-2415480 eller lisa.rostlund@dn.se...


Jag kan öppet och ärligt erkänna att jag ångrat en avverkning! Jag var tvungen att göra den för att ekonomiskt komma igenom en skilsmässa, fast egentligen var det att jag gifte mej med en kvinna från huvudstaden som jag ångrar mest 😎

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733241 Instämmer med en del andra att virkesköparen knappast känns som det största hotet. Däremot är det nog många skogsägare som känner sig jagade av de särintressen och aktivister som fått stort utrymme i debatten på senare tid. Det kan nog leda till en och annan inoptimal skogsåtgärd.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

torpöbo  
#733247 En stor anledning till att skog avverkas som inte borde är placering av kapital i skog utan någon känsla för bygden. Ganska vanligt i dag.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Mellberg  
#733254 Som sagt tidigare och bättre, det är tyvärr staten via skogsstyrelsen , länstyrelsen och naturvårdsverket, som hela tiden tvingar av privata skogsägare markområden utan en rimlig ersättning. Bolag eller stiftelser får av någon anledning alltid ersättning i mark, eller rätt att utan förvärvstillstånd köpa upp privatskog.

Sverige är ett fantastiskt land för vissa.............. :mrgreen:

Men kul med en röst utifrån, att göra inlägg på detta forum kan trots allt ge lite ringar på vattnet... =))
Senast redigerad av Mellberg tor 28 okt 2021, 09:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Robur Clivus  
#733259
nisse skrev:Instämmer med en del andra att virkesköparen knappast känns som det största hotet. Däremot är det nog många skogsägare som känner sig jagade av de särintressen och aktivister som fått stort utrymme i debatten på senare tid. Det kan nog leda till en och annan inoptimal skogsåtgärd.


Håller tyvärr med här, har bestånd som jag gärna skulle låta stå minst 50 år till men känner också stressen över att bli av med rådigheten om jag avvaktar, detta är gamla bestånd som min familj vårdat i generationer, är det jag som blir/är den ökända "tredje generationen, Förvärva, Ärva och Fördärva" dock brukar man se en generationscykel som ca 30 år men i skogen får vi nog dubbla det intervalltänket, då är jag 6e generationen som möjligtvis fördärvar något sekels slit om jag följer sunt förnuft.

Jag har varit kritisk och frågande hur de större grannfastigheterna tänker på framtiden när de slutavverkar fina blandskogar/tallskogar och ersätter dessa med homogena granskogar på för torr mark, börjar dock tyvärr inse att det är jag som förmodligen är idioten, även om det strider mot sunt förnuft, framtida barkborreangrepp osv så kommer de sitta på en än mer värdefull resurs med produktiv mark som får brukas. Vet inte om jag har mage att själv slå in på detta spåret utan hoppas ändå att sunt förnuft ska segra.

Ett ödmjukt uppslag till Lisa, prata med privata skogsägare om hur våra drivkrafter ser ut, vad har vi för mål med vår skogsskötsel, vilka risker ser vi, hur önskar vi hantera ekologi, biologisk mångfald och generationsöverlämnanden.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

JörgenO  
#733262 Läs mer om ”journalisten”
https://enskede.vansterpartiet.se/tag/lisa-rostlund/

https://www.dn.se/sverige/studio-dn-25- ... -tidigare/

Hon är 100% Aftonbladsvänster även om hon nu är på agendasättande DN. Där har hon skrivit en hel del om skog. Och hennes/DNs agenda om detta är tydlig (om jag skall uttrycka mig milt).

Att svara/beblanda sig med henne är som att jonglera med spotttkobror.

Mitt tips i all välmening👍

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Robur Clivus  
#733263 Får passa på med ytterligare en okynnes post när Lisa berikar oss på skogsforum med sitt besök i vår interna filterbubbla, ett intressant "gräv" hade varit att titta på hur de stora skogsbolagen säljer av sina naturvårdsavsättningar, till vem och varför: #"privatpersoner", #Svågerpolitik, #WinWin, #pengarunderbordet. Fredrik Reuter - Antal privata skogsägare och enskilda skogar minskar
Märkligt? Eller kan det finnas en arbitrage-affär här? Köp något som är bokföringsmässigt värdelöst för skogsbolaget, bolaget får en intäkt på något som är "värdelöst", nya privata ägaren lämnar in avverkningsanmälan men blir nekad avverkning, staten ersätter till 125% marknadsvärdet. Stora skogsbolaget kan köpa ny produktiv mark på öppna marknaden och bättra på sin oligopolställning (Se tidigare bifogad tråd som referens). Tjänstemännen i topphierarkin får gissningsvis payback i lämplig ospårbar form från den stackars "privatpersonen" som råkade köpa marken som visade sig ha höga naturvärden, men staten räddade tack o lov denne från ekonomisk ruin. #DetÄrFamijeskogsbrukarnaViVillÅt.

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Sjögården  
#733271
Lisa Röstlund skrev:Hej!
Jag heter Lisa Röstlund och jobbar normalt som reporter på Dagens Nyheter men skriver just nu en bok om den svenska skogsnäringen.
Jag har pratat med flera som beskriver hur virkesköpare från bolag kontaktar oerfarna skogsägare om att avverkning bedöms brådska av olika anledningar, och exempel på där skogsägare efteråt känner att beslutet gått för fort och gett lite pengar.
Har du erfarenhet av det här, eller känner du någon som varit med om det? Pratar gärna i så fall, öppet eller anonymt. Jag finns på: 072-2415480 eller lisa.rostlund@dn.se...

Hej Lisa
Det är bara bra att du skriver om skogsfrågorna med olika aspekter på skogsbruket belysta.
Jag har mött många skogsägare som har haft beslutsångest inför en kommande avverkning.
Det är jobbigt att förändra landskapsbilden så snabbt och ibland går man och tänker väldigt länge, vilket oftast är bra.
Detsamma gäller faktiskt också gallringar när man har skött sina ungskogar försiktigt och det anländer en stor stickvägsgående skördare och vandrar in i förstagallringen med rätt breda vägar.
Där det gått för fort är det ofta så att man hittat pågående angrepp av granbarkborre på grannfastigheten och man försöker se till att det blir avverkat innan angreppen blir för stora.
Om det brister någonstans är det oftast att man inte har kunskap om vilka åtgärder som behöver göras och ekonomin i dessa.
Tydligheten i vad man vill ha gjort och vilket resultat man vill ha är nog inte 100 %överallt.
Missförstånd kring vägarnas skick kan leda till att mycket av nettot går till att rusta upp skogsbilvägen före och efter avverkningen.
Sammantaget tror jag inte många ångrar avverkningarna i efterhand men man förstår vad man kunnat gjort annorlunda.
Upplever man dessutom att man gjort en dålig affär när det kanske är en av de största i ens verksamma liv som skogsägare så kan man nog uttrycka besvikelse.
Mvh Sjögården

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

skogshare  
#733274 @Lisa Röstlund, heder till dig för att du nyfiket och förhoppningsvis förutsättningslöst vill söka svar hos dem som ytterst berörs -illa- av den infekterade och i stor utsträckning osakliga och känslostyrda debatten i bl.a. DN och Bryssel, om skogens/skogsbrukets roll för klimatet och den biologiska mångfalden. Framför allt gäller det frågan om vad som är att föredra - ett hyggesfritt skogsbruk eller ett så långt som möjligt ståndortsanpassat trakthyggesbruk. Här hänvisar jag bara till två aktuella debattinlägg av Lars Lundqvist, som jag tror att flertalet av oss i detta forum ställer sig bakom. Såväl klimatnyttan och den biologiska mångfalden som skogsnäringens lönsamhet, utan vilken de andra målen faller platt, skulle vara betydligt bättre betjänt av en saklig och konstruktiv debatt från alla debattörers sida, där man lyhört tar till sig av kunskapen från de erkända forskare vi har inom respektive område i stället för att konsekvent och raljerande ifrågasätta deras integritet och lojalitet. Slutligen finns dessutom all anledning att förvänta sig en betydligt sakligare och professionellare inställning till den aktuella problematiken från EU-kommissionens sida. Lycka till!

Det bör ligga i allas intresse att uppamma en optimal, global skogsproduktion -med vederbörlig hänsyn till den biologiska mångfalden- som krävs för att globalt möjliggöra framför allt en radikalt ökad, klimatsmart byggnation med trä - både massivt trä och träfiberbaserat skivmaterial.


( I DN.se/ifrågasatt skriver jag som Thomas Åkerblom )

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733278 Kan bekräfta inläggen där man hört eller vet sådana som avverkat mot sin skötselstrategi.
Jag avverkade ett mer än 20 ha sistagallrat tallbestånd. En pensionsförsäkring, som man brukar kalla det. Eller bra hustimmer (klangfura) när barnen kanske ska timra nåt åt sig här framöver. Avsikten var att spara/ överhålla tills vidare. Kanske inte det skulle bli avverkat och torrt till mitt kistvirke om man lever 30 år till.

Länsstyrelsen skrev i nutid en glättig rapport på över 200 sidor som tagits fram under flera år som heter "Grön infrastruktur". Det är bara "experter" som deltagit i arbetet. I noterna ser man "papper" som tagits fram på möten och konferenser under många år. Det är mycket långsiktiga arbeten, det kommer betyda mycket förändring då det stakar ut fokusområden och prioritet. Detta sker i praktiken helt undanskymt från offentlig debatt, publicitet eller kritik från kommande berörda enskilda.
Grön infrastruktur är ett begrepp som betyder att man på länsnivå tittar på i detta fall Dalarnas karta förminskat till ca A4-format med befintliga naturvårdsavsättningar markerade.
Sätter man den kartan på väggen på andra sidan skrivbordet på Lst, tar av luppglasögonen och kisar lite så är det tätare med avsättningspixlarna i vissa områden.
Då ringar man in dessa och säger att man har ett framtidsprojekt att skapa grön infrastruktur i dessa områden. På detta vis har man skapat kartor med kanske 2-4 gånger större skyddade arealer än idag.
Det blir trygga jobb till både guldklocka och pensionsåldern på Lst det.

Lst ska koncentrera insatserna till att sammanbinda och sammansmälta områden för att skapa spridningskorridorer osv. Egentligen ser man vad man tänker då man inte kan vänta med Fjällreservatet på 100 mil. Det är i princip Sveriges nationalpark man suktar efter.
Utsugningen av bönderna tar aldrig slut. Det finns ju säkert 20-50 heltidsanställda, vad vet jag, som är skattefinansierade som gör detta året runt.

Har man en skogsbaserad pensionsförsäkring som man tänker överhålla fastän det nu är avverkningsmoget, är skogsbonde och marken ligger intill ett par befintliga reservat/avsättningar. Ja, då avverkar man. Så nu blev det gjort.

Människor som är fått akut betångest (betongångest) tycks sedan 30-40 år tillbaka identifierat skogen som något man ska döva sitt samvete eller stadströtthet med. Ofta på osakliga grunder. Man kan bortse från vetenskapliga fakta om det talar emot sin idealbild. Och man ger sig på familjeskogsägare. Isabella L. sa i riksdagens talarstol att skogen är för viktig för att kunna ägas av enskilda. Nu snackar vi stora landet i öster för 40 år sedan, i tankegodset.

Det är sannolikt en icke obetydlig del otrygghetshyggen som kommer till idag och det är tyvärr helt befogat, för följer man den hushållningskultur som finns på landsbygden och bottnar i släktträdens rotsystem, då får man ett brunt kuvert i lådan. Så är det bara.
Jag fick ett nyligen. Men det är ju kanske 10 år sen senast som man straffades för att man har naturvärden, så det var dags nu igen. Nya bestånd växer in till naturskog, håller rödlistade arter eller ska av andra behjärtansvärda ändamål ställas under statens skötsel. För staten behöver sköta mer och mer av vissa sina konfiskationer, annars försvinner det naturvärde som fanns när anspråket gjordes.

Det är en litet antal individer som har blivit ett vänstermycel i samhällskroppen.
Om politikens majoriteter någonsin vaknar till och rimlighetsmässigt anpassar främst miljöbalken samt sedan nedjusterar den stora grupp anställda eller annars avgifts- och medlemsavgiftsutsugande särintressesbröt som har skogs-, vatten- och klimatsysslor som födkrok, ja då kanske det blir nåt mer ärorikt resultat. Finland får ju mer gjort med mindre jävelskap uppifrån.
Svenskar som inte bryr sig om sitt land och befolkning är ju till och med i Bryssel och drar ner Sveriges största nettoexportintäktskälla i skit som förhoppningsvis kommer tvättas bort snart nog med nåt slags "vad-dumma-vi-var-pudling" av det ofantligt outtömligt vackra och rika Sverige som har råd med allting som betalas med andras pengar.
Stockholmsstyret med tillhörande huvudkontorskapitalister är egentligen sämsta sortens kolonisatörer av bönder och samer.

Råd 1.
Ta 10 största skogsägarna i Sverige och sätt dom vid ansvarstagande politikers bord och diskutera vad som kan vara en "lagom" nivå under 25-50 år framöver. De kommer gilla det om man lovar att inte ha aktivister på politikerstolarna.

Råd 2.
Försök minska kokainutsläppen i Östersjön genom Henriksdals- och Käppalaverken först istället. Då kanske vi får bättre resultat av allting i detta dikeskörda vänsterprojekt som man tvingas leva i.

Tyckte jag idag.

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

isteskog  
#733281 Bra skrivet, Orsa!
Men det där med kokainutsläppen i Östersjön förstod jag inte?

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

torpöbo  
#733299 Intressant artikel o skogsaktuellt gällande svt's sätt att vinkla i programmet "slaget om skogen". https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... garna.html

Användarvisningsbild

Re: Ångrat en avverkning?

Sjögården  
#733301 Mycket bra skrivet i Skogsaktuellt.
Det gäller nog att vi står stadigt i diskussionen.
Tyvärr är det många debattörer och aktivister som inte förstår vad och vem som betalar välfärd och bekvämlighet… 😉

Avatar Fallback

Re: Ångrat en avverkning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733321 Läser man artikel i Skogaktuellt så förstår man att journalister är ett opålitligt folkslag 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).