Avverkning (slutavverkning)

Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

38 inlägg 9581 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Bosse1  
#733793 När plankan kostar 10000kr/m3 och råvaran är gratis sågas det snart i varenda buske 👎 👍 👎 👍

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733796 Ja, då kan man gå samman med några andra, satsa pengar och köpa in virke för att såga och tjäna storkovan.

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Robbie  
#733917 Borde inte svenska skogsindustrin va föremål för granskning av eu-kommissionen och inte bara massaindustrin?

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Värmlänning  
#733922
Robbie skrev:Borde inte svenska skogsindustrin va föremål för granskning av eu-kommissionen och inte bara massaindustrin?

Nej?

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Robbie  
#733927 Nått lurt är de i alla fall. Sen om det är skogsindustrin, markägarstrukturen eller bara råvarutillgången. Oavsett så är det något som utmärker sig i Sverige och som gör att virkespriserna inte speglar Europa, och framför allt Finland mer.

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Bosse1  
#734063
Mangan skrev:Ja, då kan man gå samman med några andra, satsa pengar och köpa in virke för att såga och tjäna storkovan.

Jag rullar på en stock och inväntar virkessvackan %%-

Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Älgfoderodlare  
#734080 Nu är väl inte prisutvecklingen i Sverige så svår att förstå, om man vet hur marknadskrafter borde fungera bäst. Ett överuttag i gallringar, som de flesta i princip ger bort gratis till både massaindustri o klensågverk, är väl ett svar så bra som något !
Har just lyssnat klart på två avsnitt av "Skogspodden" som intervjuade en Lars- Erik Ivarsson. En person med ett dryga mått i medeltal av den svenska privatskogsägaren. Hans koncept är i mångt o mycket precis som mitt. Han satsar på en framtida kvalitet som han hoppas ska infinna sig o avspeglas i prissättningen.
Den kommer att infinna sig, med digitaliseringen o ett minskat utbud på marknaden av tillgänglig råvara.
Det som är mest intressant, är inte HUR han sköter sin skog. Utan att han är Jägmästare och VARFÖR han gör det !

I andra inlägg, har Prof. Sten Nilsson's art. om "Systemskiftet" i det svenska skogsbruket, ansetts stötande o nervärderats över sitt innehåll. - Ja, jag kan nog inte riktigt hålla med om att vi som privatskogsbrukare ska se det han skriver som något negativt. För i vårt "värsta" scenario", så ser vi ju den ev. nya skogsstrategin från EU, som något skrämmande o inskränkande för privatskogsbruket. I mitt tycke, så är det ju just den begränsande åtgärden som vi behöver få, då vi inte självmant har kunnat reglera o få marknadskrafterna att jobba för oss. Jag ser inte en överstyrning o hot från denna strategi. Den borde ju egentligen vara den väckarklocka om en verklighet, som INTE har funnits under de senaste 30 - 40 åren inom svenskt privatskogsbruk. Den första o primära frågan bör ju vara; - Varför gallrar ni sönder era skogar o skänker bort råvaran till annans förtjänst. Då nettot på slutavverkningen, visar på vad ni då har o inte på vad ni HADE kunnat haft ! Ni kan prata om kartellbildning, prisdumpning, ökade omkostnader för entrepenörer etc. Men utan att förstå, att det är den råvara vi producerar som skapar andras förtjänst som ska värdesättas till vår fördel, via HUR, OM o NÄR vi förmedlar den. Det är då vi har tagit egen kontroll över hur marknaden bör o ska fungera !

En snar framtida virkesbrist hos många bolags egna skogsinnehav, kvarstående eller ökande efterfrågan på marknaden samt ev. EU's nya Skogsstrategi, kan bara bli gynnsamt för den som har skog, med hög stående volym i rätt ålder !
Att avvakta kan aldrig bli fel ! Man får ju bara mer skogsvolym med tiden.
Inget skogsindustrin vill höra. Men för VEM är det man har sin skog ? Inte kan det vara för att ge bort råvaran i gallringar o underminera prisutvecklingen vid slutavverkningen. Via ett systemskifte, borde utvecklingen kunna bli det motsatta; - Minimera de kontinuerliga skogsvårdsuttagen o kostnaderna inom omloppstiden, o dubbla intäkten vid slutavverkning.
Så tänker jag o fler tror jag börjar nog att ta till sig det också. Vi borde ha en privatskogsägarparoll som löd; Mer lön för skogen, ju längre den står, till fleras nytta !

Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Torbjörn Johnsen  
#734105 Enligt Sten B Nilssons artikel om systemskifte i skogen (finns f ö i tråden: Systemskiftet i skogen av Sten B. Nilsson) så skriver han ang vår konkurrenskraft att södra halvklotet producerade några procent av världens skogsindustriprodukter på 50-talet medan man idag står för 50%. I Syd går det att producera 30 m3f med fiber per år i omloppstider på 7-10 år. Nilssons slutsats är att vi måste producera nischprodukter med högt förädlingsvärde baserat på vår långsamväxande råvara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).