Avverkning (slutavverkning)

Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

38 inlägg 9596 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Fredrik Reuter  
#733096 I en sammanställning av olika typer av statistik över tid så visar det sig att det mesta i skogen har en negativ trend. Det enda som står ut är priset på skogsmark som gått upp kraftigt. Med tanke på att skogsägarens lönsamhet minskat tillsammans med skogsindustrins lönsamhet så kan man ställa sig frågan vem skogen egentligen avverkas för idag?

På iskogen.se har vi idag en artikel som tar upp detta: https://iskogen.se/skogsbruk/slentrianh ... es-skogar/

Läs gärna och ge din syn här i tråden.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

TobiasJ  
#733110 Det är en intressant frågeställning...

Man har rätt så snabbt till tanken att man som skogsägare bör få mer betalt för virket än dagens nivåer.

Sen skall man ha med sig att det kommer en morgondag, läggs sågverk/massa industrin ner vid lågkonjunktur, vem skall vi då sälja till ?
Se hur det har gått med skivindustrin som du nämner t.ex.

/T

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733111 Är det inte samma trend inom jordbruket?

Bara att läsa här, många som har andra värden än pengar i första hand när det bedrivs skogsbruk. Jag tror privatskogsbrukets råvaruproduktion kommer att minska framöver, industriägarna får lite till de övriga 50%.

Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Fredrik Reuter  
#733119
TobiasJ skrev:Det är en intressant frågeställning...

Man har rätt så snabbt till tanken att man som skogsägare bör få mer betalt för virket än dagens nivåer.

Sen skall man ha med sig att det kommer en morgondag, läggs sågverk/massa industrin ner vid lågkonjunktur, vem skall vi då sälja till ?
Se hur det har gått med skivindustrin som du nämner t.ex.

/T


Ja, jag tycker också att lönsamheten och tillika rundvirkespriset borde upp. En sak som kan nämnas i denna kontext är att Finland har högre virkespriser generellt. Något som du kan läsa mer om här: https://iskogen.se/skogsindustri/finska ... ent-hogre/

Att skogsindustrin skulle lägga ner för ett högre rundvirkespris är nog en utopi tror jag. Skivindustrin tror jag föll offer för politiska beslut att vi skulle använda mer bioenergi från skogen. Inte för höga virkespriser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Fredrik Reuter  
#733120
Mangan skrev:Är det inte samma trend inom jordbruket?

Bara att läsa här, många som har andra värden än pengar i första hand när det bedrivs skogsbruk. Jag tror privatskogsbrukets råvaruproduktion kommer att minska framöver, industriägarna får lite till de övriga 50%.


Jo, övergripande tror jag du har rätt. Men ändå värt att diskutera och spåna om idéer för att göra vardagen lite bättre. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Badbollen  
#733128 Du/ni skriver
"Tittar man på anställda inom trävaruindustri och massa/papper så fanns det i fjol drygt 56.000 anställda inom denna sektor. År 2007 var samma siffra knappt 72.000. De senaste tolv åren har alltså trävaruindustrin och massa/pappersindustrin (obs, enskilt, inte som stycket innan) tappat drygt 15.000 arbetstillfällen, i procent är detta en minskning med 21 %."

SVT har också tittat på anställda inom skogsbruket och skriver:
"Enligt statistik från EU:s rapport “Agriculture, forestry and fishery statistics” (sid. 94) så har antalet anställda inom skogsbruk i Sverige ökat med drygt 20 procent mellan åren 2008 och 2018"

😀

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Brorsan  
#733132
Badbollen skrev:"Enligt statistik från EU:s rapport “Agriculture, forestry and fishery statistics” (sid. 94) så har antalet anställda inom skogsbruk i Sverige ökat med drygt 20 procent mellan åren 2008 och 2018"

😀


Dom har nog räknat med alla offentligt anställda pappersvändare som också ska leva på skogen.
Men då är det nog mer än 20 procent ökning. :evil: :evil:

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733160 Stoppa rundvirkesimporten, då vänder prisutvecklingen. Alternativt, skaffa oss en regering som bryr sej om medborgarna på landsbygden också och inte bara industrikapitalisterna.
Går det i Finland, så går det här också, teoretiskt sett.

Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Sjögården  
#733167
Fredrik Reuter skrev:I en sammanställning av olika typer av statistik över tid så visar det sig att det mesta i skogen har en negativ trend. Det enda som står ut är priset på skogsmark som gått upp kraftigt. Med tanke på att skogsägarens lönsamhet minskat tillsammans med skogsindustrins lönsamhet så kan man ställa sig frågan vem skogen egentligen avverkas för idag?

På iskogen.se har vi idag en artikel som tar upp detta: https://iskogen.se/skogsbruk/slentrianh ... es-skogar/

Läs gärna och ge din syn här i tråden.

Såg på Skydda skogens facebooksida att denna artikel stöttar miljörörelsens argument för att sluta med avverkningar då de ändå inte tillför något.
För egen del får jag nog säga att både gallringar och slutavverkningar ger ett betydande resultat på sista raden i mitt bokslut. Naturligtvis borde priset på virket vara högre men det kommer inte ske förrän bristen på råvara blir ett faktum.
Att sedan förväntningar om framtida lönsamhet driver upp priserna på skogsmark som inte ger något i plånboken förrän man säljer har egentligen ingen större betydelse förrän just då.
Man skall nog fundera på vem som är mottagare av budskapet innan man skriver.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Fredrik Reuter  
#733170
Sjögården skrev:Man skall nog fundera på vem som är mottagare av budskapet innan man skriver.. 😉


Nej, jag håller inte med dig där Sjögården. Det viktigaste är att vara ärlig, att fakta kommer upp på bordet och att man erkänner när man har fel (vi har ju en fäbless vi människor att typ konstant ha det mer eller mindre). Då kan man förutsättningslöst diskutera förbättringar för en ständigt bättre framtid.

Motsatsen torde vara censur, monopol, osv och det tror jag inte är en väg fram för lönsamheten, även om nu falanger som texten egentligen inte var avsedd för har delat densamma. Det är sånt man får ta i kampen för en bättre vardag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Sjögården  
#733172
Fredrik Reuter skrev:
Sjögården skrev:Man skall nog fundera på vem som är mottagare av budskapet innan man skriver.. 😉


Nej, jag håller inte med dig där Sjögården. Det viktigaste är att vara ärlig, att fakta kommer upp på bordet och att man erkänner när man har fel (vi har ju en fäbless vi människor att typ konstant ha det mer eller mindre). Då kan man förutsättningslöst diskutera förbättringar för en ständigt bättre framtid.

Motsatsen torde vara censur, monopol, osv och det tror jag inte är en väg fram för lönsamheten, även om nu falanger som texten egentligen inte var avsedd för har delat densamma. Det är sånt man får ta i kampen för en bättre vardag.

Det är ju alldeles riktigt, man behöver inte vara överens om allt, kanske inte om något överhuvudtaget..
Åsikter behöver brytas och vändas mot varandra för att frågorna skall utvecklas.
Min poäng är att den produktion av virke som lämnar den här gården är viktig för min ekonomi och också för samhället och sysselsättningen.
Om den inte är det kan den naturligtvis lämnas till naturvården utan att någon förlorar på det.
Och det är där den ideella naturvården har sina argument.
Om det tycker jag inte.. 😉
Senast redigerad av Sjögården ons 27 okt 2021, 08:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

isteskog  
#733173 Om den ideella naturvården skulle betala mig en hyfsad årsinkomst så skulle jag nog kunna tänka mig att bara utöva lite plockhuggning av främst ved och lite timmer för underhåll av fastigheten. 😉

Användarvisningsbild

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Älgfoderodlare  
#733175
Sjögården skrev:" - Naturligtvis borde priset på virket vara högre men det kommer inte ske förrän bristen på råvara blir ett faktum".


Då blir det för mig lite bakvänt, att både klaga på något som man sen bidrar med att minimera möjligheten till ! För det som hänt nu, är ju precis raka motsatsen till vad "Fredrik o Torbjörn" har sagt i princip under hela detta året; "- Håll igen för att söka öka lönsamheten !" Istället har det månad efter månad, visats siffror på hur avverkningstakten ökat.

Åker förbi ett antal sågverk o ser hur deras lager ökar hela tiden. Så snart är en prissänkning här, oavsett hur marknaden ser ut i övriga världen. För med fulla lager, kan ju ändå sågverken såga för att möta den efterfrågan som ändå finns, men ni går miste om att ha kunnat få den prisökning ni så väl önskar.

Jag vet ju varför jag spara skogen för framtiden ! Det kommer att bli brist i framtiden, o när man inte behöver sälja nu, blir därför valet enkelt.
De som har sin största del av inkomsten från sitt skogsbruk, kan man förstå att välja tider med lite bättre betalt. Men det är ju de som ev. INTE hade behövt göra det av det skälet. Som både underminaret möjligheten till bättre betalt för de som måste, men också för att ev. den nya Skogsstrategin verkligen blir beslutad i alla sina delar, via den överavverkning vi nu ser i Sverige. Vilket kommer att göra fler till potentiella förlorare. För vore man det minsta rädd för vilka effekter som strategin kan komma att få för privatskogsbruket, - Ja, då hade ni behövt gjort annorlunda för att minska / mildra det hotet. Men tiden för böner är nog redan passerad är jag rädd.

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733176 Ja, detr väl som med gruvindustrin och kalkbrytningen. Det är så liten del av Sveriges ekonomi. Skogsbruket borde gå utmärkt att lägga ner. 🙃

Avatar Fallback

Re: Allt utom skogsmarkspriserna går ner?

jannee  
#733180 Skogsindustrins andel av Sveriges BNP ligger på cirka 3 procent. Men medan skogsindustrin, mätt i andel av Sveriges BNP, är stabil sedan flera år så växer turistnäringen sakta.
Satsa m.a.o. på turistnäring, det är där pengarna i framtiden finns att hämta.
Har sagt det förut, gör hela Sverige till en stor nationalpark, och då inte bara Norrland.
Lägg även ned jordbruket så slipper vi förstöra Östersjön.
I nationalparker kan vi ej heller nyttja vindkraft, m.a.o. importera "billig" kolel från utlandet.
I nationalparkerna ska självfallet även allt vilt fredas, även då vargen, lon men även järven.
Tror nog att majoriteten av svensk befolkning håller med, men framförallt de som bor i städerna.
Som grädde på moset kommer vi då självfallet också få en enorm kolinlagring - ELLER?
Sköter vi nu allt på rätt sätt går det säkert att få en massa EU bidrag, vilket idag är populärt/självklart för att bara överleva.

Vilka nötter är det som har detta framtidsscenario?
Lyssna på politikerna får du svaret!!!!!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).