Avverkning (slutavverkning)

Rotticka

16 inlägg 5071 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Rotticka

Avslutat-06  
#728928Gokväll, är det någon som vet hur man kan ta reda på vilken sort av rotticka (S eller P) man kan ha infektion av i sina bestånd, finns det något labb man kan skicka prover för analys? Ju mer man läser om rottickan, desto mer inser man att endast vintermånader är den enda rätta tiden för alla skogsvårdsåtgärder.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Rotticka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728941Man ska inte läsa för mycket. Det blir som att läsa en bok om sjukdomar. Snart tror man att man har alla.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728942Bor man söder om Sundsvall och en linje ner mot Mora. Så får man utgå att man har p-formen som är mer aggressiv och infekterar både gran och tall. Ett mini krav bör vara att både gran och tall stubbbehandlas vid gallring. När det är varmare väder än 5 grader. Skadorna på tallen syns inte så lätt som på granen då det är mer skador under mark på finrötter och även pålroten som helt kan bli upplöst.
Tall på finare sedimentjordar och på fd inäga är mest drabbat är min erfarenhet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728969Så om man kör igång manuell gallring i oktober så skall man ha med en blomspruta ut?

#728979Vad ska man ha i sprutan då? Nån sa att Adblue är lika bra som något annat.

alias  
Skogsola skrev:Vad ska man ha i sprutan då? Nån sa att Adblue är lika bra som något annat.

Innehållet i Adbule (30 % urea?) är väl snarlikt urealösningarna (32 % urea?) man körde med på 80-90-talet.

Rotstop finns väl också att dosera i blomspruta, men där är väl svårigheten med hållbarheten på tillredd lösning som jag har förstått det hela.

MVH
Alias

Avslutat-06  
alias skrev:
Skogsola skrev:Vad ska man ha i sprutan då? Nån sa att Adblue är lika bra som något annat.

Innehållet i Adbule (30 % urea?) är väl snarlikt urealösningarna (32 % urea?) man körde med på 80-90-talet.

Rotstop finns väl också att dosera i blomspruta, men där är väl svårigheten med hållbarheten på tillredd lösning som jag har förstått det hela.

MVH
Alias

Vi kör med Adblue i sprutan, funkar bra och är billigare.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#729034Båda AdBlue eller flytande nitratgödsel, är även effektivare mot rotticka än Rotstop, speciellt vid gallring👍. AdBlue är lite överkvalite och kostar mer men annars eksakt samma ämne.

Kväve sänker pHn på kapytan så smittan av någon svamp händer inte.

nilsszzon  
Mangan skrev:Så om man kör igång manuell gallring i oktober så skall man ha med en blomspruta ut?

japp, jag tar med den ut åtminstone, känns bra efter man duschat stubben sen huruvida utfallet blir det ser man väl först i framtiden , jag kör ad-blue med karamellfärg

Hanatorp  
#729236Jag penslar på stubben med en vinkelpensel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729266Spann med adblue och en pensel? Low tech!👍 Funkar det bra tycker du?

#729526Köpte Adblue på macken. Det var inte dyrt och man fick med en liten lustig tratt också. Plåtburk och rödfärgspensel hade jag. Det är inte så omständligt som man kan tro
Det blir inte jättemånga granstubbar per dag om man inte är Hulken. Om det gör någon nytta vet man ju inte.

nilsszzon  
#729588adblue på mack brukar ändå vara betydligt dyrare än på varuhusen eller på pump. så nästa gång du ska shoppa "rotstop" gör det på jula eller liknande =)
den lustiga tratten klarar man sig inte utan om man ska fylla på sin bil från dunken =)

axwell  
nilsszzon skrev:adblue på mack brukar ändå vara betydligt dyrare än på varuhusen eller på pump. så nästa gång du ska shoppa "rotstop" gör det på jula eller liknande =)
den lustiga tratten klarar man sig inte utan om man ska fylla på sin bil från dunken =)

Ja ca 12 kr/l på Jula och Biltema i 5-liters dunk.
Dålig kritik mot Julas läckande förslutning, Biltema har inga recensioner.

Swedol är dyrare men har även mycket större dunkar, då med lägre pris/l.

jannee  
#729626Köp i "lösvikt" på tankställen för lastbilar, sist jag köpte var det 7 kr/liter.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).