Avverkning (slutavverkning)

När blir ett hygge ett hygge?

45 inlägg 11464 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: När blir ett hygge ett hygge?

Lars Lundqvist SLU  
#726979 Skog växer långsamt. Erfarenheten från i princip allt skogsbruk, i hela världen, säger att det kortsiktiga ekonomiska intresset alltid leder till utarmning av skogen i alla avseenden. Tyvärr.

Om du vill spara din skog, gör det. Om du vill bruka den på ett annat sätt. Gör det! SVL ger väldigt vida ramar. Men du får inte hugga sönder skogen för att tjäna maximalt med pengar idag, därför att det drabbar dina barnbarn och deras barn i framtiden.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Robur Clivus  
Lars Lundqvist SLU skrev:Skog växer långsamt. Erfarenheten från i princip allt skogsbruk, i hela världen, säger att det kortsiktiga ekonomiska intresset alltid leder till utarmning av skogen i alla avseenden. Tyvärr.

Om du vill spara din skog, gör det. Om du vill bruka den på ett annat sätt. Gör det! SVL ger väldigt vida ramar. Men du får inte hugga sönder skogen för att tjäna maximalt med pengar idag, därför att det drabbar dina barnbarn och deras barn i framtiden.

Ja, håller med, de kortsiktiga ekonomiska intressena i Brasilien hugger ner Amazonas för att producera Soja som ger bättre nuvärde för den marken. Nu diskuterar vi Sverige och låga SI, "utarmning" avser virkesproduktion gissar jag? En bär och viltkötts kalkyl "skattefritt" slår ut virkesproduktionen även för mina barnbarn, den är ganska konstant vill jag hävda oberoende av ägare. Rovdrift ställer jag mig högst frågande till, om marknaden idag betalar dubbelt värde för skogen än rotnettot per m3sk skulle jag gissa att de som försöker köra rovdrift i Sverige går i konkurs ganska snabbt. Gällande SVL så håller jag nog inte med om att den är så förlåtande utan uppbyggd utifrån att producera bulk till moder Svea, vidmakthåller att den är ett resultat av gammal industripolitik och helt onödig i dagens samhälle. Jag önskar bara frihet, slopa SVL, när jag begår rovdrift på våra lågproducerande bestånd väljer jag att investera avkastningen åt min dotter i något som ger bättre avkastning, kanske köper aktier i Stora Enso som ger 3% direktavkastning och fortsätter få fint viltkött och bär.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#726999 Tycker nog inte skogsvårdslagen är ett bekymmer som den nu är utformad.
Avvägningen mellan naturvård och produktion är väl avvägd och återväxtplikten är nödvändig.
Har inte träffat någon skogsägare som är långsiktig som har känt sig begränsad av den
Artskyddsförordningen däremot är ett stort bekymmer och kan snabbt förändra en värdefull fastighet till ett paradis för den som bara vill njuta av skogen och blir värdelös för den som äger den.
Kan tänka mig att effekten av dagens skogsdebatt blir att produktionen i skogen får backa undan betydligt när nästa förändring av SVL kommer att ske.
Är nog förvånad att att värdestegringen på skog har fortsatt öka med de stora risker som finns för att få stora begränsningar i brukandet framförallt på fastigheter med väldigt mycket gammal skog.
Senaste exemplet i närheten är en skogsägare som fått 27 ha slutavverkning stoppad för en osäker framtid.
Där fick han belöningen för att ha varit sparsam med sin skog.. 😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Robur Clivus skrev:"utarmning" avser virkesproduktion gissar jag? En bär och viltkötts kalkyl "skattefritt" slår ut virkesproduktionen även för mina barnbarn, den är ganska konstant vill jag hävda oberoende av ägare.

Nej, en sönderhuggen skog är sämre än både orörd och välskött skog på nästan alla sätt.

En lag måste hantera alla sorters skog, från högproduktiv granskog i södra Sverige till näringsfattiga tallhedar i nordligaste Sverige. Olika sorters skog, marker och trädslag reagerar delvis olika på hårda exploaterande huggningar. Bördiga marker klarar sig oftast hyfsat på sikt, men även där beror det på förutsättningarna. Ett exempel: Blandskog tall-gran med mycket kråkris där tallen huggs ut låser sig ofta eftersom kråkris hämmar både föryngring och tillväxt genom allellopati.

Att fastighetspriserna just nu är sådana att man får mer betalt för virke om man säljer fastigheten än om man avverkar och säljer virket är inget som lagstiftningen bör ta hänsyn till. Fastighetsmarknaden svänger upp och ner, men åtgärder i skogen får konsekvenser i många decennier eller rentav ett sekel.

Användarvisningsbild

Monark1954  
#730262 Bedriver kontinuitetsskogsbruk sen 80 talet i östra Jämtland. Egentligen principen naturkultur. Gynna de bästa träden med värdetillväxt och avverka de som ekonomist har för låg värdetillväxt. Lämna naturhänsyn som evighetsträd mm. tar jag för givet.
Köper man sönderhuggen skog eller ej gallrade långa tändstickor så får man börja om med ett hygge.
Förhåller mej till skogsvårdslagens 0,5 ha och §5 där grundytevägd medelhöjd och volym/ha finns i ett diagram. Att tabellen saknar forskningsunderlag vad jag vet får man förbise ifrån. Andel skog yngre än 20 år kan bli ett problem om du anser att det är en skiktad tallskog högre än 20 m med granunderväxt men skogstyrelsen anser det är ett kalhygge. Ovanstående bör regleras bättre, jag vågar ta en strid men det gör nog inte alla. Har ännu inga problem med skogsvårdslagen.
Alt 1 är att slutavverkningsanmälan innan gallring om man misstänker hamna under §5.
Alt 2 är att "gallra" och vid förfrågan svara att det är en succesiv utglesning av tallskärm.
Använder grundyta ca 10 som ett riktmärke när jag stämplar eller i traktdirektiv. Där jag kontrollmätt efter gallring hamnar jag ofta strax ovan §5.
Någonstans kring grundyta 10 eller lägre upplever jag att man måste ner till för att få återväxt.
Det kan givetvis uppstå en lucka. Då får man se om det redan finns återväxt eller åtgärda med den metod man tror på.
Grönrisplantera eller markbereda och så tall och plantera glest med gran.
Sen gör jag tvärsemot Skogsstyrelsen säger. Jag bedriver kontinuitetsskogsbruk i tallskog det går utmärkt men de säger att det inte går.
De få rena granavdelningar jag har, har jag slutat med sena gallringar. För hög risk för stormfällning.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Monark1954 skrev:Alt 2 är att "gallra" och vid förfrågan svara att det är en succesiv utglesning av tallskärm.
Använder grundyta ca 10 som ett riktmärke när jag stämplar eller i traktdirektiv. Där jag kontrollmätt efter gallring hamnar jag ofta strax ovan §5.
Någonstans kring grundyta 10 eller lägre upplever jag att man måste ner till för att få återväxt.

Det vore intressant att se bilder. Det låter som om du i praktiken kör vanlig naturlig föryngring med tall men med lite tätare fröträdsställning och där (en del av?) fröträden får stå kvar i den uppväxande nya tallskogen.

Gränsen 10 m2/ha grundyta för att få upp återväxt stämmer bra med både forskningsresultat och praktiska erfarenheter. Du bör se till hålla överbeståndet på ungefär den nivån även sedan föryngringen etablerats för att den uppväxande generationen inte helt ska stoppas upp av överbeståndet.

Användarvisningsbild

Monark1954  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Monark1954 skrev:Alt 2 är att "gallra" och vid förfrågan svara att det är en succesiv utglesning av tallskärm.

Det vore intressant att se bilder. Det låter som om du i praktiken kör vanlig naturlig föryngring med tall men med lite tätare fröträdsställning och där (en del av?) fröträden får stå kvar i den uppväxande nya tallskogen.

Gränsen 10 m2/ha grundyta för att få upp återväxt stämmer bra med både forskningsresultat och praktiska erfarenheter. Du bör se till hålla överbeståndet på ungefär den nivån även sedan föryngringen etablerats för att den uppväxande generationen inte helt ska stoppas upp av överbeståndet.

Tack för rådet.
Kan ta bilder senare i höst.
Det jag beskriver är när man startar i fullvuxen/slutavverkningsmogen skog där gallring med andra metoder skett.
Det roliga är nu när jag förstagallrar i skog som tidigare är röjd för att få ett skiktat bestånd. Märker ut de tallar som är bäst, de lämnar skördaren. Sen gallrar skördaren fram en blandskog med grundyta något över 10. Jösses vad fint det blir, kommer hålla på flera år till med förstagallringar där jag styrt röjningen. Skogen är mellan 35-45 år. Spännande att se om om jag redan kommande år får fram ett skikt till med ett nytt naturligt sått skikt.
Grundytan varierar över det gallrade beståndet. Det kan ge en indikation.
Syftet är dock att få hög värdetillväxt på de bästa tallarna som står kvar med max en stock kvistfritt och sen stor motor i form att en fin krona för god fotosyntes.
Ganska säker att jag inte skapat ett "hygge" i denna förstagallring med ca 15m trädhöjd och ca 250 m3sk/ha innan gallring. Blir nyfiken var jag ligger i förhållande till §5 kurvan. Får testa att Katam mäta om jag hinner i höst.
PS En kort test av grundyta 10 i vinter var att grannarnas äldre granskog fick massor av toppbrott, jag hade inte en enda toppbrott och några enstaka omkullblåsta träd i sommar. DS.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#730289 Skiktat skog skapas i princip på två olika sätt, olika för tall och gran.

Gran skiktar sig genom att det växer in nya granar underifrån, ett fåtal per år men efter ett sekel bör du ha en hyfsat fullskiktad skog. På hyfsat näringsrik mark ger detta en produktiv, fullskiktad granskog som går att bläda.

Tall skiktar sig genom att det sker massförökning under ett överbestånd som visserligen är glest men för tätt för att alla tallar ska orka växa upp till stora träd. En del stannar av i tillväxt medan andra fortsätter växa, och efter 60-70 år ser det ut som om du har en fullskiktad skog. Men det kommer inga nya tallplantor under tiden utan det krävs en ny, hård avverkning för att få ny massförökning. Produktionen blir betydligt lägre än om du fått igång en jämnare tallföryngring, även om de haft samma startläge.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Monark1954 skrev: "Det jag beskriver är när man startar i fullvuxen/slutavverkningsmogen skog där gallring med andra metoder skett."
"Det roliga är nu när jag förstagallrar i skog som tidigare är röjd för att få ett skiktat bestånd."
"Sen gallrar skördaren fram en blandskog med grundyta något över 10."
"kommer hålla på flera år till med förstagallringar där jag styrt röjningen."
"Spännande att se om om jag redan kommande år får fram ett skikt till med ett nytt naturligt sått skikt.

Utifrån din beskrivning, så vart jag lite fundersam. Ett par frågor;
Utifrån första citatet;
- Har det av den avverkningsmogna skogen, sparats en skärm, av vilka arter ?
Övriga citat;
- Vad är det du röjer bort av "skiktningen" ( art, ålder ), när du ändå vill ha in ny föryngring o främst av vilken art ?
- Hur är fördelningen mellan arterna i den blandskog du strävar mot ?
- Hur mycket av de " största" träden blir det kvar vid en GY på ca. 10 ?
- Om man vill ha kontinuitetsskogsbruk, varför "första gallrar" du ? Är det i en uppbyggnads / utvecklingsfas du gör detta ? För ställt mot första citatet, vart jag lite undrande, eller gäller din beskrivning den 35 - 45 åriga skogen ?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#730298 "Sen gör jag tvärsemot Skogsstyrelsen säger. Jag bedriver kontinuitetsskogsbruk i tallskog det går utmärkt men de säger att det inte går."

Utifrån ditt tidigare inlägg ang. kontinuitetsskogsbruk med Tall ( vilket även andra uppgett att det går ), o att de mesta av mina marker är Talldominerade, så blir man ju intresserad.. Hur sker uttagen ? Är de jämnt över hela yta eller sker det som mindre hyggen / större luckor lite cirkulärt inom bestånden, om du förstår hur jag menar ? Behöver man även där gå ända ner mot GY 10 ? Hur är åldersfördelning / stamantal i bestånden efter åtg. eller sker de mer efter diam. - val ( då Tall kan höjd o åldersmässigt vara ganska gamla men ändå smala ) o uttagen ger mer diam. tillväxt på kvarvarande än inväxning av nya träd ( om man redan har ett högt stamantal under utgångsskärmen ) ? Hur tätt kan uttagen göras ? Hur blir skadeeffekterna på kvarvarande bestånd upplever du vid åtg. ?

I denna kat. i tråden " Utkast till ny Skogsstartegi . . ", sid. 79. Har jag lagt in några bilder på vad jag tror från början är en timmerskärm som lämnats utan ytterligare åtg. Utifrån dessa bilder, går det med frågorna ovan att beskriva en åtgärdsgång i det du gör eller vad annars de avgörande skillnaderna är ( om utgångsläget är som bilderna ) ?

Användarvisningsbild

Monark1954  
Älgfoderodlare skrev:"Sen gör jag tvärsemot Skogsstyrelsen säger. Jag bedriver kontinuitetsskogsbruk i tallskog det går utmärkt men de säger att det inte går."

Utifrån ditt tidigare inlägg ang. kontinuitetsskogsbruk med Tall ( vilket även andra uppgett att det går ), o att de mesta av mina marker är Talldominerade, så blir man ju intresserad.. Hur sker uttagen ? Är de jämnt över hela yta eller sker det som mindre hyggen / större luckor lite cirkulärt inom bestånden, om du förstår hur jag menar ? Behöver man även där gå ända ner mot GY 10 ? Hur är åldersfördelning / stamantal i bestånden efter åtg. eller sker de mer efter diam. - val ( då Tall kan höjd o åldersmässigt vara ganska gamla men ändå smala ) o uttagen ger mer diam. tillväxt på kvarvarande än inväxning av nya träd ( om man redan har ett högt stamantal under utgångsskärmen ) ? Hur tätt kan uttagen göras ? Hur blir skadeeffekterna på kvarvarande bestånd upplever du vid åtg. ?

I denna kat. i tråden " Utkast till ny Skogsstartegi . . ", sid. 79. Har jag lagt in några bilder på vad jag tror från början är en timmerskärm som lämnats utan ytterligare åtg. Utifrån dessa bilder, går det med frågorna ovan att beskriva en åtgärdsgång i det du gör eller vad annars de avgörande skillnaderna är ( om utgångsläget är som bilderna ) ?

Många frågor, gör ett försök till svar hur jag jobbar.
Alla beslut tas i den punkt jag står och gör valet. Vilket eller vilka träd skall gynnas/har en god värdetillväxt. Ingen äldre blädningsprincip som jag tror utgick från val på avdelningsnivå.
Ålder ingår i princip inte i urvalet utan kvalité och diameter. Antar att även smalare träd av hög kvalité kan ha god tillväxt om de gynnas av att några närliggande sämre tas bort. Tänker inte i stamantal utan grundyta vid stämpling. Även frisk gran gynnas och kommer gynnas något mer efter rapporten om försöksområdet på Främlingshem.
Stamantal kan vara intressant för att jämföra med andra som bara tänker stamantal.
Finns bara grova träd så uppstår en lucka givet att naturhänsyn beaktats. Saknas återväxt i luckan får beslut om återväxtåtgärd tas. Finns återväxt i äldre luckor så är ett val naturlig föryngring men kan tänka mej att någon avdelning går mot en skärm av fröträd av tall så stor att markberedning kan vara möjlig. Då skulle jag förutom fröträden så tall och plantera glest med gran.
Som andra tidigare påpekat så finns alltid kravet på återväxtåtgärder, 0,5 ha är då anmälan måste göras innan.
För att återkoppla till tråden, kan ett tänk vara att ett hygge är minst 0,5 ha men krav på återväxtåtgärder gäller alltid.
En åtgärd om man är osäker om "gallringen" hamnar under §5 på ytor större än 0,5 ha är att gardera sig med en avverkningsanmälan innan.
Hur tätt uttagen kan göras beror väl på många faktorer. Bonitet, hur mycket barrmassa har träden kvar som ger tillväxt. Kring 10 år mellan uttag har det blivit för mej. I en gallringsuppföljning i Skogspodden ansåg nestor Bosse att 15 år var lämpligt men skogsköparen Jonas Kling? ansåg 10 år så att tallarna utvecklade tillräcklig grönmassa. Då utgår jag från att man pratade om några av de första gallringarna.

Skadeeffekter.
Efter min första "gallring" på 80 talet kom en eller flera stormar som glesade ut mindre partier i talldominerat och större partier som bestått av mer gran. Efter det tror jag inte jag fått några vindfällen. En del gran klarade inte av ökat ljus så nästa gång har jag tagit gran där det rinner kåda även om orsaken även kan vara rotröta trots vinteravverkningar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#730770 Tack för svar "Monark1954" ! Skulle vara intressant att prova på någon avd. o se hur det skulle bli. De flesta Tallbestånd som jag har, röjer jag minimalt o låggallrar kontinuerligt för att söka få så hög volym / areal. Flera i olika åldrar men med jämn höjdutveckling inom bestånden. Skulle bara för ros skull, kanske börja praktisera lite av din modell i något av dom större. De flesta marker är lätt att självföryngra o har i ett par bestånd en skaplig medeldiam. Får grunna på det ett tag.
Tack så länge o jag återkommer med frågor om jag behöver.

Användarvisningsbild

Lolhylls  
Fredrik Reuter skrev:Mja, eller en annan tråd kanske?

När JRC publicerade den nu extremt omtalade studien "Abrupt increase in harvested forest area over Europe after 2015" så använde de rådata från Landsat och Global Forest Watch. När de då identifierade avverkade areal så satte tekniken ett mått för dem. Detta då Landsat hade en upplösning på 30 x 30 m. Gissningsvis blir då JRC:s studie en sammanställning över förlorade trädareal på över ~0,3 hektar.

All data de använde finns öppet på webben och via länken nedan kan du själv se rådatan visualiserad på en interaktiv karta. Ganska intressant, den skogsremsa som vi manuellavverkade för att lövskogsprojektet skulle få mer ljus har Landsatt hittat och mappat ut.

https://glad.earthengine.app/view/globa ... 42;zoom=8;

Användarvisningsbild

Magnus Johansson  
Sture Andersson skrev:En tanke, man får ju averka upp till 0,5 hektar utan att anmäla till skogsstyrelsen .År det ett hygge över 0,5 då.

Måste man anmäla om jag hägnar in upp till 0.5ha och plantera ny skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736628 Om det är åkermark innan så måste du det i princip.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).