Avverkning (slutavverkning)

När blir ett hygge ett hygge?

45 inlägg 11856 visningar 15 följer Svara, dela mm...   

Re: När blir ett hygge ett hygge?

Robur Clivus  
#726824 En fundering jag har, är det någon som har erfarenhet och drabbats/(blivit ertappade) av att ni gått under paragraf 10 eller paragraf 5 i skogsvårdslagen gällande volym/ha och vad är eventuella sanktioner? Nästa fråga, hur är det ens möjligt att vi i dagens moderna samhälle tillåter att dessa paragrafer finns kvar? Jag förstår bakgrunden och kan min historia, men det är ändå 2021 inte 1950, behövs dessa verkligen? Det luktar tyvärr gammal sovjetisk planekonomi. Jag är stark anhängare av äganderätten och står på barrikaderna när denna försöks kringskäras från olika håll, vi i skogsnäringen sluter upp i samlad front i många frågor men ovanstående exempel tror jag vi privata skogsägare får kämpa för själva men borde gynna alla skogsägare. Jag är ganska ny i gamet, ägt skog sedan 15 år, bor sedan ett par år på en skogsfastighet och vi utför all skogsvård själva utom större slutavverkningar. Försöker förkovra mig så mycket som möjligt, dock förundras jag dagligen, ju mer man diskuterar med skogsfolk , vilken resurs vi skogsägare sitter på och hur fantastiskt dåligt vi lyckas förränta och få betalt för den produktiva skogsmark vi besitter. Jag kan inte släppa tanken på hur utvecklingen sett ut i Sverige om vi följt Schweiz exempel med hard currency på åttiotalet istället för de återkommande devalveringarna som Sverige genomförde? Ursäkta lite galla men jag blir lite frustrerad när man tittar på avräkningsbeskedet. Det måste finnas ett alternativ!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Helproffs  
fura skrev:Finns det någon regel som säjer att man får ta ner en viss % innan det räknas som hygge och inte som gallring eller styrs det av hur mycket som blir kvar och om det blåser ner måste man skicka in averkningsanmälan i efterhand innan man kapar träden?

Jo man ska skicka in av-annmälan efter det lite märkligt då det är naturens verk 🤣

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#726838 På samma tema, var går gränsen för en lucka, både nedåt och uppåt. Hur stor måste en öppning vara för att röknas som lucka och när går den från att vara lucka till att bli… vadå? Hygge?

Jag har en ganska klar uppfattning men tänkte vänta med den. :)

Användarvisningsbild

Helproffs  
#726840 Äger man 20ha kanske ett hygge är 0,4ha tycker kanske någon, Äger hen 200ha tycker kanske dom 4ha..

Användarvisningsbild

Arvid0  
Helproffs skrev:Äger man 20ha kanske ett hygge är 0,4ha tycker kanske någon, Äger hen 200ha tycker kanske dom 4ha..

Men man borde väl kunna bedömma det objektivt/subjektivt. Om man ser en "lucka" avverkad på 0,5ha och säg 40 årig skog runt om. Är det ett hygge? Spelar väl ingen roll hur mycket skog man äger? Blir väl ändå en subjektiv uppfattning om vad man tolkar är ett hygge? Sedan tror jag de flesta tycker att 5-10ha slutavverkad mark är ett hygge. Annars måste vi titta på definitionen av ett hygge. Har det bara med storleken att göra? Kan inte 500 m2 slutavverkad yta vara ett hygge?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Robur Clivus skrev:En fundering jag har, är det någon som har erfarenhet och drabbats/(blivit ertappade) av att ni gått under paragraf 10 eller paragraf 5 i skogsvårdslagen gällande volym/ha och vad är eventuella sanktioner?

https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... -skog.html

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726847 En lucka lämnar man för fri utveckling vad det gäller föryngring. Ett hygge gör man en aktiv åtgärd för att föryngra. Så en lucka vara hur liten som helst och upp till att det råder föryngrings plikt. Ett hygge kan vara hur litet som helst bara man gör en föryngrings åtgärd och sedan upp till hur stort som det finns skog till.
Så ser jag det.😊

Robur Clivus  
Mangan skrev:
Robur Clivus skrev:En fundering jag har, är det någon som har erfarenhet och drabbats/(blivit ertappade) av att ni gått under paragraf 10 eller paragraf 5 i skogsvårdslagen gällande volym/ha och vad är eventuella sanktioner?

Tack Mangan, bra länk, det gör det ännu tydligare! När man kommer in utifrån så känns det verkligen som skogsektorn lever i en värld som dog för 70 år sedan, hur är det möjligt att en så viktig näring är så sjukt akterseglad? Jag vill verkligen inte bli en ny Ulf, ber om ursäkt om jag framstår så men äganderätten måste värnas åt alla håll!

Användarvisningsbild

Sjögården  
Mangan skrev:

Det känns som det var i en annan tid Harald Holmberg drev sin avverkningsstrategi.
Nu är det mest tvärtom… 😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
Tåndemåla skrev:En lucka lämnar man för fri utveckling vad det gäller föryngring. Ett hygge gör man en aktiv åtgärd för att föryngra. Så en lucka vara hur liten som helst och upp till att det råder föryngrings plikt. Ett hygge kan vara hur litet som helst bara man gör en föryngrings åtgärd och sedan upp till hur stort som det finns skog till.
Så ser jag det.😊

En rätt bra tolkning, efter Gudrun, Per och barkborrehuggningar tror jag de flesta lärt sig att det blir lätt en lucka i skogen som vartefter blir ett hygge… 😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Robur Clivus skrev:Tack Mangan, bra länk, det gör det ännu tydligare! När man kommer in utifrån så känns det verkligen som skogsektorn lever i en värld som dog för 70 år sedan, hur är det möjligt att en så viktig näring är så sjukt akterseglad? Jag vill verkligen inte bli en ny Ulf, ber om ursäkt om jag framstår så men äganderätten måste värnas åt alla håll!

Med äganderätt följer oftast även krav från samhället, framförallt när andra kan påverkas av hur du hanterar det du äger. Att du äger din bil betyder inte att du får köra som du vill och om du äger djur så får du inte behandla dom som du vill.

Om EN skogsägare missköter sin skog spelar ingen roll, men om många gör det på stora arealer, som under perioden 1850-1950, så drabbas hela samhället av det. Därför finns det några få enkla vanhävdsregler i SVL: Du får inte glesa ut växande skog hur mycket som helst, du får inte slutavverka ung växande skog och om du slutavverkar måste du anlägga ny skog. Resten i SVL handlar i princip om ett slags grundläggande skydd för natur och framtida generationer.

Artikeln från Skogssällskapet är resultatet av en lyckad PR-kampanj från en liten aktiv grupp, men den har väldigt lite med verkligheten att göra. De som ombads att kommentera visste normalt inte vad det hela handlade om, utan svarade på riggade frågor från journalister och andra.

Att skogsbruket på många sätt är akterseglat kan jag däremot hålla med om. Varför? Därför att samhället intr har tyckt att det varit viktigt att satsa på kunskapsuppbyggnad om skogsbruk.

Sverige har tre tekniska universitet för kunskapsuppbyggnad inom det tekniska området - KTH, Chalmers, LTU - plus Blekinge tekniska högskola. Utöver dessa fyra finns det teknisk forskning och utbildning vid 18 andra universitet och högskolor. Juridisk utbildning och forskning på universitetsnivå finns vid arton universitet och högskolor. Medicinsk utbildning och forskning finns på samma sätt vi flertalet av Sveriges universitet och högskolor. Och antalet universitet och högskolor växer sakta.

Men högre utbildning om skogsbruk finns bara på SLU och Linnéuniversitet, och tittar vi på forskning så är det i praktiken bara SLU. Fast inte hela SLU utan mindre än en fjärdedel av SLUs verksamhet handlar om skog - Skogsfakulteten - och av S-faks verksamhet handlar mindre än hälften om skogsbruk. Resten är "skogsbiologi" i vid mening. Den rent skogsbruksinriktade delen har dessutom kontinuerligt krympt sedan mitten av 1970-talet. Mitt eget ämne - skogsskötsel - täcktes på 1970-talet av tre olika institutioner med tillsammans åtminstone 7-8 professorer, gott om pengar till fältforskning och fast anställd teknisk personal för exempelvis fältmätningar, i storleksordningen 80-100 anställda. Dessutom fanns flera institutioner som sysslade med mätning av skog, i vid mening och även teknisk forskning och utveckling. Resultatet blev utveckling av bra markberedning, täckrotsplantor, nya instruktioner för röjning, att höggallring tilläts, gallringsmallar, nytt boniteringssystem, osv. Det fanns också ett tätt samarbete med maskinutvecklare och skogsnäringen så det var ingen slump att Sverige exempelvis utvecklade effektiva markberedare och skördare.

Idag ingår skogsskötsel som en liten del i en stor institution som i huvudsak sysslar med ekologi. Ämnet skogsskötsel består av en professor och en handfull personer, varav några få forskar konkret om skogsskötsel.

Halva Sverige är täckt av skog och det bedrivs skogsbruk på nästan hela ytan. Trots det har det inte ansetts behövas mer forskning om skogsbruk. Men den här utvecklingen är inte unik för Sverige. Det ser likadant ut i hela världen. I takt med att samhällen blir alltmer urbaniserade så nedmonteras forskning om skogsbruk.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:
Mangan skrev:

Det känns som det var i en annan tid Harald Holmberg drev sin avverkningsstrategi.
Nu är det mest tvärtom… 😉

Det var en annan tid. Länken hänvisar till en 12 år gammal artikel. Men man kan ju undra hur det gick.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#726936 Hela beskrivningen av vad som hände är fel.

Det kokade ner till att han hade gallrat inom svårföryngrat område utan att anmäla detta till Skogsstyrelsen, men eftersom den bestämmelsen upphörde att gälla mellan hans gallring och när det hamnade hos åklagaren så valde åklagaren att inte väcka åtal. Då krävde Harald att Tingsrätten skulle ta upp det hela ändå och konstatera att han inte gjort nåt fel. Och eftersom bestämmelsen upphört så gjorde tingsrätten precis det.
Själva gallringen som sådan behandlades aldrig eftersom Skogsstyrelsen inventerat hans gallrade bestånd för slarvigt.

maltex  
#726938 Harald hade nog mer än en baktanke med vad han gjorde och varför. Det är väl inte direkt någon statshemlighet . Men vill man ha sympati är det ju bra att odla martyrskap.

Robur Clivus  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Robur Clivus skrev:Tack Mangan, bra länk, det gör det ännu tydligare! När man kommer in utifrån så känns det verkligen som skogsektorn lever i en värld som dog för 70 år sedan, hur är det möjligt att en så viktig näring är så sjukt akterseglad? Jag vill verkligen inte bli en ny Ulf, ber om ursäkt om jag framstår så men äganderätten måste värnas åt alla håll!

Med äganderätt följer oftast även krav från samhället, framförallt när andra kan påverkas av hur du hanterar det du äger. Att du äger din bil betyder inte att du får köra som du vill och om du äger djur så får du inte behandla dom som du vill.

Om EN skogsägare missköter sin skog spelar ingen roll, men om många gör det på stora arealer, som under perioden 1850-1950, så drabbas hela samhället av det. Därför finns det några få enkla vanhävdsregler i SVL: Du får inte glesa ut växande skog hur mycket som helst, du får inte slutavverka ung växande skog och om du slutavverkar måste du anlägga ny skog. Resten i SVL handlar i princip om ett slags grundläggande skydd för natur och framtida generationer.

Artikeln från Skogssällskapet är resultatet av en lyckad PR-kampanj från en liten aktiv grupp, men den har väldigt lite med verkligheten att göra. De som ombads att kommentera visste normalt inte vad det hela handlade om, utan svarade på riggade frågor från journalister och andra.

Att skogsbruket på många sätt är akterseglat kan jag däremot hålla med om. Varför? Därför att samhället intr har tyckt att det varit viktigt att satsa på kunskapsuppbyggnad om skogsbruk.

Sverige har tre tekniska universitet för kunskapsuppbyggnad inom det tekniska området - KTH, Chalmers, LTU - plus Blekinge tekniska högskola. Utöver dessa fyra finns det teknisk forskning och utbildning vid 18 andra universitet och högskolor. Juridisk utbildning och forskning på universitetsnivå finns vid arton universitet och högskolor. Medicinsk utbildning och forskning finns på samma sätt vi flertalet av Sveriges universitet och högskolor. Och antalet universitet och högskolor växer sakta.

Men högre utbildning om skogsbruk finns bara på SLU och Linnéuniversitet, och tittar vi på forskning så är det i praktiken bara SLU. Fast inte hela SLU utan mindre än en fjärdedel av SLUs verksamhet handlar om skog - Skogsfakulteten - och av S-faks verksamhet handlar mindre än hälften om skogsbruk. Resten är "skogsbiologi" i vid mening. Den rent skogsbruksinriktade delen har dessutom kontinuerligt krympt sedan mitten av 1970-talet. Mitt eget ämne - skogsskötsel - täcktes på 1970-talet av tre olika institutioner med tillsammans åtminstone 7-8 professorer, gott om pengar till fältforskning och fast anställd teknisk personal för exempelvis fältmätningar, i storleksordningen 80-100 anställda. Dessutom fanns flera institutioner som sysslade med mätning av skog, i vid mening och även teknisk forskning och utveckling. Resultatet blev utveckling av bra markberedning, täckrotsplantor, nya instruktioner för röjning, att höggallring tilläts, gallringsmallar, nytt boniteringssystem, osv. Det fanns också ett tätt samarbete med maskinutvecklare och skogsnäringen så det var ingen slump att Sverige exempelvis utvecklade effektiva markberedare och skördare.

Idag ingår skogsskötsel som en liten del i en stor institution som i huvudsak sysslar med ekologi. Ämnet skogsskötsel består av en professor och en handfull personer, varav några få forskar konkret om skogsskötsel.

Halva Sverige är täckt av skog och det bedrivs skogsbruk på nästan hela ytan. Trots det har det inte ansetts behövas mer forskning om skogsbruk. Men den här utvecklingen är inte unik för Sverige. Det ser likadant ut i hela världen. I takt med att samhällen blir alltmer urbaniserade så nedmonteras forskning om skogsbruk.

Är nog inte riktigt med dig Lars, i de inledande styckena. Gällande skogsforskning osv är jag alldeles för okunnig att yttra mig så där passar jag. Det jag menar med planekonomi utifrån paragraferna 5 och 10, är att jag förstår varför de skrevs en gång i tiden, men idag känns de helt onödiga. Ta som exempel att en skogsägare som jag, har bestånd med SI ca T20 och lägre, det är kapitalt olönsamt att bedriva konventionellt trakthyggesbruk på dessa marker. Som skogsägare vill ja utnyttja denna mark till bärplockning och jakt samt trevligt strövområde att vila upp mig i efter en lång dag med produktivt arbete i en annan bransch där värdeskapandet är betydligt högre per timme i dagens samhälle. Dessa värden avkastar betydligt mer för mig som skogsägare än att driva konventionellt skogsbruk på den typ av mark, jag kanske vill göra en "rest skog" av denna mark. Samhällsekonomiskt gynnar det alla, mindre virke till industrin som tvingas höja förädlingsvärdet, bättre betalt för mina bättre SI bestånd och mina grannar som bedriver trakthyggesbruk, jag får bättre avkastning som skogsägare med viltköttet och bärplockningen än vad marken producerar virke. Att då dra kortet att samhället skulle lida skada av om dessa paragrafer slopades tycker jag bara belyser min ståndpunkt av att skogsindustrin fortfarande lever i 1950-talet, jag har jobbat med många branscher men förundras alltid av skogsbranschens konservatism. Dock vill jag verkligen ge ros till branschen i ett annat avseende, de folk som jobbar inom skogsindustrin, alla entreprenörer, är de bästa och mest företagsamma människor jag möter jämfört med alla andra branscher jag verkar i, så det finns verkligen mycket gott inom skogsindustrin. Dock vill jag hävda att skogsvårdslagen kunde tas bort permanent, låt frihet, äganderätt och prismekanismer styra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).