Avverkning (slutavverkning)

När blir ett hygge ett hygge?

45 inlägg 11843 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När blir ett hygge ett hygge?

Fredrik Reuter  
#726724 Vid vilken areal (storlek) blir ett hygge ett hygge? Vi har diskuterat detta på Skogsforum i flera trådar men tänkte vi kunde använda denna tråd som en utveckling och vem vet, kanske enas vi om något tillsammans? Med hygge avses i detta fall "kalhygge", eller "föryngringsyta" som uppstår, oftast, via trakthyggesbruket.

Infallsvinklar till diskussionen kan vara Skogsstyrelsens föreskrift till skogsvårdslagen som anger att alla planerade hyggen över 0,5 hektar måste anmälas till myndigheten. Vi har också pratat i termer som att stickvägar i gallringar (där skogsmaskiner kör ut virket) kan ses som en form av hyggen.

Men grundfrågan kanske ändå blir i frågan om kontinuitetsskogsbruket där man avverkar ett mindre antal träd och skapar luckor i beståndet. Hur stor eller liten måste en sådan lucka vara för att återväxten ska fungera? Och kan det kallas ett hygge?

Vad är dina tankar — när blir ett hygge ett hygge?

Denna tråd berör och diskuterar SVT Vetenskapens världs serie "Slaget om skogen". Vill du läsa mer på Skogsforum om Slaget om skogen så har skapat en hashtag där du enkelt kan hitta alla trådar - #slagetomskogen

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: När blir ett hygge ett hygge?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726730 För att säga något så tycker jag att det åtminstone behöver vara större än att ett träd räcker från sida till sida.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#726733 Alltid något och det var tanken med tråden.
Givetvis kommer det också påverkas av plats i landet och ex. ståndort mm. men tror ändå på att det kan bli intressanta diskussioner. Jag själv vet inte när "ett hygge blir ett hygge" så jag tycker det ska bli spännande.

TS

isteskog  
#726735 Hygge för mig ( och många andra i mina trakter) är avverkad skog med eller utan frö/ skärmträd och från ett halvt hektar och uppåt. Mindre " hyggen...." kallar vi för luckor. Ordet kalhygge är för mig ett påhitt från miljörörelsen för att få det att låta illa! 😎

Användarvisningsbild

Kenya Cane  
isteskog skrev: Ordet kalhygge är för mig ett påhitt från miljörörelsen för att få det att låta illa! 😎

Fast är det verkligen så? Ordet kalhygge har jag använt i hela mitt liv, från 70-talet. Jag undrar om det verkligen kommer från miljörörelsen? 🤔

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#726741 Jag har samma uppfattning som Kenya Cane här. Är uppväxt med "kalhygge" och inte reflekterat över något negativt med ordet förrän på senare tid.

TS
Användarvisningsbild

Arvid0  
#726743 Jag har ganska samma definition som isteskog.

Kanske går att göra till en omröstning när vi har lite olika definitioner?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#726748 Mja, eller en annan tråd kanske?

När JRC publicerade den nu extremt omtalade studien "Abrupt increase in harvested forest area over Europe after 2015" så använde de rådata från Landsat och Global Forest Watch. När de då identifierade avverkade areal så satte tekniken ett mått för dem. Detta då Landsat hade en upplösning på 30 x 30 m. Gissningsvis blir då JRC:s studie en sammanställning över förlorade trädareal på över ~0,3 hektar.

All data de använde finns öppet på webben och via länken nedan kan du själv se rådatan visualiserad på en interaktiv karta. Ganska intressant, den skogsremsa som vi manuellavverkade för att lövskogsprojektet skulle få mer ljus har Landsatt hittat och mappat ut.

https://glad.earthengine.app/view/globa ... 42;zoom=8;

TS

Robur Clivus  
#726749 Intressant fråga Fredrik. Såg ett föredrag på Youtube för några dagar sedan med titeln "Framtidens resilienta skogar" Länk:
. Skogsstyrelsen är först ut att presentera och runt 16 min in i klippet har de lite diskussioner om detta som kanske tillför något i denna tråd?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#726750 Tack för videon!

Då har vi ytterligare något att jobba med. I videon anser de flesta som tillfrågats att gränsen mellan hygge och lucka går vid 0,25 hektar. Ganska nära JRC ovan.

TS

Robur Clivus  
#726751 Är inte kanske riktigt rätt tråd men jag tyckte sista föreläsningen från Back Tomas Ersson som börjar ca 1:20 in i klipet ovan kan va intressant utifrån en skogsägares ekonomi

Robur Clivus  
Fredrik Reuter skrev:Tack för videon!

Då har vi ytterligare något att jobba med. I videon anser de flesta som tillfrågats att gränsen mellan hygge och lucka går vid 0,25 hektar. Ganska nära JRC ovan.

Liten korrektion Fredrik, om JRC hade 30x30m = 900m2 = 0,09 hektar.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#726758 Såklart, tack.

TS

Sture Andersson  
#726769 En tanke, man får ju averka upp till 0,5 hektar utan att anmäla till skogsstyrelsen .År det ett hygge över 0,5 då.

fura  
#726820 Finns det någon regel som säjer att man får ta ner en viss % innan det räknas som hygge och inte som gallring eller styrs det av hur mycket som blir kvar och om det blåser ner måste man skicka in averkningsanmälan i efterhand innan man kapar träden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).