Avverkning (slutavverkning)

Huggningsklass S3

7 inlägg 3634 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggningsklass S3

Daniel Strinnhed  
#724656 Jag är nybliven skogsägare och står inför en kommande avverkning. Via skogsägarföreningen har jag en rådgivare, som också har upprättat skogsvårdsplanen. Det är alltså han som har gjort bedömningen av olika huggningsklasser. Jag har inget att invända mot dem eller hans kunskap generellt. Aktuellt skifte innehåller flera avdelningar med olika klasser.

Men hur ska man förhålla sig till S3, dvs att skogen bör sparas? Målklass NS (Naturvärde Skötsel). Är det upp till mig, eller vad finns det att förhålla sig till?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Huggningsklass S3

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724664 Det är upp till dig så länge du inte är certifierad. Å andra sidan så bör det finnas en anledning till att planläggaren S3 klassade det. Undersök det först.

Avatar Fallback

Re: Huggningsklass S3

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724692 Om han gjort plan på uppdrag av skogsägarfärenigen så skall en viss andel vara naturvård i planen, så därav ofta S3.

Planen är inte bindande för dig på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Huggningsklass S3

Logge  
#729966 Hej, om så krävs, så kan ett alternativ vara att röja lite lätt bland stammar som konkurrerar om rötterna, ge näring åt dom som har bäst tillväxt och länsa det resterande ”vargar”.

Användarvisningsbild

Re: Huggningsklass S3

Höglandserik  
#730038
Logge skrev:Hej, om så krävs, så kan ett alternativ vara att röja lite lätt bland stammar som konkurrerar om rötterna, ge näring åt dom som har bäst tillväxt och länsa det resterande ”vargar”.


Varför är det ett alternativ? Målsättningen med beståndet är naturvård, ofta finns det goda skäl till att ett bestånd klassas som NS/NO. Som skogsola skrev, det brukar finnas en anledning till att ett bestånd klassas som S3.

Avatar Fallback

Re: Huggningsklass S3

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730049 Fast S3 betyder bara skog i slutavverkningsålder som inte bör slutavverkas. Det är inte självklart att det bästa är att lämna det helt orört.

Avatar Fallback

Re: Huggningsklass S3

Tralsmo  
#730066 Gör som skogsola säger, ta reda på varför det är satt som s3.

Själv har ja Ns å No så det räcker till certifieringen..
S3 har ja i min plan satt sån skog som inte är värd att att averka, litet eller inget netto å dessutom svårt att föryngra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).