Avverkning (slutavverkning)

underskogs röjning strax innan slutavverkning

12 inlägg 4429 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

underskogs röjning strax innan slutavverkning

Sommar  
#723275 Har nyligen tagit över en fastighet som är rätt eftersatt. Nu fått rådet att underskogsröja en avdelning strax innan slutavverkning. Tänker att det ju är lite sent just innan slutavverkningen. Hur skulle ni göra? Enda skillnaden
är att det blir rätt blandat vid slutavverkning, riktigt fina granar och lite tunnare, om jag tar allt vid slutavverkningen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723277 Sånt där gör man för att avverkningen ska gå att göra smidigt och för att det ändå måste bort innan det nya beståndet anläggs. Förr gjorde man det efter avverkningen och då kallades det hyggesrensning.

Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Håkan A  
#723279 Min uppfattning: Gör underröjningen!

Att hantera allt för klena stammar med skördare kostar bara pengar, vilket alltså sänker ditt avverkningsnetto. Blir det inte minst två massavedsbitar i stammen är det högst sannolikt lönsammare att röja ned den. Har du gott om tid kan ett alternativ vara att du själv hugger klenvirket till ved eller leveransvirke i god tid innan föryngringsavverkningen.
För mycket lämnad underväxt kan försvåra uttag av GROT (om aktuellt) och det riskerar att störa vid kommande markberedning och föryngring.

Noterade just att Skogsola var snabbare med svar!

Användarvisningsbild

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Sjögården  
#723280 En del låter det stå kvar och bli föryngringen, så slipper de både markbereda och plantera har jag sett .. 😉

Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Sommar  
#723282 Ja, Skogsola är snabbare än blixten, men ditt svar är mycket utförligt 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723286
Sjögården skrev:En del låter det stå kvar och bli föryngringen, så slipper de både markbereda och plantera har jag sett .. 😉

Miljöpartiskogsbruk 😀

Användarvisningsbild

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Sjögården  
#723287
Sjögården skrev:En del låter det stå kvar och bli föryngringen, så slipper de både markbereda och plantera har jag sett .. 😉

Och samma skogsägare brukar gråta när enbitsträden röjs ner innan gallringen… 😉

Användarvisningsbild

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

HannuRöj  
#723324 Vad som är lönsamt göra med enbitsstammar lite berående på är man självverksam eller inte.. 🤔
Höglägga, plantera och röja ungskog ska bli boda billigare och bättre resultat om man avverkar grova underväxtgranar i tid före slutavverkning, så det inte är bara kubikpriset minus egen arbetskostnad som ska räcknas.

Ta tid att röja lite utanför planerat hygget också så du ser om det finns något som ska bort i närheten och går att sälja vid samma avverkning. Sammt underlättar röjning med blivande vindfällor, dikning osv.
Är aldrig fel göra snyggt 👍 !

😉 Jag förstår nog väldig bra att det oftast röjas allt ner, det gör jag också som röjare.

Användarvisningsbild

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

Logge  
#729666 Inför en kommande slutavverkning hemma så har jag som rutin att röja ner näst intill varenda pinne som inte kommer ge något, en skördare som agerar röjsåg kostar mer än det smakar, brukar även stamkvista så att han ser exakt var han kan sätta aggregatet .. allting för att minska maskinkostnad och öka vinsten.

Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729676 Enbitsträd har jag förstått har samma kostnad som ett timmerträd igenom skördaren. Tidsskillnaden är minimal utan att ge något netto.

Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729696 Stora fördelen med en rejäl underväxtröjning i en slutavverkning kommer först efter att virket är utkört. Ska man köra ut grot så är det en förutsättning för att inte dra med små stubbar när man lastar. När man markbereder så får man bättre resultat med färre kvarstående skräpande stammar. Till sist får man mer lättskötta bestånd som är homogena och inte störs av spridda vargar som behöver tas bort i förtid och skapar hål i beståndet.

Avatar Fallback

Re: underskogs röjning strax innan slutavverkning

alias  
#729707
busholle skrev:Stora fördelen med en rejäl underväxtröjning i en slutavverkning kommer först efter att virket är utkört. Ska man köra ut grot så är det en förutsättning för att inte dra med små stubbar när man lastar. När man markbereder så får man bättre resultat med färre kvarstående skräpande stammar. Till sist får man mer lättskötta bestånd som är homogena och inte störs av spridda vargar som behöver tas bort i förtid och skapar hål i beståndet.


Instämmer!

Enda tillfället när jag ser en nytta med att spara underväxt inför slutavverkning är om man har fuktiga och frostlänta marker, så att underväxten kan tjäna som lågskärm i föryngringsfasen. Det gäller dock att avveckla den i tid!

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).