Avverkning (slutavverkning)

Toppbrott kostnad

14 inlägg 4325 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Toppbrott kostnad

Skog10  
#722616 ******************


Senast redigerad av Skog10 mån 09 aug 2021, 21:46, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Toppbrott kostnad

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722617 Åka runt och plocka träd är dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Skog10  
#722620 **
Senast redigerad av Skog10 mån 09 aug 2021, 21:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Sjögården  
#722637
Skog10 skrev:Jag har ett område som kan slutavverkas och planerade att göra så om några år när priserna gått upp. Jag åkte dock på toppbrott i vintras på ett gäng träd för att förhindra angrepp så behövde det tas om hand. Då den som ligger i rå skulle göra en större gallring/avverkning så tänkte jag att bolaget får ta om hand om det då de ändå är där och jag skulle slippa framkörningskostnader Jag gav skriftliga direktiv att ingen gallring skulle göras utan man skulle bara ta om hand om det som skadats och eventuellt det som behövde tas för att ta upp vägen fram till det skadade. Problemet är att de ändå genomförde en "slutgallring" på en stor del av området. Problemet är ju dels så att prislistan inte direkt var fördelaktig då det inte var någon slutgallring som skulle göras och att maskinkostnaden blev hög då det var "toppbrottskörning". De ville inte på förhand specificera kostnaderna i en offert. I princip försvann all förtjänst. Hur hanterar man sådant här? Det känns som att de tagit sig friheter här och passat på att ta så mycket de kan. Vad brukar kostnaden för att ta hand om toppbrott ligga på?

Har gjort samma sak fast tvärtom.
När vi har haft avverkningar har vi ombetts ta hand om barkborreträd och vindfällen på andra sidan gränsen.
Vi har gjort det och knappast gått på plus på den affären men fått bort eländet ur skogen.
Minst en gång har vi fått kommentarer i efterhand för att vi tjänat pengar på dessa ströträd vi kört av hygglighet.
Nästa gång får de ligga kvar hos den grannen.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

svampbob  
#722649
Sjögården skrev:
Skog10 skrev:Jag har ett område som kan slutavverkas och planerade att göra så om några år när priserna gått upp. Jag åkte dock på toppbrott i vintras på ett gäng träd för att förhindra angrepp så behövde det tas om hand. Då den som ligger i rå skulle göra en större gallring/avverkning så tänkte jag att bolaget får ta om hand om det då de ändå är där och jag skulle slippa framkörningskostnader Jag gav skriftliga direktiv att ingen gallring skulle göras utan man skulle bara ta om hand om det som skadats och eventuellt det som behövde tas för att ta upp vägen fram till det skadade. Problemet är att de ändå genomförde en "slutgallring" på en stor del av området. Problemet är ju dels så att prislistan inte direkt var fördelaktig då det inte var någon slutgallring som skulle göras och att maskinkostnaden blev hög då det var "toppbrottskörning". De ville inte på förhand specificera kostnaderna i en offert. I princip försvann all förtjänst. Hur hanterar man sådant här? Det känns som att de tagit sig friheter här och passat på att ta så mycket de kan. Vad brukar kostnaden för att ta hand om toppbrott ligga på?

Har gjort samma sak fast tvärtom.
När vi har haft avverkningar har vi ombetts ta hand om barkborreträd och vindfällen på andra sidan gränsen.
Vi har gjort det och knappast gått på plus på den affären men fått bort eländet ur skogen.
Minst en gång har vi fått kommentarer i efterhand för att vi tjänat pengar på dessa ströträd vi kört av hygglighet.
Nästa gång får de ligga kvar hos den grannen.. 😉


Det finns en regel som jag försöker följa "Gör inte affärer med idioter"

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Sjögården  
#722664 Man lär sig…
Och det är aldrig som man tror med människor 😉

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Skog10  
#722665 **
Senast redigerad av Skog10 mån 09 aug 2021, 21:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Sjögården  
#722666 Hoppas han menade min granne… 😉

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

1470  
#722668 Man ska nog inte räkna med att få något större netto vid toppbrott. Låg prestation på maskinerna. Kan ju faktiskt bli skyldig på det… lurade barkborren förhoppningsvis 👍

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Skog10  
#722670 **
Senast redigerad av Skog10 mån 09 aug 2021, 21:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Toppbrott kostnad

hfab  
#722671
Skog10 skrev:Så du menar att jag är en sådan?


Den frågan kan eventuellt besvaras om du berättar förutsättningar för avverkningen.

Hur många toppbrott? På hur stor areal?
Vad kostade kalaset? Vad blev det för volym?
Hur lång terräng transport?
Vilket bolag?

Avatar Fallback

Re: Toppbrott kostnad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722678 Gör man sånt så brukar man riva med lite extra för att komma upp i ett nollresultat åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Toppbrott kostnad

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722753
Skogsola skrev:Gör man sånt så brukar man riva med lite extra för att komma upp i ett nollresultat åtminstone.


Fast om skogsägaren kommit med instruktioner att ta alla toppbrott, inger mer, (ev. något extra för att komma fram, då är det väl kanske inte helt rätt att "riva med lite extra" för att få upp resultatet??

TS:
Hur stora volymer rör det sig om?
Hur mycket extra högg dom?

Avatar Fallback

Re: Toppbrott kostnad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722803 Om instruktionerna var tydliga och kom fram till rätt person är det givetvis inte rätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).