Avverkning (slutavverkning)

Nytt grepp mot barkborre?

4 inlägg 3321 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt grepp mot barkborre?

Hugin  
#711975 Långskott, men varför inte försöka och pröva nya grepp mot barkborren?
Uppslaget, i detta fall småskaligt, men kanske kan fungera och utvecklas?
Min tanke är att försöksvis behandla vindfällen genom att kvista, låta ligga kvar och behandla stammarna - utan att tvingas forsla ut ( kostnadskrävande) dem med lämpligt medel. Efter kvistning och konstarerad invasion av borrar: spraya någon tensid (diskmedel + vatten) på stammen. Kolla effekten - OM - vilken tid och i så fall hur länge?
Kanske, därefter (eller direkt efter första sprayningen) en ny dusch med något mera (diesel/kristallolja/spillolja/bensin/rödsprit/såpvatten/mer diskmedel, blandning av detta eller annat). Allt, kanske inte så miljövänligt, men något av detta borde fungera för att stoppa tillväxt!
Fritt fram för utvecklande förslag och redovisning av resultat!
Vi måste stoppa hotet!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nytt grepp mot barkborre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711980 Något som hette Lindan hade man på 70-talet. Kontroversiellt redan då och nu är det jätteförbjudet.

Avatar Fallback

Re: Nytt grepp mot barkborre?

Carabas  
#712343 Är det inte enklare att bara rundbarka med barkspade, både miljövänligt och fungerar 😀.

Avatar Fallback

Re: Nytt grepp mot barkborre?

källefall8  
#712353 Jag har provat att rundbarka men kör då hellre dit med traktorn än att stå å slita med barkspaden i sommarvärmen. Slipper jag bära såg å utrustning oxå. Om det är riktigt besvärligt att komma nära med traktor så kvistar jag bara hårt så mycket bark åker med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).